تماس بگیرید
راتا تراول
راتـــا آرامش زندگی
شعر 021 9101 0432 تماس بگیرید
راتا

چطور برای اخذ ویزا اقدام کنیم!

چطور برای اخذ ویزا اقدام کنیم!

1402/10/20

اخذ ویزا

تمام افرادی که قصد عزیمت به کشورهای خارجی به منظور تجارت، تحصیل، اقامت دائم و تفریح را دارند باید اجازه‌ی آن کشور را برای اقامت کوتاه یا بلند مدت دریافت کنند. اخذ ویزا و روادید با توجه به سیاست‌گذاری کشورها و روش ارتباط آن‌ها با سایر ملت‌ها متفاوت خواهد بود؛ به‌طوری که در بعضی از شرایط نیازی به دریافت آن نیست.

ویزا چیست؟

در پاسخ به اسین سوال که ویزا چیست؟ می توان گفت ویزا نوعی برگه یا مجوز ورود است که توسط یکی از نمایندگان سفارت کشوری که قصد ورود به آن را دارید، صادر می‌شود. در حقیقت با وجود این مجوز و سند رسمی که معمولاً به پاسپورت مهر شده یا چسبانده می‌شود، می‌توانید به شکل قانونی وارد یک کشور خارجی شوید. البته ویزا بر مبنای نحوه‌ی ارائه، تعداد ورود، محل صدور و هدف سفر انواع مختلفی داشته که هرکدام امتیازات متفاوتی را در اختیار شخص دارنده قرار می‌دهند.

 

بیشتر بخوانید: کدام کشورها ویزا نمی‌خواهند در سال 2024

انواع ویزا

انواع ویزا

ویزاها با توجه به فاکتورهای گوناگون در دسته‌های مختلف زیر قرار می‌گیرند:

 

انواع ویزا از نظر روش ارائه

انواع ویزا از نظر نحوه‌ی ارائه به انواع مختلف زیر تقسیم می‌شوند:

  • ویزای برچسبی: در این شکل از ویزا نوعی برچسب به عنوان تأییدیه بر روی پاسپورت چسبانده می‌شود.
  • مهرکردن پاسپورت: رایج‌ترین شکل ویزا است که در آن پاسپورت شما در سفارت کشور مورد نظر مهر می‌شود.
  • ویزای الکترونیکی: افرادی که درخواست خود را به صورت آنلاین ثبت کرده‌اند می‌توانند فایل pdf ویزای خود را به صورت الکترونیکی دریافت کنند.
  • صدور ویزا بدون مهرکردن پاسپورت: تعداد محدودی از کشورها برای ممانعت از بروز مشکل برای مسافران ویزای خود را بدون مهرکردن پاسپورت صادر می‌کنند.

انواع ویزا از نظر تعداد ورود

برمبنای تعداد ورود به کشور مقصد ویزاهای مختلف زیر صادر خواهند شد:

  • ویزای Single (یک بار ورود): در این نوع ویزا شما تنها یک بار اجازه‌ی ورود به خاک یک کشور را خواهید داشت و در صورت تمایل به بازگشت باید مراحل اخذ ویزا را مجدداً طی کنید.
  • ویزای Double (دو بار ورود): همان‌طور که مشخص است با استفاده از این ویزا می‌توانید تا دو بار به کشور مورد نظر خود وارد شوید.
  • ویزای Multiple (چند بار ورود): با استفاده از این ویزا می‌توانید تا اتمام اعتبار ویزا هر چند بار که خواستید به کشور دلخواه خود سفر کنید. خدمات ویزای مولتی برای اشخاصی مناسب است که می‌خواهند در طول مدت زمان مشخصی به علت‌های مختلف چندین بار به یک کشور مسافرت کنند. البته دریافت این ویزا چندان هم ساده نیست و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد.

 

بیشتر بخوانید: انواع ویزای شینگن چیست؟

انواع ویزا از نظر محل دریافت

انواع ویزا از نظر محل صدور

ویزاها از نظر محل صدور به دو گروه کلی فرودگاهی و معمولی تقسیم می‌شوند:

  • فرودگاهی: این نوع ویزا به محض ورود مسافر به کشور مقصد برای او صادر خواهد شد.
  • معمولی: در ویزاهای معمولی چند هفته پیش از سفر به سفارت کشور مورد نظر خود مراجعه کرده و مراحل مختلف اخذ ویزا را طی خواهید کرد.

انواع ویزا از نظر هدف سفر

انواع مختلف ویزا با توجه به هدف شما از سفر به کشور مقصد به گروه‌های مختلف زیر تقسیم می‌شوند:

ویزای تحصیلی

همه‌ی افرادی که قصد تحصیل در خارج از کشور را دارند باید به سراغ دریافت نوعی سند رسمی به نام ویزای تحصیلی بروند که ضمیمه‌ی گذرنامه می‌شود. دانشجویان بین‌المللی با استفاده از این ویزا می‌توانند تا اتمام دوران تحصیل خود در کشور ذکر شده اقامت داشته باشند؛ به‌علاوه هدف اصلی بسیاری از دانشجویان از دریافت ویزای تحصیلی پیدا کردن شغل در خارج و در نهایت دریافت اقامت دائم است.

نکته‌ی مهمی که باید به آن توجه کنید این است که پیگیری اقدامات گوناگون برای اخذ ویزای تحصیلی نیازمند دریافت نامه‌ی پذیرش از دانشگاه مورد نظر است. بعد از دریافت این نامه باید به صورت آنلاین نسبت به رزرو وقت مصاحبه اقدام کرد.

ویزای کاری

ویزای کاری، مجوز کار یا Work Permit نوعی سند رسمی است که به شخص دارنده اجازه می‌دهد به‌شکل قانونی در یک کشور خارجی کار کند؛ بنابراین وجود آن نشان می‌دهد که شخص توانایی و صلاحیت لازم را برای کار دارا است و می‌تواند تأثیر مثبتی بر اقتصاد و پیشرفت کشور ذکرشده داشته باشد. ویزای کار انواع مختلفی دارد که بسته به نوع فعالیت به شخص متقاضی اعطا می‌شود.

ویزای سرمایه‌گذاری

کشورهایی که امکان سرمایه‌گذاری اقتصادی در آن‌ها وجود دارد با هدف جذب سرمایه‌های خارجی و طرح‌های کارآفرینی خاص و ویژه، روادید یا ویزای سرمایه‌گذاری صادر کرده و در نهایت اجازه‌ی اقامت موقت یا دائم به افراد می‌دهند.

در این نوع ویزا فرد نیازی به ارائه‌ی مدارک تحصیلی یا زبان نخواهد داشت؛ اما دارا بودن آن‌ها می‌تواند به فرآیند اخذ ویزا سرعت بیشتری ببخشد. مزایای مختلف ویزا سرمایه‌گذاری که شامل امکان دریافت ویزا تحصیلی برای فرزندان، امکان کار کردن همسر فرد متقاضی، پروسه کوتاه‌تر و... هستند باعث شده تا افراد بسیاری به سراغ دریافت این ویزا بروند.

ویزای درمانی

افرادی که قصد درمان یا عمل در کشورهای خارجی را دارند باید ویزای درمانی دریافت کنند. نکته‌ی مهمی که باید به آن توجه کنید این است که شرط اصلی دریافت این ویزا اثبات عدم توانایی کشور مبدأ در بهبود و سلامتی بیمار است.

ویزای توریستی

ویزای توریستی، مسافرتی و گردشگری به نوعی مجوز اشاره دارند که از طرف کشور مقصد برای افرادی که در مدت زمان کوتاهی قصد بازدید از مناطق گردشگری را دارند صادر می‌شود. ویزای توریستی دارای محدودیت ورود و خروج بوده و فرد دارنده هم اجازه کار یا اقامت بیشتر از موعد مقرر را در آن نخواهد داشت.

به منظور دریافت ویزای توریستی باید به افسر ثابت کنید که می‌توانید در زمان اقامت خود در کشور مقصد از پس هزینه‌های روزانه و زندگی بربیایید.

 

بیشتر بخوانید: ویزای ویزیتوری چیست؟ تفاوت ویزای توریستی و ویزیتوری

 

ویزای ویزیتوری یا دیدار با اقوام

برای دریافت این ویزا بستگان شما به کنسولگری در کشور مقصد مراجعه کرده و دعوت‌نامه‌ای ارسال می‌کنند که اخذ ویزا با استفاده از آن راحت‌تر است.

 

هزینه دریافت ویزا

هزینه گرفتن ویزا

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های افراد هزینه‌های موردنیاز برای اخذ ویزا است. باید بدانید که به دلایل گوناگون زیر نمی‌توان مبلغ و تعرفه خاصی را برای دریافت ویزا مشخص کرد:

  • انواع مختلف ویزا اعم از تحصیلی،‌کاری و.. تعرفه خاص خود را دارند؛ بنابراین پیش از هرچیز باید نوع ویزای مورد نظر خود را مشخص کنید.
  • هزینه‌ی دریافت خدمات ویزا در کشورهای مختلف متفاوت است؛ در نتیجه نمی‌توان مبلغ خاصی را برای آن‌ها مشخص کرد. به‌علاوه باید نوسانات نرخ ارز را هم به این مسئله اصافه کنید که به خودی خود منجر به ناتوانی در تعیین هزینه ریالی دقیق دریافت ویزا یا روادید خواهد شد.

 

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل سوار شدن به هواپیما

 

راهنمای اخذ ویزا

شرایط اخذ ویزا با توجه به کشور مقصد و هدف شما از سفر به آن کشور متفاوت است؛ اما در مجموع شما مراحل زیر خواهد بود:

تعیین هدف

پیش از هرچیز باید هدف خود از سفر به کشور مقصد را تعیین کنید.

تکمیل مدارک

بعد از مشخص کردن کشور مقصد و تعیین هدف از سفر به آن کشور باید مدارک درخواست شده توسط سفارت را تهیه کرده و موارد مشخصی را نیز ترجمه کنید.

گرفتن وقت از سفارت

بعد از تکمیل مدارک برای ارائه‌ی آن‌ها و انگشت نگاری باید از سفارت وقت بگیرید:

  • در صورتی که سفارت کشور مقصد شما در ایران است می‌توانید روادید خود را به راحتی از سفارت تحویل بگیرید.
  • در صورتی که سفارت کشور مقصد در ایران وجود ندارد باید به یکی از کشورهای همسایه سفر کرده یا اینکه ویزای خود را به صورت اینترنتی دریافت کنید.

پیگیری وضعیت ویزا و اخذ آن

بعد از طی کردن مراحل فوق، روند کار توسط اداره مهاجرت کشور مقصد و سفارت آن به اطلاع شما خواهد رسید. حال باید دید که صدور ویزا چه مدت طول می‌کشد و درخواست آن به چه مدارکی نیاز دارد.

 

مدت زمان اخذ ویزا

مدت زمان اخذ ویزا

مدت زمان صدور و استفاده از خدمات ویزا با توجه به فاکتورهای مختلفی ممکن است تا چند هفته یا چند ماه به تعویق بیفتد از جمله پارامترهای مهم در این زمینه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

زمان ارسال درخواست ویزا

در صورتی که درخواست شما در زمان شلوغی یا پیک سفر به سفارت ارسال شده باشد؛‌ به دلیل حجم بالای درخواست‌ها ممکن است صدور آن به تعویق افتاده و برنامه‌ریزی‌های شما با مشکل مواجه شود.

کشور مقصد

روابط سیاسی بین کشور مبدأ و مقصد می‌تواند بر روی مدت زمان صدور ویزا اثر بگذارد. برای مثال بعد از درخواست ویزا از کشور عراق روند اخذ آن در کوتاه‌ترین مدت زمان ممکن انجام می‌شود؛ در حالی که اخذ ویزا از کشورهایی مثل آمریکا و کانادا به دلیل شرایط خاص موجود می‌تواند مدت زمان مشخصی طول بکشد.

شرایط متقاضی

در صورت داشتن سابقه‌ی کیفری یا امنیتی و سابقه‌ی سفر به کشورهایی خاص درخواست دریافت روادید شما ممکن است با تأخیر چشمگیری مواجه شود.

بررسی مدارک

بررسی مدارک ارائه‌شده توسط متقاضی می‌تواند روند صدور ویزای شما را به تعویق بیندازد.

نوع ویزا مورد نظر

با توجه به نوع ویزای درخواستی مدت زمان صدور آن متفاوت است؛ برای مثال درحالی که ویزای توریستی شنگن ایتالیا بین ۱۵ تا ۲۰ روز کاری صادر می‌شود، دریافت نوع تحصیلی آن بین ۱۵ روز تا ۳ هفته یا حتی بیشتر طول می‌کشد.

 

بیشتر بخوانید: بهترین مقاصد سفر خارجی برای ایرانیان در سال 2024

مدارک لازم جهت دریافت ویزا

مدارک لازم برای گرفتن ویزا

سفارت‌خانه‌های مختلف مدارک گوناگونی را از فرد متقاضی اخذ ویزا دریافت می‌کنند که تعدادی از آن‌ها در انواع ویزا مشترک بوده و سایرین هم با توجه به نوع ویزا و قوانین کشور مقصد متفاوت است. تعدادی از این مدارک به شرح زیر هستند:

  • پاسپورت معتبر و مدت‌دار
  • رسید پرداخت هزینه‌ها
  • گردش حساب بانکی
  • عکس پرسنلی
  • مدارک شخصی از قبیل شناسنامه، کارت ملی، سند ازدواج یا ترجمه‌ی آن‌ها
  • تکمیل فرم‌های دریافت ویزا
  • یک قطعه عکس رنگی با پشت زمینه سفید
  • تکمیل فرم مدارک شغلی و...

 

مراحل اخذ ویزا

در اولین قدم برای گرفتن ویزا و خروج از کشور باید مراحل اداری لازم برای دریافت پاسپورت را پشت سر بگذارید. پاسپورت دریافت شده توسط شما تا ۵ سال اعتبار خواهد داشت. یکی از مهم‌ترین شروط دریافت ویزا دارا بودن گذرنامه‌ای با بیشتر از ۶ ماه اعتبار است؛ البته این قانون با توجه به کشور مقصد هم متفاوت خواهد بود.

شرایط اخذ ویزا

شرایط دریافت و استفاده از خدمات ویزا با توجه به کشور مقصد شما متفاوت است و با در نظرگرفتن اینکه پاسپورت شما از چه کشوری صادر شده ممکن است برای تعدادی از کشورها به روادید نیازی نداشته باشید.

در حال حاضر ایران در رتبه ۸۶ پاسپورت ایندکس قرار داشته و با استفاده از آن می‌توان به ۵۲ کشور بدون نیاز به ویزا سفر کرد؛ اما ورود به سایر کشورها به ویزا نیاز داشته و دریافت آن مستلزم طی کردن مراحل اداری و قانونی مشخصی است.

برای مثال بعد از دریافت ویزای شینگن می‌توانید به کشورهای اروپایی به جز انگلستان سفر کرده و در صورتی که قصد بازدید از انگلستان را دارید باید به سفارت آن مراجعه کنید.

 

آشنایی با فرم درخواست ویزا

فرم درخواست ویزا در حقیقت مدرکی است که توسط شما به منظور احراز هویت و توضیح شرایط به سفارت تحویل داده می‌شود. در فرم ذکر شده اطلاعات شخصی مختلف که شامل محل تولد، نام و نام‌خانوادگی، نام همسر و... هستند وجود دارد.

بهتر است دقت لازم و کافی را در زمان پرکردن این فرم به کار ببرید؛‌ چرا که وجود هرگونه نقض و اشتباه منجر به رد شدن درخواست شما شده و روند کار را به تعویق می‌اندازد.

نکات مهم پرکردن فرم درخواست ویزا

در زمان پرکردن فرم درخواست ویزا باید به نکات زیر توجه کنید:

  • از تکمیل فرم به صورت دستی خودداری کرده و اطلاعات گوناگون را به صورت کامپیوتری پر کنید.
  • به املا اسامی در پاسپورت دقت کرده و برمبنای آن اطلاعات را وارد کنید.
  • در قسمت مرتبط با سفر اطلاعات مختلف از جمله تاریخ بلیط هواپیما، بیمه مسافرتی، هتل و... باید به صورت هماهنگ با یکدیگر وارد شوند.
  • حتماً چند بار اطلاعات را چک کرده و از صحت آن‌ها اطمینان حاصل کنید.
  • اطلاعات مرتبط با سفر را به شکل صحیح و کامل وارد کنید.
  • تاریخ صدور، انقضا و شماره پاسپورت باید با موارد وارد شده در فرم مطابقت داشته باشند.
  • شماره پاسپورت شما متشکل از یک حرف انگلیسی و ۸ عدد مختلف است.
  • در صورتی که در مورد موارد مشخصی سؤال داشتید می‌توانید آن را با کارشناسان حرفه‌ای راتا در میان بگذارید.

 

نکات مهم در زمان اخذ ویزا

تعیین هدف سفر

هر شخص می‌تواند دلایل مختلفی برای سفر به کشورهای خارجی داشته باشد؛ اما از آنجایی که ارائه‌ی مدارک گوناگون دردسرهای خاص خود را دارد بهتر است پیش از هرچیز هدف خود را مشخص کرده و در نهایت مدارک مرتبط با آن را ارائه کنید.

شانس بالاتر متأهل‌ها

شاید تا پیش از این نمی‌دانستید، اما تأهل به نوعی امتیاز مثبت محسوب شده و می‌تواند شانس شما را در دریافت ویزای کشور مقصد افزایش دهد.

صداقت

صداقت در زمان ارائه‌ی مدارک و اطلاعات به سفارت می‌تواند احتمال دریافت ویزا را افزایش دهد.

انگشت‌نگاری

در صورت عدم انجام انگشت‌نگاری در فرودگاه کشور مقصد به عنوان مسافر غیرقانونی شناخته خواهید شد.

رزرو بلیط رفت و برگشت

نیازی نیست که برای تکمیل مدارک خود حتماً بلیط رفت و برگشت بخرید؛ اما باید مدرک رزرو بلیط را در زمان درخواست اخذ ویزا به سفارت ارائه دهید.

مشخص کردن محل اقامت

یکی از شروط دریافت روادید مشخص کردن محل اقامت در کشور مقصد است. برای این منظور می‌توانید یک هتل یا اقامتگاه‌های مختلف موجود را رزرو کرده یا اینکه با استفاده از دعوت‌نامه نشان دهید که در منزل اقوام خود سکونت خواهید داشت.

عدم نیاز به سند ملکی

وجود سند ملکی در زمان اثبات وضعیت تملک اجباری نیست اما می‌تواند روند صدور ویزا را سرعت ببخشد.

استفاده از ویزای دریافتی

در صورت دریافت ویزا و عدم استفاده از آن اعتبار پاسپورت شما کاهش خواهد یافت.

دریافت مشاوره از نیروهای متخصص

سفر به یک کشور خارجی تجربه‌ی جدید و فوق‌العاده‌ای است که پیچیدگی‌های خاص خود را دارد؛‌ بنابراین گاهی اوقات نیاز دارید که از کمک افراد حرفه‌ای استفاده کنید.

 

شفر به حوزه شینگن

منظور از ویزای شنگن چیست؟

شنگن منطقه‌ای در اروپا است که ۲۷ کشور موجود در آن نیاز به دریافت پاسپورت و محدودیت‌های مرزی مختلف را برای تردد اتباع خود حذف کرده و در حقیقت مشابه یک کشور واحد عمل می‌کنند. این کشورها با وجود تسهیل شرایط برای اتباع خود در مورد اتباع کشورهایی که می‌خواهند به این حوزه وارد شوند، بسیار سخت‌گیر هستند.

دارندگان ویزای شنگن می‌توانند با استفاده از آن به ۲۷ کشور حوزه شنگن که از آن‌ها با عنوان منطقه بدون پاسپورت جهان یاد شده است سفر کنند. این کشورها شامل موارد زیر هستند:

  • یونان
  • ایتالیا
  • اتریش
  • دانمارک
  • کرواسی
  • سوئیس
  • لیخن اشتاین
  • پرتغال
  • اسپانیا
  • سوئد
  • بلژیک
  • جمهوری چک
  • فنلاند
  • مالت
  • هلند
  • اسلوونی
  • اسلواکی
  • آلمان
  • فرانسه
  • استونی
  • مجارستان
  • ایسلند
  • لیتوانی
  • لوکزامبورگ
  • لتونی
  • نروژ
  • لهستان

جالب است بدانید که نام قرارداد شنگن از دهکده‌ای به همین نام در لوکزامبورگ که در مرز این کشور با آلمان و فرانسه قرار دارد، گرفته شده است. در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین مقاصد توریستی در دنیا کشورهای حوزه‌ی شنگن هستند که سالانه گردشگران بین‌المللی زیادی را به خود جلب می‌کنند.

 

بیشتر بخوانید:  راحت ترین کشور برای ویزای شینگن 2024

 

ویزا کارت چیست؟

ویزا کارت نوعی کارت پرداخت بین‌المللی است که توسط یک شرکت خدمات مالی در آمریکا صادر شده و با استفاده از آن می‌توان وجوه نقد را از طریق کارت‌های اعتباری، نقدی و پیش‌پرداخت در سراسر جهان منتقل کرد. از جمله مزایای مختلف این کارت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پرداخت هزینه‌ی آزمون‌های بین‌المللی مانند آیلتس، تافل، دولینگو و...
  • امکان دریافت وجه نقد از دستگاه‌های خودپرداز بیشتر کشورها
  • پرداخت هزینه‌های مرتبط با تعیین وقت سفارت کشورهای کانادا، آمریکا و...
  • امکان خرید حضوری از طریق کارتخوان در بیشتر کشورهای دنیا
  • نقل و انتقال پول به حساب‌های بین‌المللی
  • خرید محصول از سایت‌های خارجی و موارد مختلف دیگر

 

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین فروشگاه‌های اینترنتی آلمان

ویزا کارت چیست؟

درخواست ویزا کارت از چه روش‌هایی امکان‌پذیر است؟

به دلیل تحریم ایران، ارتباط سیستم بانکداری کشور با بیشتر سرورهای دنیا قطع شده است؛ بنابراین بسیاری از افرادی که قصد سفر به کشورهای خارجی را دارند از پول نقد استفاده می‌کنند که امنیت چندان بالایی ندارد.

با توجه به این موضوع اگر به هر دلیلی به ویزا کارت نیاز پیدا کردید می‌توانید به یکی از روش‌های زیر آن را دریافت کنید:

  • امکان دریافت ویزا کارت قابل شارژ و مسترکارت‌های مسافرتی از طریق شرکت‌های ثالث و برخی از وب‌سایت‌ها وجود دارد. با استفاده از کارت‌های ذکرشده می‌توان از قابلیت شارژ تا ۵۰۰۰ دلار، اعتبار ۲ تا ۳ ساله، سقف شارژ سالانه ۵۰ تا ۶۰ هزار دلار، خرید آنلاین، خرید فروشگاهی و برداشت از خودپرداز هم بهره‌مند شد.
  • تعدادی از وب‌سایت‌های ایرانی مستر و ویزاکارت مجازی ارائه می‌کنند که از نوع prepaid هستند و در عرض چند ساعت صادر می‌شوند. البته کارت‌های ذکرشده محدودیت موجودی داشته، اعتبار کوتاه‌مدت دارند و صرفاً یک بار شارژ می‌شوند.
  • از دیگر مدل این کارت‌ها می‌توان به هدیه‌ی فیزیکی اشاره کرد که به صورت آنی از طریق وب‌سایت‌های ایرانی قابل سفارش است. مشخصات این کارت‌ها شامل قابلیت یک‌بار شارژ، سقف موجودی ۱۰۰۰ دلار، اعتبار یک ساله، امکان خرید اینترنتی، خرید از دستگاه‌های POS و پرداخت آنلاین هستند.

 

پاسپورت چیست؟

پاسپورت یا گذرنامه نوعی مدرک هویت بین‌المللی است که اطلاعات هویتی و ملی افراد را به منظور سفر به کشورهای خارجی گردآوری کرده و نشان می‌دهد. در حقیقت وجود پاسپورت نقش مهمی در امکان درخواست انواع مختلفی از ویزا و حضور دائم یا موقت در سایر کشورها بازی می‌کند.

اگر در حال حاضر قصد سفر به کشورهای خارجی را ندارید، نیازی نیست پاسپورت دریافت کنید؛ اما وجود گذرنامه برای دریافت ویزای کشورهای مختلف و الصاق آن به صفحات مختلف این مدرک بین‌المللی لازم است.

جالب است بدانید که پاسپورت هم مانند انواع ویزا مدت زمان اعتبار مشخصی داشته و در صورتی که کمتر از دو صفحه خالی یا ۳ تا ۶ ماه اعتبار داشته باشد نمی‌توان با استفاده از آن درخواست ویزا کرد.

 

انواع پاسپورت

انواع پاسپورت

عمده‌ی مردم تصور می‌کنند که همه‌ی کشورها فقط یک نوع پاسپورت دارند درحالی که اینطور نیست و در کشورهای مختلف بین ۳ تا ۴ نوع گذرنامه مختلف وجود دارد که در ایران شامل موارد زیر است:

  • عادی یا استاندارد: این پاسپورت برای افراد با مشاغل عمومی صادر شده و می‌تواند به منظور دریافت ویزای تحصیلی، کاری و توریستی مورد استفاده قرار گیرد.
  • سیاسی: همان‌طور که مشخص است پاسپورت‌های سیاسی مختص دیپلمات‌ها بوده و مزایای مختلفی دارند که از جمله‌ی آن می‌توان به سرعت بالای ارزیابی و رسیدگی به پرونده شخص متقاضی اشاره کرد.
  • خدمات: پاسپورت خدمات به کارکنان عالی رتبه دولتی به منظور انجام مأموریت‌های کاری در خارج از کشور اختصاص یافته و تا حدود زیادی به پاسپورت سیاسی شباهت دارد.

 

فرق پاسپورت با ویزا در چیست؟

مشخص است که تفاوت زیادی بین ویزا و پاسپورت وجود دارد. با توجه به مطالب قبلی می‌توان نتیجه گرفت که پاسپورت یا گذرنامه مدرکی بین‌المللی است که اطلاعات مهم فرد را از قبیل تابعیت، عکس، مشخصات ظاهری، تاریخ تولد، نام و نام خانوادگی، جنسیت و... در بر داشته و برای شناسایی در سطوح بین‌المللی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در مقابل ویزا نوعی مجوز ورود است که از سفارت یک کشور خارجی دریافت شده و بدون وجود پاسپورت کاربردی نخواهد داشت؛ بنابراین پاسپورت مدرکی است که با توجه به تابعیت و حق شهروندی یک کشور در اختیار شما قرار می‌گیرد در حالی که در مورد ویزا شرایط متفاوت است.

سایر تفاوت‌های پاسپورت و ویزا را می‌توان به صورت زیر خلاصه کرد:

  • برچسب ویزا محدودیت نداشته و می‌توان تا زمان اعتبار پاسپورت انواع مختلف آن را درخواست کرد.
  • اعتبار و قدرت پاسپورت و ویزا با هم متفاوت است: مثلاً قدرت پاسپورت آمریکا به اندازه‌ای است که با استفاده از آن می‌توان بدون نیاز به ویزا به ۱۸۴ کشور مختلف در دنیا سفر کرد در حالی که اعتبار ویزا به بازه زمانی، مقدار مجاز حضور و امکان سفر به چند کشور وابسته است.

 

سفر به کشورهای خارجی

قدرتمندترین پاسپورت‌ها متعلق به چه کشورهایی است و چه مزیتی دارند؟

برمبنای آمارهای موجود ژاپن در ابتدای سال ۲۰۲۳ با فراهم کردن امکان سفر به ۱۹۳ کشور بدون ویزا توانسته بود رتبه‌ی اول قدرتمندترین پاسپورت را به خود اختصاص دهد؛ اما در حال حاضر این عدد به ۱۸۹ کشور کاهش یافته و منجر به قرارگیری سنگاپور در رتبه‌ی اول شده است.

سنگاپور در ۱۰ سال اخیر امکان سفر به ۲۵ کشور را بدون ویزا برای شهروندان خود فراهم کرده و توانسته رتبه‌ی خود را پنج پله ارتقا دهد. ده کشور برتر دنیا در این زمینه به شرح زیر هستند:

  • رتبه‌ی اول: سنگاپور با امکان سفر به ۱۹۲ کشور در دنیا
  • رتبه‌ی دوم: آلمان، ایتالیا و اسپانیا با امکان سفر به ۱۹۰ کشور بدون ویزا
  • رتبه‌ی سوم: اتریش، فنلاند، فرانسه، ژاپن، لوکزامبورگ، کره جنوبی و سوئد با امکان سفر به ۱۸۹ کشور
  • رتبه‌ی چهارم: دانمارک، ایرلند، هلند و بریتانیا با امکان سفر به ۱۸۸ کشور بدون نیاز به اخذ ویزا
  • رتبه‌ی پنجم: بلژیک، چک، مالت، نیوزلند، نروژ، پرتغال و سوئیس با امکان سفر به ۱۸۷ کشور در دنیا
  • رتبه‌ی ششم: استرالیا، مجارستان و لهستان با امکان سفر به ۱۸۶ کشور بدون ویزا
  • رتبه‌ی هفتم: کانادا و یونان با امکان سفر به ۱۸۵ کشور
  • رتبه‌ی هشتم: لیتوانی و ایالات متحده با امکان سفر به ۱۸۴ کشور دنیا بدون نیاز به اخذ ویزا
  • رتبه‌ی نهم: لتوانی، اسلواکی و اسلوونی با امکان سفر به ۱۸۳ کشور
  • رتبه‌ی دهم: استونی و ایسلند با امکان سفر به ۱۸۲ کشور بدون ویزا

 

تمدید ویزا

مدت زمان استفاده از هر ویزا محدود و مشخص بوده و بعد از اتمام آن باید کشور مقصد را ترک کنید؛ مگر اینکه شرایط قابل قبولی برای تمدید مجدد آن داشته باشید. البته تمدید ویزا با توجه به نوع آن متفاوت بوده و می‌تواند هزینه‌های مشخصی را به دنبال داشته باشد.

 

اخذ ویزا با راتا تراول

اگر قصد سفر به کشور خارجی را دارید باید برای اخذ انواع مختلف ویزا توریستی کانادا، شینگن و کشورهای دیگر، کاری، سرمایه‌گذاری و تحصیلی از کمک کارشناسان خبره راتا استفاده کنید. هرگونه بی‌دقتی در مراحل مختلف درخواست ویزا و پاسپورت می‌تواند گران تمام شده و برنامه‌ریزی‌های شما را با مشکل مواجه کند؛‌ پس برای ممانعت از بروز چنین مشکلاتی و تجربه‌ی سفری شگفت‌انگیز با کارشناسان مجموعه تماس بگیرید.





1402/10/20

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن