تماس بگیرید
راتا تراول
راتـــا آرامش زندگی
شعر 021 9101 0432 تماس بگیرید
راتا

راهنمای کامل سوار شدن به هواپیما

راهنمای کامل سوار شدن به هواپیما

1402/09/04

آخرین مرحله برای شروع سفر ماجرای فرودگاه است. به نظر می‌آید افراد زیادی تا آخرین لحظه استرس فرودگاه را دارند. از مسیر ترافیک و ساعت رسیدن تا انجام کارهای مربوط به بار و کنترل ویزا در فرودگاه. سفر به خارج از کشور این میزان استرس را بالاتر هم می‌برد اما راهکارهای ساده‌ای وجود دارد که می‌توان با قدم به قدم رعایت کردنشان استرس انجام مراحل فرودگاه را از میان برداشت. در این مقاله از همان ابتدا شروع می‌کنیم و با هم در صندلی پروازمان می‌نشینیم تا دستمان بیاید که این کار زمان‌بر می‌تواند استرس‌زا نباشد. اگر بار اولتان است که می‌خواهید سوار هواپیما شوید که حتما با ما در این مقاله همراه باشید.

 

از خانه تا باند پرواز چه انجام دهیم؟

برای سفری با آرامش بیشتری نیاز است که مراحل انجام امور فرودگاه را قدم به قدم بدانیم. دانستن و آشنا شدن با این مراحل به ما کمک می‌کند که این امور را راحت‌تر و در زمان مناسب‌تر انجام دهیم. از آنجایی که این مراحل برای پروازهای خارجی طولانی‌تر است؛ با مراحل این پروازها یعنی از ورود تا کنترل ویزا در فرودگاه و در نهایت نشستن در هواپیما جلو می‌رویم.

بهترین زمان حضور در فرودگاه

اگر پرواز خارج از کشور دارید یک روز قبل چمدانتان را آماده کنید. وسایل مورد نیاز چون مدارک شناسایی، پاسپورت و ویزایتان را در کیف کوچکی دم دستتان نگاه دارید تا در زمان راه افتادن از خانه چیزی را جا نگذارید. مسیر فرودگاه را چک کنید و برنامه‌ریزی کنید که با احتساب ترافیک و ساعت حرکتتان چه زمانی می‌بایست راه بیافتید تا سه ساعت قبل پرواز در فرودگاه حضور داشته باشید.

برای سفرهای داخلی یک ساعت و نیم پیش از پرواز زمان مناسبی برای حضور در فرودگاه است. تفاوت زمانی که برای پرواز خارجی عنوان می‌شود به دلیل مراحل بیشتری است که سفر خارجه دارد. اما نگران نباشید و همین که سه ساعت پیش از پرواز در فرودگاه حضور داشته باشید می‌توانید از همان ابتدا تا کنترل ویزا در فرودگاه را با آرامش طی کنید.

بیشتر بخوانید: پاسپورت یا گذرنامه چیست؟

وارد سالن فرودگاه شوید. خیلی تفاوتی ندارد که در فرودگاه امام خمینی از کدام ورودی به داخل بروید. اگر با ماشین خودتان به فرودگاه رفته‌اید و قرار است آن را در پارکینگ فرودگاه بگذارید؛ تابلوها را دنبال کنید تا به سالن اصلی وارد شوید. صف ورودی گیت بازرسی خود را پیدا کنید. ممکن است صف طولانی باشد اما رد شدن از گیت بازرسی به معنای خداحافظی با همراهانتان اگر برای بدرقه آمده‌اند نیز هست.

کنترل ویزا در فرودگاه

تهیه کردن کارت پرواز

پس از گذر از گیت اول وارد سالن دیگری می‌شوید. در این سالن گیت‌های مخصوص به هر شرکت هواپیمایی آماده انجام خدمات است. تابلوهای بزرگ اعلانات در این سالن به شما کمک می‌کنند که شماره گیت خود را پیدا کرده و در صف پرواز خودتان قرار بگیرید.

اگر تابلو اعلانات برای شما سخت است می‌توانید به باجه اطلاعات مراجعه کرده و از آن‌ها کمک بگیرید. نوبت شما که در صف رسید باید پاسپورت خود را به متصدی گیت تحویل دهید. بعضی از خطوط هوایی پیش‌تر به شما گفته‌اند که پرینت بلیط خود را به همراه داشته باشد و برخی نیز نیازی به دریافت پرینت بلیط از سمت شما ندارند.

اگر پرینت بلیط نیاز بوده که آن را همان شب قبل که پیشتر اشاره کردیم کنار پاسپورتتان بگذارید و حالا به متصدی تحویل دهید. در غیر این صورت متصدی گیت اطلاعات شما را در لیست دارد. آن را با پاسپورتتان چک می‌کند و حضورتان را در فرودگاه و برای بلیطتان ثبت می‌کند. نتیجه این است که کارت پرواز شما صادر می‌شود و آن را به شما خواهند داد.

تحویل بار و چمدان‌های مسافر

بار و چمدان خود را در همان گیت دریافت کارت پرواز به متصدی گیت تحویل خواهید داد. بار و چمدان‌های شما در همین گیت وزن‌کشی می‌شوند. بهتر است از قبل وزن حمل بار قانونی را بدانید و خارج از وزن قانونی وسیله با خود نبرید. اما اگر نیاز به انجام این کار دارید؛ در همان زمان وزن‌کشی بار اضافه شما جدا می‌شود.

شما باید برای میزان اختلاف وزن بارتان مبلغی در بانک موجود در همین سالن پرداخت کنید. سپس دوباره به همان گیت مراجعه کرده و بارتان را تحویل دهید. اگر برخی از وسایل شما، کیف یا چمدانی که باید تحویل دهید از استحکام مناسبی برخوردار نیست و یا تصور می‌کنید با نامناسب شدن هوا ممکن است بارتان آسیب ببیند بهتر است چمدان و باری که قرار است تحویل دهید را سلفون‌کشی کنید.

این کار را می‌توانید از خانه هم انجام دهید. در غیر این صورت در همان سالن که قرار است بارتان را تحویل دهید دستگاهی برای سلفون کشیدن به دور بارتان وجود دارد که با پرداخت مبلغ می‌توانید از آن استفاده کنید. حواستان باشد میزانی ارز ریالی برای کارهایی چون سلفون‌کشی، پرداخت عوارض خروج و از این دست با خود به همراه داشته باشید. هر چه بیشتر کارهای مورد نیاز را قبل از فرودگاه انجام دهید آرامش بیشتری تا زمان کنترل ویزا در فرودگاه خواهید داشت.

پرداخت عوارض خروج

پرداخت عوارض خروج در میان مراحل انجام کارهای فرودگاه کار واجبی نیست! حالا به شما می‌گوییم چرا. درواقع شما می‌توانید دو روز قبل از تاریخ پروازتان عوارض خروج خود را پرداخت کنید و فیش پرداخت را با خود به فرودگاه بیاورید. اگر این کار را پیشتر انجام نداده باشید واجب است که در فرودگاه آن را با دستگاه خودپرداز انجام دهید.

پیشنهاد ما به شما این است که هر کاری که می‌توان قبل از فرودگاه انجام داد را پیش از آن انجام دهید. به هر دلیل اگر دیر به پرواز برسید و کار کمتری داشته باشید برای شما بهتر خواهد بود. اما اگر روزهای قبل فرصت نداشتید و حالا هم طبق برنامه در فرودگاه حضور دارید، نگران نباشید. دستگاه خودپرداز برای پرداخت عوارض خروج وجود دارد.

چک پاسپورت و کنترل ویزا در فرودگاه

چک پاسپورت و کنترل ویزا در فرودگاه

با پاسپورت، ویزا، کارت پرواز و قبض پرداخت عوارض خارجی به سمت گیت کنترل ویزا در فرودگاه بروید. در این مرحله شما کافی است به تابلوی صف‌ها نگاه کنید. دو ردیف صف برای اتباع خارجی در نظر گرفته شده و باقی صف‌ها برای شهروندان ایرانی است. بنابراین با آرامش صف خلوت‌تر را پیدا کنید.

راه‌هایی وجود دارد که پیش از اقدام به سفر مطمئن شوید که مشکل خروج از کشور ندارید. در این صف مأموران کنترل ویزا در فرودگاه مدارک شما را بررسی می‌کنند و اگر مشکل قانونی برای خروج شما وجود نداشته باشد برگه عوارض خروج را از شما گرفته و با زدن مهر خروج به پاسپورتتان به شما اجازه گذر از گیت را می‌دهند.

استراحت در سالن انتظار

حالا که مهر خروج وارد پاسپورت شما شده می‌توانید با آرامش منتظر زمان پروازتان باشید. بسته به انجام مراحل تا سه ربع یا نیم ساعت پیش از ساعت پرواز فرصت استراحت دارید. در سالن انتظار اتاق سیگار و کافی‌شاپ وجود دارد. اگر گرسنه یا تشنه هستید می‌توانید از خدمات سالن انتظار استفاده کنید.

شما می‌توانید کار هوشمندانه‌ای انجام دهید! می‌توانید پس از ورود به سالن انتظار شماره گیت پرواز و خروجی پروازتان را پیدا کنید و در صندلی‌های نزدیک به آن به انتظار بنشینید. چون اطلاعی از تعداد پروازهای همزمان ندارید و نمی‌دانید با اعلام پروازها صف چه اندازه طولانی خواهد شد. با انجام این کار خیالتان راحت است که مسیر را می‌دانید و با اعلام خدمه پرواز دچار استرس نمی‌شوید.

پیدا کردن گیت پرواز

گفتیم که سه‌ربع تا نیم ساعت پیش از پرواز، گیت پرواز باز می‌شود و مسئولان این بخش مسافران پرواز را به گیت مخصوص فرامی‌خوانند. این مرحله آخرین مرحله پیش از نشستن بر روی صندلی‌های پرواز است. گیت خروجی را باید پیدا کنید و به صف افرادی که ساعت و شرکت پروازشان با شما یکی است بپیوندید. بالای هر گیت خروج، نام یک شرکت هواپیمایی درج شده است.

تابلوی اعلان بالای نام شرکت، نام ایرلاین، شماره پرواز و ساعت پرواز را اعلام می‌کند. با توجه به نام و شماره و ساعت پرواز گیت خود را پیدا می‌کنید. تا زمان آمادگی برای پرواز باید در این صف منتظر بمانید. هنگامی که نوبت شما رسید کارت پرواز را به متصدی گیت نشان می‌دهید. متصدی شما را نیز در سرشماری مسافران پرواز وارد می‌کند و شما آخرین گیت را هم رد می‌کنید.

صندلی خود را پیدا کنید

با تونلی که از گیت به هواپیما متصل است به پرواز خود وارد می‌شوید. مهمانداران هواپیما با خوش‌آمدگویی شما را به سمت صندلی‌هایتان راهنمایی می‌کنند. شماره صندلی شما بر روی بلیطتان درج شده است. پس از پیدا کردن صندلی خود، ساک یا کیف دستی همراهتان را در قفسه بالای سرتان بگذارید و روی صندلی بنشینید تا همه مسافران بتوانند صندلی خود را پیدا کنند.

کمربند خود را ببندید و منتظر توضیحات مهمانداران هواپیما و اطلاعاتی که قرار است درباره سفرتان به شما بدهند بمانید. مرحله دیگری باقی نمانده است. بزودی هواپیمای شما بلند و سفرتان آغاز می‌شود. بسته به شرکت و نوع صندلی در هواپیما خدماتی به شما داده می‌شود که می‌توانید از آن لذت ببرید. کمربندتان را یادتان نرود چک کنید و از سالم بودنش مطمئن شوید.

نکات مهم در مدارک شخصی

در پروسه انجام کارهایتان برای سفری که برنامه‌ریزی کرده‌اید باید در مورد موارد مختلف به نکات مهمی توجه کنید که در آینده نزدیک و یا حتی در فرودگاه برایتان دردسر نخرد. هر مشکلی که ممکن است رخ دهد را در این قسمت با هم مرور می‌کنیم تا از پیشامد آن جلوگیری شود.

تاریخ گذرنامه و جزئیات ویزا

گذرنامه یا پاسپورت شناسه بین‌المللی شماست. ویزای شما بر مبنای هدف شما از سفر و با توجه به اعتبار پاسپورتتان صادر می‌شود. بنابراین باید به زمان اعتبار داشتن پاسپورتتان دقت کنید. حتی اگر قرار به گرفتن ویزا نباشد. یعنی اگر به کشوری سفر می‌کنید که نیاز به ویزا نداشته باشد باید توجه کنید که پاسپورت شما برای 6 ماه بعد از زمان بازگشت شما به کشور اعتبار دارد.

در غیر این صورت حتما باید در ابتدا برای تمدید گذرنامه خود اقدام کنید. چون این مسئله به کنترل ویزا در فرودگاه نمی‌رسد و همان مراحل اول شما را دچار مشکل خواهد کرد. اگر سفرتان به کشوری است که نیاز به تهیه ویزا دارد پس از صادر شدن ویزای خود، حتما دقت کنید که نام و مدت زمان اقامتتان در ویزا درست درج شده باشد و در صورت مشکل حتما به سفارت مربوطه مراجعه کنید.

نکات مهم در کنترل ویزا در فرودگاه

ماجرای مرغ و تخم‌مرغ بخوانید بلیط و ویزا!

این سؤال برای خیلی‌ها پیش آمده است که چرا وقتی هنوز ویزایی به معنای اجازه ورود به کشور دیگر صادر نشده باید بلیط سفر به آن کشور را خریداری نمایند؟ از طرفی از دید  مقابل این مسئله وجود دارد که چرا باید برای شما ویزا صادر کنیم وقتی مطمئن نیستیم به این کشور می‌آیید پس با خرید بلیط به ما اطمینان دهید که قصد شما حقیقی است.

مسئله به همین سادگی است. کشور مقصد از شما برای طی کردن مراحل درخواست شما از شما اثبات قصد حتمی برای سفر را می‌خواهد و شما هم چون مطمئن به قبولی درخواستتان نیستید خرید بلیط را منصفانه نمی‌دانید. شبیه همان ماجرای مرغ و تخم‌مرغ است که اول کدام وجود داشته است. اول بلیط بعد ویزا یا اول ویزا بعد بلیط؟ در شرایط حاضر که قانون می‌گوید اول بلیط هواپیما و بعد ویزا.

اما نگرانی شما هم پر بیراه نیست و ممکن است که ویزای شما صادر نشود. اگر ریجکت شدید با در دست داشتن مدارک ریجکت خود از سفارت به شرکت هواپیمایی که از آن بلیط تهیه کرده‌اید بروید. این کار را باید پنج روز پیش از پرواز انجام دهید. برخی از خطوط هوایی هزینه بلیط شما را کامل به شما باز خواهند گرداند. اما برخی دیگر درصدی از آن را کسر خواهند کرد.

این اطلاعات به هنگام خرید بلیط در صفحه شرکت هواپیمایی خواهد بود و یا شما می‌توانید با شرکت تماس گرفته و پیشتر این اطلاعات را داشته باشد که در صورت ریجکت هزینه بلیط هواپیمای شما چگونه خواهد شد. اما این را فراموش نکنید که بدون بلیط نه ویزایی در کار خواهد بود و نه کنترل ویزا در فرودگاه. یک راهکار هم هست که شما می‌توانید از گزینه رزرو معتبر بلیط استفاده کنید که حکم همان تهیه بلیط را دارد و کنسولگری نیز آن را از شما خواهد پذیرفت.

در صورت  نداشتن ویزای ترانزیت چه می‌شود؟

تصور کنید که همه کارهای خود را انجام داده و مدارک خود را آماده دارید. قرار است در مسیر کشور مقصد از یک کشور اروپایی عبور کنید. در فرودگاه کشور میان راه قرار است که پرواز خود را عوض کرده و با پرواز دوم به سمت مقصد اصلی خود حرکت کنید. تصور کنید که زمان پرواز شما رسیده است. به فرودگاه می‌روید و در بخش کنترل ویزا در فرودگاه به شما اجازه خروج نمی‌دهند و از همان‌جا بازگردانده می‌شوید.

بیشتر بخوانید: ویزا چیست و چه تفاوتی با پاسپورت دارد؟

فقط و فقط به این دلیل که شما درخواست ویزای ترانزیت نکرده‌اید. ویزای ترانزیت ویزایی برای حضور شما در فرودگاه کشور میان راه است. اگر شما اجازه ورود به همان کشور واسطه را نداشته باشید چگونه می‌خواهید به مقصد خود برسید؟! پس به ناچار در همان فرودگاه مبدا مشکل نداشتن ویزای ترانزیت یقه شما را خواهد گرفت.

در چه صورت کشور واسطه ویزای ترانزیت نمی‌خواهد؟

کشورهای عضو اتحادیه شینگن در مورد ویزای ترانزیت سخت‌گیر هستند مگر در این پنج صورت:

  1. اگر مسافر Green Card آمریکا را داشته باشد.
  2. اگر مسافر کارت PR کانادا را داشته باشد.
  3. اگر مسافر اقامت نامحدود ژاپن را داشته باشد.
  4. اگر مسافر از یکی از این سه کشور به مقصد ایران در سفر باشد.
  5. اگر مسافر دارای مدارک اقامت کامل در این سه کشور باشد.

در میان کشورهای اروپایی انگلیس و ایرلند و ولز عضو اتحادیه پیمان شنگن نیستند. در این کشورها اگر مسافر به مقصد آمریکا یا کانادا در سفر باشد احتیاجی به ویزای ترانزیت ندارد.

خرید ارز سفر

از جمله کارهایی که بهتر است پیش از ورود به فرودگاه انجام دهید، خرید ارز مورد نیازتان است. شما می‌توانید میزانی ارز دولتی از بانک تهیه کنید و اگر بیشتر نیاز دارید باید باقی ارز مورد نیاز خود را از صرافی‌های مجاز تهیه کنید. اگر به هر دلیل نتوانستید این کار را انجام دهید و یا همان‌جا در فرودگاه تصمیم گرفتید میزان بیشتری ارز داشته باشید؛ در فرودگاه باجه ارزی برای انجام این کار وجود دارد.

انجام مراحل چک-این

یکی از کارهای مهمی که پیش از سفر می‌توانید انجام دهید تا نسبت به کامل و درست بودن مدارکتان اطمینان حاصل کنید؛ انجام مراحل چک-این است. بسیاری از ایرلاین‌ها در سایت خود مراجل چک-این را به صورت مجازی دارند. شما می‌توانید در خانه و به صورت اینترنتی این مراحل را انجام دهید. این کار به معطل نشدن شما در فرودگاه و همچنین به مسئله کنترل ویزا در فرودگاه کمک خواهد کرد. تا اگر ایرادی در مدارک شما وجود دارد فرصت برطرف کردن آن را داشته باشید.

کلام آخر

سفر بسیار لذت‌بخش و هیجان‌انگیز استو خستگی روزهای سخت زندگی را از تن شما خواهد شست. هر چه سفر دورتری داشته باشید بیشتر خواهید دانست اما مراحل انجام سفر هم سخت‌تر و زمان‌برتر خواهد بود. با توجه به سفرهای مختلف به خارج از کشور به نظر می‌آید که این سختی و زمان ارزش آن را دارد. در این مقاله صفر تا صد مراحل سفر از طریق هواپیما را برای شما توضیح دادیم و نکات مهمی را برشمردیم که ممکن است مدارک شما را ناقص کند و یا کار شما را در فرودگاه طولانی کند. به شما توضیح دادیم که به چه نکاتی باید پیش از سفر توجه کنید تا انجام کنترل ویزا در فرودگاه برای شما استرس‌زا نباشد و کارها به درستی پیش برود. پس با خواندن و انجام این امور برنامه‌ریزی کنید تا با آرامش بیشتری به سفر خود برسید.





1402/09/04

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن