تماس بگیرید
راتا تراول
راتـــا آرامش زندگی
شعر 021 9101 0432 تماس بگیرید
راتا

ویزای شینگن شامل چه کشورهایی است؟

ویزای شینگن شامل چه کشورهایی است؟

1402/09/05

بسیاری از ماها رویای این را داریم که شش ماه یا یک سال وقت بگذاریم تا اروپا را کاوش کنیم. این یک رویای دوست‌داشتنی است. سفر از کشوری به کشور دیگر و حتی مدتی در آنجا به ماندن و با منطقه‌ای جدید آشناشدن سپس به راه خود ادامه‌دادن و در نهایت به مقصد فریبنده بعدی رفتن. اما انجام این کار آن طور هم ساده به نظر نمی‌آید.

از زمان شکل‌گیری جامعه اروپایی، کشورهای اتحادیه اروپا  تصمیم‌گرفتن تا برای سهولت در ارتباط با یکدیگر به توافق‌هایی برسند. توافقنامه شینگن و ایجاد منطقه شینگن نتیجه این توافق‌ها است. اگر قصد سفر یا سفر به کشورهای اروپایی را دارید، باید با الزامات توافقنامه شینگن آشنا باشید. در ادامه با منطقه شینگن، ویزای شینگن و کشورهای عضو شینگن بیشتر آشنا خواهیم شد.

منطقه شینگن

منطقه شینگن در حال حاضر شامل 27 کشور اروپایی است که همه آنها را توافقنامه شینگن را امضا کرده‌اند. در منطقه شینگن  کشورهای عضو شرایط ورود و خروج مشترک دارند.  این به مسافران اجازه می‌دهد تا آزادانه بین کشورهای عضو بدون گذراندن کنترل‌های مرزی یا اخذ ویزا برای هر کشور حرکت کنند. منطقه شینگن نامی است که به منطقه‌ای از اروپا داده می‌شود که در آن هیچ کنترل مرزی بین کشورها وجود ندارد.

امضاکنندگان شینگن با حذف‌کردن مرزها روابط بین کشورها و حتی تجارت را برای افراد تجاری و دیگران آسان‌تر کرده‌اند. تا جایی که شهروندان هیچ یک از کشورهای عضو ملزم به ارائه گذرنامه یا کارت شناسایی در هنگام ورود به یکی از کشورهای عضو نیستند، درحالی‌که اتباع کشورهای خارج از منطقه شینگن به پاسپورت یا سایر مدارک قابل‌قبول سفر نیاز دارند.

کدام کشورها در منطقه شینگن قرار دارند؟

منطقه شینگن از 27 کشور تشکیل شده است و تقریباً تمام سرزمین اصلی اروپا را در برمی‌گیرد و کشورهایی که در منطقه شینگن قرار دارند در اینجا فهرست شده‌اند. اعضای منطقه شینگن عبارت‌اند از:

  • اتریش
  • بلژیک
  • کرواسی
  • جمهوری چک
  • دانمارک
  • استونی
  • فنلاند
  • فرانسه
  • آلمان
  • یونان
  • مجارستان
  • ایسلند
  • ایتالیا
  • لتونی
  • لیختن‌اشتاین
  • لیتوانی
  • لوکزامبورگ
  • مالت
  • هلند
  • نروژ
  • لهستان
  • کشور پرتغال
  • اسلواکی
  • اسلوونی
  • اسپانیا
  • سوئد
  • سوئیس

در اینجا کشورهای شینگن که باید در مورد آنها بدانید آمده است:

اتریش

اولین کشور در فهرست کشورهای شینگن اتریش است که با هشت کشور اروپایی دیگر هم مرز است. این کشور در اروپای مرکزی واقع شده است. این کشور کوهستانی در سال 1995 به توافق شینگن امضا شد و مناظر دیدنی وین و حومه زیبای اتریش را به منطقه شینگن اضافه کرد.

بلژیک

یکی از کشورهای کم‌ارتفاع واقع در غرب اروپا، بلژیک است. این کشور با هلند، لوکزامبورگ، فرانسه و آلمان هم مرز است. این کشور یک ایالت فدرال در نظر گرفته می‌شود و به سه منطقه تقسیم می‌شود. این کشور در 14 ژوئن 1985 بخشی از فهرست کشورهای شینگن قرار گرفت.

منطقه شینگن

کرواسی

کرواسی بیست و هفتمین عضو منطقه شینگن بود. این کشور از سال 2013 به عضویت اتحادیه اروپا درآمده است. این کشور بیشتر به‌خاطر سواحل خود که شامل شهرهای اسپلیت و دوبرونیک است، شناخته شده است.

جمهوری چک

جمهوری چک یکی از کشورهای دارای ویزای شینگن است که با چهار کشور اروپایی دیگر از جمله اتریش، آلمان، اسلواکی و لهستان مرز مشترک دارد. چک در سال 2003 قرارداد شینگن را امضا کرد. از آن زمان، سفر به شهرهای زیبای این کشور مانند پایتخت آن پراگ آسان‌تر از همیشه شد.

دانمارک

دانمارک یکی از 26 کشور شینگن است که شبه جزیره یوتلند را اشغال کرده است و از مرکز اروپای غربی به سمت شمال قرار دارد. این کشور در 19 دسامبر 1996 بخشی از لیست 27کشور ویزای شینگن شد و تقریباً 5.8 میلیون نفر در آن زندگی می کنند.دانمارک با امضای توافقنامه شینگن مدت کوتاهی پس از پیشنهاد آن در سال 1996، از حرکت آزاد ارائه شده توسط منطقه شینگن بهره زیادی برد.

استونی

کشور دیگری که در نقشه شینگن قرار دارد، استونی است که با سه کشور بالتیک مرز مشترک دارد. در جنوب، لتونی را خواهید دید. در غرب کشور دریای بالتیک، دریاچه پیپوس و روسیه در شرق و در شمال خلیج فنلاند قرار دارد. این کشور تقریباً 10 میلیون نفر زندگی می‌کنند. این کشور در 16 آوریل 2003 بخشی از 26 کشور ویزای شینگن شد. با ورود به منطقه شینگن سفر آزاد و آسان به این کشور بلوک شوروی سابق را تشویق می‌کند.

فنلاند

کشور دیگری که در نقشه شینگن قرار دارد فنلاند است. بیش از 5.5 میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند. این کشور در شمال اروپا قرار دارد و از شمال غربی با سوئد، از شمال با نروژ و از شرق با روسیه همسایه است. این کشور در 19 دسامبر 1996 در منطقه شینگن ثبت‌نام کرد.

فرانسه

وقتی صحبت از نام کشورهای اروپایی به میان می‌آید، فرانسه یکی از معروف‌ترین کشورهاست. در لبه غربی قاره اروپا واقع شده است. در شمال غربی این کشور کانال مانش قرار دارد، دریای شمال آن را در شمال احاطه کرده است و خلیج بیسکای در سمت غربی قرار دارد. این کشور در 14 ژوئن 1985 بخشی از کشورهای شینگن شد. فرانسه که یکی از بزرگترین کشورهای منطقه شینگن است، تأثیر زیادی در ترویج اروپای متصل بهتر دارد.

آلمان

آلمان یکی از امضاکنندگان مؤسس موافقت‌نامه شینگن در سال 1985 بود. آلمان که در اروپای مرکزی و غربی واقع شده است، از شمال با دانمارک و در شرق با جمهوری چک و لهستان مرز مشترک دارد. همچنین این کشور نقش مرکزی را در جامعه اروپایی و کشورهای منطقه شینگن ایفا می‌کند.

یونان

یکی دیگر از کشورهای شگفت‌انگیز شینگن یونان است. در تقاطع قاره‌های آسیا، آفریقا و اروپا واقع شده است. در 6 نوامبر 1992 بخشی از فهرست کشورهای شنگن شد. یونان به یکی از کشورهای عضو اصلی منطقه شینگن تبدیل شد. قرارداد شینگن که جذابیت خود را به‌عنوان یک مقصد تعطیلات در هوای گرم تغییر می‌دهد، سفر به مکان‌های دیدنی یونان مانند سانتورینی را آسان‌تر می‌کند.

مجارستان

یکی از نام‌های کشورهای شینگن مجارستان است که در اروپای مرکزی واقع شده است. این کشور با اسلوونی، اسلواکی، رومانی و صربستان مرز مشترک دارد. مجارستان  16 آوریل 2003 در منطقه شینگن ثبت‌نام کرد. این کشور تاریخی اروپایی میزبان چندین مکان فرهنگی غنی برای بازدیدکنندگان است، مانند شهر پایتخت آن بوداپست.

ایسلند

ایسلند در اقیانوس اطلس شمالی واقع شده است این کشور برای اولین‌بار در 19 دسامبر 1996 امضا کرد و سپس توافقنامه دیگری را در 18 می 1999 امضا کرد و وارد منطقه شینگن شد. ایسلند به دلیل کاهش محدودیت های سفر به عنوان یک شرکت کننده در توافق نامه شینگن، سفر آزادتر بین همسایگان اروپایی خود در سرزمین اصلی اروپا را تشویق می کند.

ایتالیا

وقتی نام یکی از پربازدیدترین کشورهای اروپا وسط باشد قطعاً ایتالیا هم خودنمایی می‌کند. این کشور با واتیکان، سوئیس، اسلوونی، فرانسه، سن مارینو و اتریش مرز مشترک دارد. این کشور در 27 نوامبر 1990 بخشی از کشورهای شینگن شد.

لتونی

یکی از کشورهای دارای ویزای شینگن، لتونی از شرق با روسیه، از جنوب شرقی با بلاروس، از جنوب با لیتوانی و از شمال با استونی مرز مشترک دارد. این کشور در 16 آوریل 2003 به یکی از کشورهای دارای ویزای شینگن تبدیل شد.

لیختن‌اشتاین

لیختن‌اشتاین با مساحت 160 کیلومتر مربع یکی از کوچکترین شرکت کنندگان در منطقه شینگن است. این کشور یکی از کشورهای محصور در خشکی مضاعف در قاره اروپا است. لیختن اشتاین در سال 2008 برای مشارکت در منطقه شینگن ثبت نام کرد و امکان سفر بیشتر به این کشور کوچک در جامعه بزرگتر اروپایی را فراهم کرد.

لیتوانی

یکی دیگر از لیست کشورهای ویزای شینگن، لیتوانی است که از شمال با لتونی، از جنوب و شرق با بلاروس، از جنوب غربی با استان کالینینگراد و از جنوب با لهستان همسایه است. در 16 آوریل 2003 لیتوانی برای مشارکت در منطقه شنگن ثبت‌نام کرد. همراه با کشورهای همتای بالتیک خود، استونی و لتونی، مشارکت لیتوانی در منطقه شینگن به اتصال این کشورهای اروپایی شرقی به بقیه قاره کمک می‌کند.

لوکزامبورگ

یکی از امضاکنندگان اصلی توافقنامه شینگن، شهر شینگن در لوکزامبورگ، همنام منطقه شینگن و مکانی است که توافقنامه در آن امضا شده است. این کشور بیش از 0.5 میلیون نفر جمعیت دارد و در 14 ژوئن 1985 بخشی از کشورهای شینگن شد.

مالت

مالت یکی از کشورهای عضو شینگن است که مجمع‌الجزایری در دریای وسیع مدیترانه را تشکیل می‌دهد. بیش از 0.4 میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند. در 16 آوریل 2003 بخشی از منطقه شینگن شد.

هلند

یکی از زیباترین کشورهای شینگن که در مرکز اروپا قرار دارد، هلند از شرق با آلمان، از جنوب با بلژیک و از شمال غرب با دریای شمال همسایه است. بیش از 17 میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند. هلندی‌ها از جمله اولین کسانی بودند که در 14 ژوئن 1985 بخشی از منطقه شینگن شد.

نروژ

این کشور خیره‌کننده از شمال شرقی با روسیه و فنلاند، از طرف دیگر با دانمارک و از جنوب با تنگه اسکاگراک مرز مشترک دارد. کشور اسکاندیناوی نروژ برای اولین‌بار برای مشارکت در منطقه شینگن در 19 دسامبر 1996 امضا کرد و سپس توافقنامه دیگری را در 18 می 1999 امضا کرد.

لهستان

لهستان که در بخش مرکزی قاره اروپا واقع شده است، این کشور در 16 آوریل 2003 بخشی از فهرست کشورهای ویزای شینگن شد. لهستان مرزهای شرقی خود را با دو کشور غیر شینگن اوکراین و بلاروس مشترک است.

پرتغال

پرتغال در فهرست کشورهای شینگن قرار دارد و با اسپانیا هم مرز است. بیش از 10.3 میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند. این کشور در 25 ژوئن 1991 برای عضویت در لیست کشورهای ویزای شینگن ثبت‌نام کرد. این کشور زیبا با خط ساحلی طولانی بخش غربی آن را احاطه کرده است.

اسلواکی

یکی دیگر از کشورهای محصور در خشکی که در بخش مرکزی قاره اروپا قرار دارد، اسلواکی است. بیش از 5 میلیون نفر در آن زندگی می کنند. این کشور از شرق با اوکراین، از غرب با جمهوری چک، از شمال با لهستان، از جنوب با مجارستان و از جنوب غربی با اتریش همسایه است. در 16 آوریل 2003 برای تبدیل شدن به بخشی از منطقه شینگن پیوست.

اسلوونی

همچنین یکی از کشورهای شینگن است که باید از آن آگاه باشید کشور عمدتاً کوهستانی اسلوونی است. در سال 2003 موافقت‌نامه شینگن را امضا کرد. اسلوونیایی‌ها که بین ایتالیا، اتریش و مجارستان واقع شده‌اند، دسترسی بهتری به همسایگان خود به‌عنوان شرکت‌کنندگان در منطقه شینگن دارند.

اسپانیا

بی شک یکی از خیره‌کننده‌ترین کشورهای اروپایی اسپانیا است. اسپانیا با ثبت‌نام برای مشارکت در منطقه شینگن در 25 ژوئن 1991 به یکی از کشورهای منطقه شنگن تبدیل شد. در سال 1991، اولین پذیرنده مزایای سفر افزایش‌یافته توسط توافقنامه شینگن بود. عضویت اسپانیا در منطقه شینگن، یکی از تاریخی‌ترین کشورهای اروپا، هدف مشترک جامعه اروپایی را برجسته می‌کند.

سوئد

سوئد در شمال قاره اروپا واقع شده و با نروژ و فنلاند هم مرز است. کشور اسکاندیناوی سوئد در 19 دسامبر سال 1996 برای ثبت نام در منطقه شینگن اقدام کرد. مشارکت سوئد در منطقه شینگن که از طریق پل اورسوند به سرزمین اصلی اروپا متصل است، به اتصال شمال اروپا به بقیه اروپا کمک می کند.

سوئیس

یکی از جذاب‌ترین و مستقل‌ترین کشورهای اروپایی سوئیس است، سوئیس کشوری محصور در خشکی است. از جنوب با ایتالیا، از غرب با فرانسه، از شرق با لیختن‌اشتاین و اتریش و از شمال با آلمان همسایه است. این کشور در 26 اکتبر 2004 به یکی از کشورهای منطقه شینگن تبدیل شد.

کشورهای اروپایی غیر شینگن

بسیاری از کشورهای اروپایی بخشی از منطقه شینگن نیستند. کشورهای غیر شینگن شرایط ورود و خروج خود را دارند. این کشورها عبارت‌اند از:

  • انگلستان
  • ایرلند
  • آلبانی
  • ارمنستان
  • بلاروس
  • بوسنی و هرزگوین
  • بلغارستان
  • قبرس
  • گرجستان
  • کوزوو
  • مولداوی
  • مونته نگرو
  • مقدونیه شمالی (جمهوری مقدونیه شمالی)
  • رومانی
  • روسیه
  • صربستان
  • ترکیه
  • اوکراین

ویزای شینگن چیست؟

ویزای شینگن یک ویزای اقامت موقت است که به شما امکان می‌دهد تا حداکثر 90 روز برای مقاصد گردشگری یا تجاری به هر یک از اعضای منطقه شینگن سفر کنید.

هیچ کنترل مرزی بین کشورهای عضو وجود ندارد و تردد آزادانه افراد مجاز است. این باعث می‌شود که سفر در منطقه شینگن بسیار راحت باشد، زیرا در سفر از یک کشور شینگن به کشور دیگر نیازی به ارائه گذرنامه یا گذراندن گمرک ندارید. هیچ کنترل مرزی بین کشورهای شینگن وجود ندارد. شما فقط از طریق بازرسی‌های مرزی در مرزهای خارجی منطقه شینگن عبور می‌کنید

اکثر مسافران خارج از اتحادیه اروپا برای ورود به منطقه شینگن نیاز به ویزای شینگن دارند. اینکه یک مسافر به ویزا نیاز دارد یا خیر بستگی به شهروندی آنها دارد. ویزای شینگن برای حداکثر 90 روز اقامت در هر دوره 180 روزه معتبر است (ویزای اقامت کوتاه).

نحوه محاسبه اقامت شینگن

ویزای شینگن برای اقامت کوتاه‌مدت و موقت در منطقه شینگن یا عبور از طریق منطقه شینگن به مدت حداکثر 90 روز در هر دوره 180 روزه در نظر گرفته شده است. ویزای صادر شده توسط یک کشور شینگن برای سفر در هر کشور شینگن معتبر است، اما باید از کشور مقصد اصلی خود برای ویزا اقدام کنید. اگر به چندین کشور شینگن سفر می‌کنید که هیچ‌کدام مقصد اصلی شما نخواهد بود، ابتدا باید از کشوری که وارد می‌شوید برای ویزا اقدام کنید.

همان‌طور که قبلاً ذکر شد، از هر دوره 180 روزه می توانید 90 روز در منطقه شینگن بمانید. توجه داشته باشید که 90 روز با سه ماه یکسان نیست.شما می توانید 90 روز خود را در یک زمان صرف کنید. یا می توانید به میل خود وارد و خارج شوید و 90 روز خود را ذره ذره افزایش دهید. اما 90 روز شما یک مجموع متوالی است.. یعنی در هر زمان معین، نمی توانید بیش از 90 روز در دوره 180 روزه قبلی در منطقه بوده باشید.

نحوه محاسبه اقامت منطقه شینگن

برای ورود به منطقه شینگن و دریافت ویزا  به چه چیزهایی نیاز است؟

اخذ ویزای شینگن برای برخی از مسافران منطقه شینگن الزامی است. اگر قصد دارید 90 تا 180 روز یا بیشتر به اروپا سفر کنید، احتمالاً برای ورود به اروپا به ویزای شینگن نیاز خواهید داشت. برای دریافت ویزا باید:

  • فرم درخواست ویزا را پر کنید. این فرم را می‌توانید از سفارت یا کنسولگری کشور شینگن که قصد سفر به آن را دارید دریافت کنید.
  • دو عکس گرفته شده در یک بازه زمانی اخیر را ارائه دهید.
  • پاسپورت فعال و معتبر داشته باشید. که حداقل سه ماه پس از تاریخ برنامه ریزی شده سفر شما اعتبار داشته باشد.
  • اثبات رزرو سفر رفت‌وبرگشت.
  • بیمه‌نامه مسافرتی را همراه داشته باشید. بیمه شما می‌تواند هزینه‌های پزشکی و بازگشت به کشور را در مواقع اضطراری پوشش می‌دهد.
  • مدارک محل اقامت مناسب را همراه داشته باشید. کسانی واجد شرایط ویزای شینگن هستند که رزرو هتل یا مدرک دیگری دال بر اقامت در منطقه شینگن داشته باشند.
  • ارائه مدارکی که اثبات ثبات مالی شما را تأیید کند.
  • رسید هزینه درخواست ویزا.

از کجا برای ویزای شینگن اقدام کنم؟

حتی اگر قصد سفر به بیش از یک کشور در منطقه شینگن را دارید، فقط باید یک درخواست ویزا برای بازدید خود ارائه دهید. قوانینی وجود دارد که در مورد سفارت کدام کشور باید درخواست ویزای خود را ارائه دهید:

اگر از یک کشور در منطقه شینگن بازدید می‌کنید، باید به سفارت کشوری که قصد بازدید از آن را دارید درخواست دهید.

اگر از بیش از یک کشور بازدید می‌کنید، باید درخواست خود را به سفارت کشوری که قصد دارید بیشترین زمان را در آنجا بگذرانید ارائه دهید.

اگر مدت‌زمان مشابهی را در بیش از یک کشور سپری می‌کنید، ابتدا باید به سفارت کشوری که می‌خواهید مراجعه کنید، درخواست دهید.

انواع ویزای شینگن

چهار نوع ویزای شینگن وجود دارد: نوع A، نوع B، نوع C و نوع D.

ویزای شینگن نوع A: از این نوع ویزا فقط برای حمل‌ونقل فرودگاهی می‌شود استفاده کرد. یعنی با این ویزا نمی‌توانید منطقه بین‌المللی فرودگاه را ترک کنید.

ویزای شینگن نوع B: برای اقامت کوتاه‌مدت این ویزا کارایی دارد در منطقه شینگن تا 90 روز در نظر گرفته شده است.

ویزای شینگن نوع C: برای اقامت طولانی‌مدت در منطقه شینگن بیش از 90 روز در نظر گرفته شده است.

ویزای شینگن نوع D: برای چندین بار ورود به منطقه شینگن در یک دوره زمانی در نظر گرفته شده است.

جمع‌بندی

ویزای شینگن به شما این امکان را می‌دهد که در یک سفر از مرزهای بین اتریش، آلمان، بلژیک، دانمارک، فنلاند، فرانسه، یونان، ایسلند، ایتالیا، لوکزامبورگ، نروژ، پرتغال، اسپانیا، سوئد، سوئیس و هلند عبور کنید. این 27 کشور شینگن هستند که قبل از سفر به هر یک از آنها باید در مورد آنها بدانید. علاوه بر این، قبل از درخواست باید از مراحل درخواست ویزا اطلاع داشته باشید و مطمئن شوید که تمام مدارک موردنیاز خود را دارید. تا سفری بی‌دردسر و ایمن داشته باشید.





1402/09/05

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن