تماس بگیرید
راتا تراول
راتـــا آرامش زندگی
شعر 021 9101 0432 تماس بگیرید
راتا

انواع ویزای شینگن چیست؟

انواع ویزای شینگن چیست؟

1402/09/05

https://ratatravel.net/blog.cfm?id=94برای کسب اطلاعاتی جذاب و کاربردی در رابطه با انواع ویزای شینگن، این مطلب را بخوانید.


در سال 1985 توافق‌نامه‌ای میان پنج کشور اروپای غربی امضا شد. این پیمان بر این مبنا بود که مرز میان این کشورها برای تسهیل در سفر برداشته شود. به این معنا که بدون دریافت ویزا سفر میان این کشورها قابل انجام باشد. در طول زمان کشورهای دیگری به این پیمان که به نام اتحادیه شینگن معروف شد پیوستند و اکنون 26 کشور از میان 47 کشور اروپایی هم‌پیمان این توافق‌نامه‌اند. امروزه داشتن ویزای شینگن به اعتبار گذرنامه افراد اضافه می‌کند. در این مقاله انواع ویزای شینگن را خواهیم شناخت و درباره آن بیشتر خواهیم دانست.

ویزای اتحادیه اروپا یا ویزای یونیفرم چیست؟

اگر اسامی چون ویزای اتحادیه اروپا یا ویزای یونیفرم را شنیدید بدانید در واقع با این عبارت روبرو هستید: USV (Uniform Schengen Visa). با دریافت این ویزا که به اختصار به آن ویزای شینگن می‌گوییم؛ می‌توانید حداکثر به مدت سه ماه یا 90 روز در کشورهای عضو پیمان شینگن بمانید.

این کشورها عبارتند از: اتریش، بلژیک، جمهوری چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، لوکزامبورگ، یونان، مجارستان، ایسلند، لتونی، لیختن اشتاین، لیتوانی، مالت، ایتالیا، هلند، نروژ، پرتغال، اسلواکی، اسلوونی، لهستان، اسپانیا، سوئد و سوئیس.

انواع ویزای شینگن بر چه اساس است؟

انواع ویزای شینگن به چهار گروه A, B, C, D تقسیم می‌گردد. این چهار گروه تعاریف و شرایط خود را دارند. در ادامه به طور مجزا به تعریف هر گروه خواهیم پرداخت. اما به صورت کلی می‌توان گفت که انواع ویزای شینگن به این سه مورد وابسته است:

  • مدت اعتبار ویزای شینگن
  • هدف مسافر از سفر به حوزه شینگن
  • تعداد ورود مسافر به حوزه شینگن (یک‌بار ورود، دوبار ورود و چندبار ورود)

انواع ویزای شینگن

سه گروه اصلی در انواع ویزای شینگن کدامند؟

باید توجه داشت که در انواع ویزای شینگن سه گروه A، B و C رایج‌ترین نوع ویزای شینگن هستند که برای عموم مسافران صادر می‌شوند. در این سه نوع ویزای شینگن که 6 ماه از زمان صدور ویزا اعتبار دارد، شما می‌توانید به مدت 90 روز با در اختیار داشتن ویزای ترانزیت فرودگاهی در حوزه شینگن سفر کنید.

 

ویزای نوع  A

در میان انواع ویزای شینگن، ویزای نوع A همان ویزای ترانزیت فرودگاهی است. با داشتن این ویزا می‌توانید از طریق یکی از فرودگاه‌های بین‌المللی حوزه شینگن سفر کنید. اما به این معنا نیست که می‌توانید از فرودگاهی که در مسیر شما است بیرون بیایید و وارد آن کشور عضو شینگن شوید. تنها اجازه حضور در فرودگاه بین راه را دارید.

در حقیقت این ویزا مناسب افرادی است که کشورهای مبدا و مقصدشان خارج از حوزه شینگن قرار دارد اما ناچار هستند در مسیر رسیدن به مقصد در فرودگاهی که عضو اتحادیه شینگن است توقف داشته و هواپیمای دیگری سوار شوند.

ویزای نوع  B

با داشتن این ویزا در میان انواع ویزای شینگن می‌توانید کمتر از پنج روز در کشور منطقه شینگن بمانید. این ویزا برای افرادی که کار کوتاهی در یکی از کشورهای حوزه شینگن دارند مناسب است.

ویزای نوع  C

همان‌گونه که پیشتر گفته شد مشخص بودن هدف سفر یکی از اساس صدور نوع ویزا در میان انواع ویزای شینگن است. ویزای نوع C ویزای کوتاه‌مدتی است که زمان اعتبار آن به هدف سفر ارتباط مستقیم دارد. هدف سفر شما تعیین می‌کند که نیاز به چند بار ورود به کشور عضو منطقه شینگن دارید و چه مدت باید اقامت داشته باشید. بنابراین ویزای نوع C خود به سه دسته تقسیم می‌شود:

  1. ویزای شینگن یک‌بار ورود (Single-entry)
  2. ویزای شینگن دوبار ورود (Double-entry)
  3. ویزای شینگن چندبار ورود (Multiple-entry)

ویزای شینگن یک‌بار ورود

در وضعیت یک‌بار ورود به منطقه شینگن مسافر می‌توانید یک بار به کشور عضو اتحادیه شینگن وارد شود، و اگر از کشور خارج شود نمی‌تواند دوباره به همان کشور ورود داشته باشد؛ حتی اگر از زمان اعتبار ماندنش در کشور مربوطه باقی مانده باشد. این ورود و خروج باید در زمان مشخصی رخ دهد. وقتی بازه زمانی ورود و خروج مشخص شد، در برچسب ویزا که روی گذرنامه چسبانده شده است نیز درج می‌شود.

ویزای شینگن دوبار ورود

از نام این ویزا و بر طبق تعریفی که از ویزای یک‌بار ورود داده شد می‌توان حدس زد که تفاوت این دو ویزا در چیست. با این ویزا شما اجازه دو بار ورود به آن کشور حوزه شینگن را دارید. یعنی اگر از کشور خارج شوید فرصت دارید که در مدت زمان اعتبار ویزا تان یک بار دیگر وارد همان کشور شوید.

نباید تعداد ورود به کشور عضو اتحادیه شینگن با ورود به تعداد دیگری از کشورهای شینگن که می‌توان به آن وارد شد اشتباه شود. این دسته از انواع ویزای شینگن به تعداد دفعات ورود به همان کشوری اشاره دارد که برای آن ویزای شینگن صادر شده است.

ویزای شینگن چندبار ورود

اگر شما فردی هستید که نیاز دارید در طول سفر چندین بار از حوزه شینگن خارج شده و به ان بازگردید این ویزا مناسب شماست. داشتن ویزای چندبار ورود یا مولتیپل به شما این اختیار را می‌دهد با توجه به درخواست ماندنتان هر تعداد که نیاز دارید وارد حوزه شینگن شوید.

شرایط دریافت ویزای مولتیپل چیست؟

تقسیم‌بندی‌های ویزای شینگن بر مبنای همان گزینه هدف، مدت اعتبار ویزا و چند بار ورود به حوزه شینگن که در ابتدا به آن اشاره شد؛ در راستای سازماندهی مسافران حوزه شینگن و مدیریت سفرها شکل گرفته است. در میان انواع ویزای شینگن، ویزای مولتیپل به سه دسته: یک‌ساله، سه‌ساله و پنج‌ساله تقسیم می‌شود. هر کدام از این سه دسته نیز شرایط خود را دارد.

ویزای شینگن مولتیپل یک‌ساله

برای دریافت ویزای چندبار ورود یا مولتیپل یک‌ساله نیاز است که در مدت زمان دو سال قبل از درخواست، سه بار ویزای شینگن را دریافت و از آن استفاده کرده باشید. برای اخذ این ویزا باید مدارک مربوط به سفرهای حوزه شینگن دو سال پیش خود را ارائه دهید. در صورت اخذ این ویزا می‌توانید به مدت یک سال به هر تعداد دفعاتی که مورد نیازتان است وارد حوزه شینگن شوید. البته در نهایت در این یک سال مدت اقامتتان مجموعا نباید بیش از 90 روز شود.

ویزای شینگن مولتیپل سه‌ساله

اگر دو سال متوالی اقدام به دریافت ویزای یک‌بار ورود کرده و به صورت قانونی از آن استفاده کرده باشید؛ می‌توانید برای دریافت ویزای مولتیپل سه‌ساله اقدام کنید. با داشتن این ویزا می‌توانید در طول هر 6 ماه، 90 روز در حوزه شینگن اقامت داشته باشید و هر تعداد بار که خواستید در این مدت وارد حوزه شینگن شوید.

ویزای شینگن مولتیپل پنج‌ساله

اگر در طی سه سال متوالی بتوانید اعتبار حداقل دو سال دریافت ویزای چند بار ورود داشته و قانونی از آن استفاده کرده باشید؛ می‌توانید برای دریافت ویزای مولتیپل پنج‌ساله اقدام کنید. با دریافت این ویزا می‌توانید به مدت 5 سال به هر یک از 26 کشور اروپایی حوزه شینگن با هر تعداد دفعات ورود که می‌خواهید سفر کنید. اما همچنان فراموش نکنید که در هر دوره 180 روزه تنها 90 روز می‌توانید در کشورهای حوزه شینگن اقامت داشته باشید.

ویزای اعتباری منطقه محدوده یا  LTV چیست؟

این نوع ویزا در حقیقت یک نوع استثناست. به این معنا که برای هر کس و در شرایط عادی صادر نمی‌شود. در زمانی که شرایط ویژه باشد مانند زمانی که نیاز به کمک‌های بشردوستانه وجود دارد یا یک نوع تعهد بین‌المللی در میان است این نوع از میان انواع ویزای شینگن صادر خواهد شد. در شرایط اضطراری که حتی فرد مدارک مسافرتش کامل نیست اما نیاز به حضور وی وجود دارد این ویزه می‌تواند برایش صادر شود.

اما داشتن این ویزا به معنای بدون شرایط بودن سفر نیست. کسی که این ویزا برایش صادر می‌شود تنها می‌تواند به کشورهای حوزه شینگنی سفر کند که نامشان در برگه ویزایش مشخص شده است. حتی امکان عبور از دیگر کشورهای حوزه شینگن که نامشان در گذرنامه‌اش نیست ندارد. حق ترانزیت به این فرد تعلق نمی‌گیرد.

از ویزای شینگن نوع D  چه می‌دانیم؟

تا به اینجا نهایت اقامت در کشورهای حوزه شینگن در هر دوره 180 روزه به مدت 90 روز بود. پس این سؤال پیش می‌آید که برای تحصیل و کار و زندگی در یکی از کشورهای حوزه شینگن چه نوع ویزایی صادر می‌شود؟ ویزای بلندمدتی که برای چنین مواردی صادر می‌شود ویزای ملی یا ویزای نوع D نام دارد. حداکثر زمانی که می‌توان با این ویزا به صورت متوالی در یکی از کشورهای حوزه شینگن ماند یک سال است.

از مزایای این ویزا در میان انواع ویزای شینگن این است که فرد دارنده ویزای نوع D در صورت تمایل می‌تواند جدا از کشوری که مقصد اصلی اوست، به مدت 90 روز به دیگر کشورهای حوزه شینگن سفر کند. البته اخذ این ویزا شرایطی دارد و به افرادی با داشتن این شرایط تعلق می‌گیرد که باید به آن توجه کرد:

  • افراد متخصص و حرفه‌ای در رشته‌هایی چون ورزش و هنر یا رشته‌های علمی که قصد به اشتراک گذاشتن حرفه و تخصصشان را در حوزه شینگن دارند برای دریافت ویزای ملی مناسبند.
  • در صورتی که از شما دعوت شود برای انجام کار آموزشی یا تحقیقاتی وارد حوزه شینگن شوید می‌توانید به همراه خانواده‌تان برای دریافت ویزای ملی اقدام کنید.
  • به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی می‌توانید با اعتبار حداقل یک سال برای درخواست این ویزا اقدام کنید.
  • اگر در یکی از دانشگاه‌های حوزه شینگن پذیرفته می‌شوید برای گذراندن یک مقطع تحصیلی می‌توانید برای دریافت ویزای یک‌ساله ملی با قابلیت تمدید اقدام کنید.
  • در موارد اضطراری ممکن است شرایطی پیش بیاید که نتوانید در پایان اقامت خود در حوزه شینگن از کشور مربوطه خارج شوید. شرایطی چون یک پاندمی یا حتی فوریت‌های پزشکی فردی. در این صورت می‌تواند برای دریافت چنین ویزایی اقدام کنید.

انواع ویزای شینگن بر مبنای هدف سفر

سفر به اروپا برای بسیاری از افراد جذاب است. در شرایطی که کشورهای زیبا و مهمی عضو اتحادیه شینگن هستند و اعتبار این ویزا نیز زبانزد است؛ طبیعی است که گردشگران بسیاری جذب چنین سفری شوند. اما فقط سفر توریستی دلیل اقدام برای اخذ ویزای شینگن نیست. افراد باید که به هنگام پر کردن فرم ویزای شینگن هدف خود از سفر را مشخص کنند. بنابر هدف فرد است که نوع ویزای مورد نیاز صادر می‌شود.

ویزای ترانزیت فرودگاهی

این ویزا برای افرادی است که هدفشان توقف فرودگاهی در کشور عضو اتحادیه شینگن است. این افراد ممکن است نیاز داشته باشند ساعاتی در فرودگاه منتظر پرواز بعدیشان بمانند. در این صورت باید ویزای ترانزیت فرودگاهی داشته باشند. البته تمامی کشورهای عضو حوزه شینگن این قانون را برای همگان ندارند. در.اقع دریافت این نوع از ویزا به ملیت فرد اقدام کننده و سپس کشور میان راه بستگی دارد.

ویزای ترانزیت

ویزای ترانزیت همچون ویزای ترانزیت فرودگاهی است تنها تفاوتش این است که فرد در حال سفر از راه دریا است و قرار است در بندری میان راه توقف کند. برای توقف در بندر میان راه مسافر نیاز دارد که پیشتر ویزای ترانزیت دریافت کرده باشد.

ویزای گردشگری

هنگامی که هدف شما از دریافت ویزای شینگن، گشت و گذار است و به عنوان توریست تقاضای ورود به یکی از کشورهای حوزه شینگن را دارید باید ویزای گردشگری را درخواست دهید. یکی پرطرفدارترین انواع ویزای شینگن این ویزاست که سالانه گردشگران بسیاری برای آن درخواست می‌دهند.

ویزای ملاقات اقوام

افراد زیادی نیز اقوامی دارند که در کشورهای حوزه شینگن زندگی می‌کنند. در صورتی که دعوت‌نامه‌ای از آن‌ها برای این افراد بیاید می‌توانند در راستای ملاقات با خانواده و دوستان و اقوامشان برای دریافت ویزای شینگن با این هدف اقدام کنند.

ویزای تجارت

اهداف تجاری نیز از اهدافی است که بسیاری از تاجران را برای دریافت یکی از انواع ویزای شینگن راهی سفارت‌خانه می‌کند. تعیین وقت سفارت برای دریافت ویزای تجاری راحت‌تر از ویزاهای دیگر است. افرادی که قصد تجارت دارند و یا تاجر کارکشته‌ای هستند با داشتن هدف تجارت می‌توانند برای ویزای تجارت به کشورهای حوزه شینگن سفر و یا از آن‌ها عبور کنند.

انواع ویزای شینگن بر مبنای هدف سفر

ویزای ملاقات رسمی

در فرم درخواست ویزای شینگن گزینه‌ای با عبارت Visit Official وجود دارد که برای ملاقات‌های رسمی است. این ملاقات‌ها در راستای یک انجام وظیفه و یا به صورت ملاقات‌های هماهنگ شده و بزرگ در قالب یک هیئت رسمی رخ می‌دهد. بنابراین در راستای چنین هدفی باید گزینه عبارت مذکور در فرم درخواست تیک زده شود.

ویزای درمانی

اگر هدف شما از سفر به یکی از کشورهای حوزه شینگن دلایل پزشکی است و احتیاج به درمان خود یا یکی از اعضای خانواده دارید باید در فرم درخواست گزینه medical reasons را علامت بزنید. با ارائه مدارک پزشکی بیمار برای دریافت این ویزا اقدام کنید. با داشتن این ویزا می‌توانید به مدت سه ماه در مراکز درمانی از مزایای درمان کشور مربوطه عضو شینگن برخوردار شوید.

ویزای تحصیلی

اهداف شما برای درخواست ویزای تحصیلی اهدافی چون شرکت در دوره‌های آموزشی و یا دانشگاهی است که در آن پذیرش گرفته‌اید. همچنین می‌توانید اهدافی چون شرکت در آزمون ورودی مدرسه، کالج یا دانشگاه باشد. این ویزا فقط برای دانشجویان نیست و دانش‌آموزان در مقاطع مختلف با شرایط مشخص شده نسبت به قوانین جزئی هر کشور می‌توانند در میان ویزاهای شینگن در راستای این هدف یکی از انواع ویزای شینگن را انتخاب کنند.

ویزای هنری، فرهنگی و ورزشی

افرادی که در حوزه فرهنگ و هنر کار می‌کنند و یا ورزشکار هستند. در راستای شرکت در یک رویداد مربوط به رشته کاری خود می‌توانند برای دریافت این ویزا اقدام کنند. متقاضی این ویزا خود نباید نقش مهمی در جریان پیش رو داشته باشد. به طور مثال یک کارگردان به دلیل اینکه فیلمش در جشنواره‌ای پذیرفته شده است دعوت شده تا در جشنواره حضور داشته باشد.

نکته مهم

این امکان وجود دارد که هدف شما از سفر به حوزه شینگن با هیچ یک از اهداف ذکر شده همخوانی نداشته باشد. مطمئنا این مسئله بدین معنا نیست که کار شما روی زمین می‌ماند. در فرم درخواست انواع ویزای شینگن، گزینه‌ای در بخش هدف قرار دارد. این گزینه عبارت Other است. با انتخاب این گزینه شما می‌توانید در جملات یا عبارات کوتاه توضیح دهید که هدف شما از سفر به کشورهای حوزه شینگن چیست.

تمدید زمانی  ویزای شینگن

در میان انواع ویزای شینگن، تمدید ویزای کوتاه‌مدت شینگن کار سخت‌تری است. امکان تمدید این ویزا وجود دارد اما افرادی که برای تمدید ویزای کوتاه‌مدت خود اقدام می‌کنند باید دلایل بسیار مهم و محکمی برای درخواستشان ارائه دهند. در غیر این صورت شانسی برای پذیرش درخواست خود ندارند. از نظر پیمان شینگن دلایلی چون: اقدام بشردوستانه، شرایط اضطراری و دلایل شخصی که بسیار مهم است می‌تواند موجب تمدید ویزای کوتاه‌مدت شینگن شود.

البته اگر در شرایط خاص ورود بسیار دیرهنگامی به حوزه شینگن داشتید هم می‌توانید برای اضافه شدن اقامتتان درخواست دهید و در درخواست خود دلیل ورود دیرهنگامتان به حوزه شینگن را توضیح دهید. اما به صورت کلی حوزه شینگن جای چک و چانه زدن نیست. برای دریافت ویزا باید طبق قوانین جلو بروید و پس از آن نیز طبق قوانین از زمان و مدت اعتبار ویزایتان استفاده کنید. مگر حقیقتا شرایط ویژه‌ای به وجود بیاید.

کلام آخر

برای دریافت انواع ویزای شینگن باید در پروسه ارائه مدارک مورد نیاز و تعیین هدف خود دقیق باشید. از پیش لیست دقیقی داشته و مدارک را با آن تطبیق دهید تا در سفارت کشور مربوطه دچار مشکل نشوید. اما در نهایت در زمان سفر از شرایط و موقعیت پیش آمده لذت خواهید برد و خواهید توانست از امکانات کشورها استفاده کنید. در این مقاله از انواع ویزای شینگن و پایه و اساس آن سخن راندیم. هر نوع ویزای شینگن را بررسی کردیم و گزینه اهداف سفر در فرم درخواست را توضیح دادیم. در پایان در صورت صدور ویزای شینگن سفر خوشی را برای شما آرزومندیم.





1402/09/05

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن