تماس بگیرید
راتا تراول
راتـــا آرامش زندگی
شعر 021 9101 0432 تماس بگیرید
راتا

کدام کشورها ویزا نمیخواهند در سال 2024

کدام کشورها ویزا نمیخواهند در سال 2024

1402/09/04

آیا می‌دانید کشورهایی وجود دارند که می‌توانید بدون ویزا وارد آنها شوید؟ به‌عنوان‌مثال، اگر شهروند ایرانی هستید می‌توانید به 11 کشور جهان بدون ویزا وارد شوید. همچنین فراموش نکنید که لیست کشورهایی که می‌توانید بدون دریافت ویزا به آنها سفر کنید با توجه به نوع پاسپورت شما متفاوت است. ما کشورهای بدون ویزا را برای کسانی که فقط برای تفریح ​​با یک پاسپورت معمولی سفر می کنند، فهرست کرده ایم. سیاست ویزا به شهروندان برخی از کشورها اجازه می دهد تا در صورت داشتن شرایط خاص، بدون ویزا به سایر کشورها سفر کنند.

در ادامه، لیست تمامی کشورهایی که ایرانیان نیاز نیست برای رفتن به آنجا ویزا داشته باشند را برای شما فهرست کرده‌ایم، پس برای اطلاع از سفر بدون ویزا در ادامه با ما همراه باشید.

 

سفر بدون ویزا چیست؟ چگونه آن را انجام دهید؟

در ابتدای بحث قبل از هر چیزی بهتر است بدانید ویزا چیست و سفر بدون ویزا یعنی چه. ویزا یک سند رسمی است که به دارنده آن اجازه می‌دهد به طور قانونی وارد یک کشور خارجی شوند. ویزا به‌صورت مهر یا لیبل به پاسپورت چسبانده می‌شود. انواع مختلفی از ویزا از جمله ویزا تفریحی، کاری و تحصیلی وجود دارد که هر کدام از آنها بر اساس شرایط و مقررات خاصی که دارند امتیازات و خدمات متفاوتی را در کشور میزبان به دارنده آن می‌دهد. سفر به هر کشوری که نیازی به اخذ ویزا با پاسپورت نداشته باشد، سفر بدون ویزا نامیده می‌شود.

در حال حاضر که تجارت و روابط با سایر کشورها و گذراندن اوقات فراغت محدود به کشور خودتان نمی‌شود و از مرزها عبور کرده است، درک سیاست‌های ویزا بسیار مهم است. در شرایطی که برای سفر به ویزا نیاز است، معمولاً هزینه‌های تمام شده سفر گران‌تر می‌شود و علاوه بر همه اینها سیاست‌های سخت‌گیرانه ویزا می‌تواند به‌طورکلی شما را از هیجان یک سفر غیرمنتظره محروم کند زیرا در چنین شرایطی نیاز به برنامه‌ریزی از قبل پیدا می‌کنید. درست نقطه مقابل، سفر بدون ویزا فرصت‌هایی را برای جابه‌جایی بی‌دردسر و سریع ایجاد می‌کند و به‌طورکلی فرصت‌های گردشگری و تجارت را افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: پاسپورت یا گذرنامه چیست؟

یادتان باشد برای ورود به این کشورها فقط باید بلیت بخرید و چمدان‌هایتان را ببندید. شما نگرانی‌ها و دردسرهای رفتن به سفارتخانه و زمان بر بودن دریافت ویزا و ارائه مدارک به کنسولگری و از همه مهم‌تر پرداخت هزینه ندارید.

چرا برای سفر به ویزا نیاز داریم؟

حالا که متوجه شدیم ویزا چیست و سفر بدون ویزا چه مفهومی دارد می‌خواهیم این سؤال مهم که اصلاً چرا ویزا نیاز است را پاسخ دهیم. اگر می‌خواهید به کشوری سفر کنید که سیاست ویزا با کشور خود ندارد، داشتن ویزا امری ضروری است.

بسیاری از کشورها سیاست‌ها و توافق‌نامه‌هایی را در بین خود ردوبدل کرده‌اند که به شهروندان خود اجازه می‌دهند آزادانه و بدون نیاز به ویزا در بین آنها در رفت‌وآمد باشند. به‌عنوان‌مثال، ایرانیان برای سفر به کشور عراق نیازی به ویزا ندارند، فقط به مدارک معتبر مسافرتی نیاز دارند. اما برای سفر به چین به ویزا نیاز دارند، زیرا هیچ توافق‌نامه‌ای بین دو کشور وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: انواع ویزا کدام است {صفر تا صد دریافت ویزا}

اهمیت ویزا چیست و چرا برخی از کشورها آن را مهم تلقی می‌کنند؟

برخی از کشورها برای و کنترل ورود توریست و بازدیدکنندگان در داخل و خارج از کشور و همچنین برای جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی و اعمال مجرمانه و امنیت بیشتر بر محدودیت‌های ویزا تاکید دارند. وقتی مسافران درخواست ویزا می‌دهند برای ورود به کشورشان در واقع به مسئولین ذی‌ربط اجازه می‌دهند تا آن‌ها را بررسی کنند. به‌عنوان‌مثال، افراد ممکن است برای کار غیرقانونی بخواهند وارد کشوری شوند این جا است که اهمیت ویزا مطرح می‌شود.

 

اهمیت ویزا

 

فهرست محدودیت‌های ویزا باعث شناخت چه چیزهایی می‌شود؟

شاخص پاسپورت نه بر محدودیت‌های ویزا، بلکه بر امکانات و آزادی‌هایی که پاسپورت‌ها ارائه می‌دهند تمرکز دارد. ابزار مقایسه پاسپورت به کاربران این امکان را می‌دهد که ببینند از کدام کشورها می‌توانند بدون ویزا بازدید کنند و پاسپورت خود را با سایرین مقایسه کنند.

به کدام کشورها می‌توانم بدون ویزا سفر کنم؟

هر ساله سایت هنلی گلوبال (henleyglobal) جدیدترین لیست کشورهای بدون ویزا را به همراه رتبه‌شان معرفی می‌کند. شما می‌توانید با مطالعه این فهرست دریابید با پاسپورت فعلی خود به کجا می‌توانید بدون ویزا سفر کنید. در حال حاضر ژاپن با بیشترین دسترسی به کشورها بدون نیاز به ویزا و درحالی‌که افغانستان با سفر بدون ویزا تنها به چند کشور محدود کمترین دسترسی را دارد.

چه زمانی باید برای ویزا اقدام کنیم؟

درخواست برای ویزا گرفتن را می‌توان ظرف 6 ماه قبل از سفر برنامه ریزی شده ارسال کرد. توصیه می شود حداکثر 15 روز تقویمی قبل از سفر مورد نظر درخواست دهید. حواستان به تعطیلات رسمی کشوری را که برای آن درخواست می کنید، باشد.

رتبه‌بندی قدرتمندترین و کم‌قدرت‌ترین پاسپورت‌های جهان

بسته به اعتبار پاسپورت شما، سفر می‌تواند به‌سادگی رزرو پرواز، یافتن هتل و سپس رفتن ساده باشد. اما برای بسیاری در سرتاسر جهان، این کار چندان آسان نیست. تعدادی از دارندگان گذرنامه باید قبل از ورود ویزای سفر/توریستی دریافت کنند. این نوع ویزاها باید به تأیید مقامات کشور مقصد را دریافت کنند این کار کاری زمان بر و دشوار محسوب می‌شود و گاهی هفته‌ها یا ماه‌ها ممکن است زمان لازم داشته باشد.

به‌عنوان‌مثال، دارندگان پاسپورت ژاپنی می‌توانند از 193 کشور بدون تایید قبلی (تقریباً همه کشورهای روی زمین) بازدید کنند. از سوی دیگر، افغان‌ها تنها می‌توانند با همین سطح سهولت به 27 کشور سفر کنند.

بیشتر بخوانید: منطقه شینگن شامل چه کشورهایی است؟

قدرتمندترین پاسپورت‌ها

وقتی صحبت از قدرتمندترین پاسپورت‌ها می‌شود، کشورهایی در این فهرست‌ جا دارند که بدون نیاز به روادید شهروندانشان می‌توانند آزادانه به هر کشوری سفر کند. اما بر اساس توافق‌نامه‌های بین کشورها روادید بین کشورها، محدودیت‌های موقت سفر و الزامات ورود اعمال‌شده توسط کشورها، هرازگاهی در معرض تغییر هستند. توصیه می‌شود قبل از سفر، شرایط اضافی یا محدودیت‌های موقتی که ممکن است توسط کشور مقصد سفر شما اعمال شود را بررسی کنید.

کم قدرت ترین پاسپورت‌ها

بسیاری از گذرنامه‌های کم قدرت از کشورهای جنگ‌زده و بی‌ثبات سیاسی بیرون آمده‌اند. ازآنجایی‌که ویزا برای سفر معمولاً برای مقابله با فعالیت‌های غیرقانونی موردنیاز است، این کشورها اغلب عادلانه یا غیرمنصفانه علامت‌گذاری می‌شوند. یکی از برجسته‌ترین گذرنامه‌های کم قدرت کره شمالی است.

اکثر مردم کره شمالی که به خارج از کشور سفر می‌کنند این کار را فقط در شرایط بسیار خاص برای کار، تحصیل یا مسابقات ورزشی انجام می‌دهند. سفر تفریحی به خارج از کره شمالی اتفاق نمی‌افتد، اما از نظر فنی، مردم کره شمالی می‌توانند بدون ویزا از کشورهایی مانند هائیتی، سنت وینسنت و گرنادین، فلسطین و قرقیزستان بازدید کنند. افغانستان همچنان ضعیف‌ترین پاسپورت در جهان است و تنها به چند کشور محدود مقصد دسترسی بدون ویزا دارد.

بیشتر بخوانید: بهترین مقاصد سفر خارجی برای ایرانیان در سال 2024

کدام کشورها ویزا نمی‌خواهند در سال 2024

افراد با پاسپورت ایرانی می‌توانند به‌جز ۱۱ کشور بدون ویزا، سفر به ۴۱ مقصد جهانی دیگر با دریافت ویزاهای الکترونیک یا فرودگاهی امکان‌پذیر است. کشور مختلف بازدید کنند. اما به یاد داشته باشید، هر کشوری ممکن است قوانین خاص خود را داشته باشد و زمان اقامت در آنجا ممکن است متفاوت باشد؛ بنابراین قبل از گرفتن ویزا آن کشور بهتر است قوانین خاصی که در این باره دارند را بررسی کنید.

لیست کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان

شاید شهروندان ایرانی در سال 2024 به کشورهایی که بدون ویزا می‌توانند به آن‌ها سفر کنند در نگاه اول محدود باشند اما امیدواریم باتوجه به تحولات رخ داده در زمینه های مختلف سیاسی، اقتصادی و... برخی از کشورها به این لیست افزوده شوند. در این بخش به لیست جامع و کاملی از کشورهای بدون نیاز به ویزا برای ایرانیان اشاره خواهیم کرد.

نام کشور

قاره

تعداد روزهای اقامت

عراق

آسیا

30 روز

ترکیه

آسیا

90 روز

قطر

آسیا

30 روز

قزاقستان

آسیا

14 روز

گرجستان

اروپا – آسیا

45 روز

ارمنستان

آسیا

90 روز

مالزی

آسیا

14 روز

عمان

آسیا

14 روز

مغولستان

آسیا

90 روز

سورینام

آمریکا

90 روز

دومینیکا

امریکا

21 روز

ونزوئلا

امریکا

15 روز

اکوادور

امریکا

90 روز

هائیتی

امریکا

90 روز

ایالت فدرال میکرونزی

اقیانوسیه

90 روز

جزایر کوک

اقیانوسیه

30 روز

نیووی

اقیانوسیه

30 روز

لیست کشورهای بدون ویزای فرودگاهی (بدو ورود) برای ایرانیان

گاهی برای رفتن به کشوری به دلایل مختلف شما نیازمند به توقف در کشور دیگری به جز کشور مقصد هستید در چنین شرایطی ویزای فرودگاهی یا Visa on Arrival به کمک شما می‌آید. ویزای فرودگاهی مزایایی زیادی دارد مثل‌اینکه شما را از دردسرهای سفارت نجات می‌دهد همچنین موجب صرفه‌جویی در وقت نیز می‌شود. برخی از کشورها در چنین شرایطی خواهان ویزای فرودگاهی از مسافر می‌شوند؛ اما برخی دیگر اگر مدت اقامت کمتر از یک هفته باشد و با رعایت شرط اینکه در مدت توقع پرواز فرودگاه را ترک نکنند نیازی به تهیه ویزای فرودگاهی ندارند. در این نوع ویزا شما تنها با پرداخت مبلغی می‌توانید آن را دریافت کنید و در بدو ورود به کشور مقصد به‌صورت مهر یا برچسب ویزای شما در پاسپورت شما ثبت می‌شود، لازم به ذکر است که هزینه این نوع ویزا در کشورهای مختلف متفاوت است. همچنین این نکته را به‌خاطر داشته باشید که ممکن است برخی از کشورها برای صدور این نوع ویزا مدارک خاصی را از مسافر در‌خواست کنند به همین دلیل قبل از سفر، مدارک ویزای کشور مقصد را بررسی کنید تا در فرودگاه کشور مقصد به مشکل بر نخورید.

 در ادامه فهرست کشورهایی که با ویزای فرودگاهی برای ایرانیان موافق هستند و میزان مدت اقامت در آن کشور را آماده کرده‌ایم:

نام کشور

قاره

مدت اقامت

پالائو

اقیانوسیه

30 روز

تووالو

اقیانوسیه

30 روز

ساموآ

اقیانوسیه

90 روز

بولیوی

امریکا

90 روز

بوروندی

افریقا

30 روز

دماغه سبز

افریقا

در دسترس نیست

اتحاد قمر

افریقا

45 روز

گینه بیسائو

افریقا

90 روز

ماداگاسکار

افریقا

90 روز

موریتانی

افریقا

در دسترس نیست

موزامبیک

افریقا

30 روز

نیجریه

افریقا

در دسترس نیست

رواندا

افریقا

30 روز

سیرالئون

افریقا

30 روز

سومالی

افریقا

30 روز

زیمبابوه

افریقا

90 روز

توگو

افریقا

15 روز

ساحل عاج

افریقا

90 روز

تانزانیا

افریقا

90 روز

جمهوری بنین

افریقا

 8 روز

کامبوج

آسیا

30 روز

لبنان

آسیا

30 روز

مالدیو

آسیا

30 روز

عمان

آسیا

30 روز

قطر

آسیا

30 روز

جزیره تیمور لسته

آسیا

30 روز

نپال

آسیا

150 روز

شبه‌جزیره ماکائو

آسیا

30 روز

 

چه کشورهایی برای اتباع ایرانی ویزای الکترونیکی صادر می‌کنند؟

نوع دیگری از ویزای توریستی وجود دارد که به آن ویزای الکترونیک (E-Visa)می‌گویند. تمام مراحل صدور این نوع ویزا به‌صورت آنلاین و صرفاً با شماره گذرنامه صورت می‌پذیرد. ویزای الکترونیک راهکاری نوین برای صدور ویزا محسوب می‌شود به دلیل این که از اتلاف وقت و ازدحام متقاضیان در سفارت خانه‌ها جلوگیری می‌شود و روند صدور ویزا سریع‌تر و راحت‌تر است طرف‌داران زیادی دارد. در این نوع از ویزا هیچ مهر یا لیبلی تا قبل از سفر در پاسپورت یا گذرنامه شما درج نمی‌شود. لیست کشورهایی با ویزای الکترونیک برای ایرانیان صادر می‌کنند به شرح زیر است:

نام کشور

قاره

مدت‌زمان اقامت

کامبوج

آسیا

30 روز

عمان

آسیا

30 روز

جمهوری آذربایجان

آسیا

30 روز

جمهوری دموکراتیک کنگو

افریقا

90 روز

جیبوتی

افریقا

دردسترس نیست

اتیوپی

افریقا

90 روز

گابن

افریقا

90 روز

گینه

افریقا

90 روز

گینه بیسائو

افریقا

90 روز

لسوتو

افریقا

14 روز

ماداگاسکار

افریقا

90 روز

مالاوی

افریقا

90 روز

موزامبیک

افریقا

30 روز

رواندا

افریقا

30 روز

سودان جنوبی

افریقا

در دسترس نیست

کنیا

افریقا

90 روز

اوگاندا

افریقا

در دسترس نیست

بولیوی

امریکا

90 روز

 

چرا سفر به کشورهای بدون نیاز به ویزا برای ایرانیان، جذاب‌تر است؟

اگر قصد دارید سفر خارجی که از نظر اقتصادی به‌صرفه است را تجربه کنید انتخاب کشورهایی که نیاز به دریافت ویزا ندارند انتخاب هوشمندانه‌ای می‌تواند باشد. زیرا دریافت ویزا از سفارت کشور موردنظر دردسرهای زیادی دارد ی ممکن است شما با تمام برنامه‌ریزی‌هایی که برای سفر خود انجام داده‌اید برای شما ویزا صادر نکند.

همان‌طور که گفتیم سفر بدون ویزا یک سفر اقتصادی می‌تواند باشد و در نهایت کمک به بودجه شما می‌کند. وقتی شما دلهره صدور ویزا را نداشته باشید می‌توانید بلیت هواپیمای خود را لحظه آخر بگیرید و از تخفیف‌هایی که برخی از شرکت‌های هواپیمایی می‌گذارند لذت ببرید.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به خارج‌ {صفر تا صد سفرهای خارجی}

رتبه و اعتبار پاسپورت ایران

اعتبار پاسپورت هر کشوری را بر اساس شاخص‌هایی چون عدم نیاز به ویزا در هنگام سفر، امکان دریافت ویزا در فرودگاه و مرزها مدت‌زمان تقریبی انتظار برای دریافت ویزا تعیین می‌شود؛ بنابراین پاسپورت ایران باتوجه‌به این شاخص‌ها در سال ۲۰۲4 در فهرست ویزا ایندکس (visa index) ۹۸ است. در این فهرست کشور ایران برابر با کشور اتیوپی، سودان جنوبی و اریتره قرار دارد. همچنین رتبه پاسپورت ایرانی در فهرست پاسپورت ایندکس (pasport index) در سال ۲۰۲4 رتبه ۸۶ است.

ایرانیان در ژانویه ۲۰۲4 می‌توانند به ۵۲ کشور بدون نیاز به ویزا و یا با داشتن ویزای فرودگاهی الکترونیکی سفر کنند. علاوه بر این برای سفر به ۱۸۸ کشور دیگر باید ویزا داشته باشند همین تفاوت بین کشورهایی که بدون ویزا و با ویزا پذیرای ایرانیان هستند رتبه گذرنامه ایرانی را در رده‌بندی پایین کشیده است.

با پاسپورت کشور جمهوری اسلامی ایران می‌توان به بسیاری از کشورها بدون نیاز به ویزا سفر کرد؛ اما تعدادی از کشورهایی وجود دارند که با ایران مناسبات سیاسی ندارند و شما برای سفر به آن کشورها مجبور به دریافت ویزا خواهید شد. در بالاتر کشورهای بدون ویزا را که ایرانیان می‌توانند راحت به آن جا سفر کنند را به‌صورت مفصل توضیح داده‌ایم.

 

مدارک لازم برای ویزای مسافرتی

برای ویزای مسافرتی به چه مدارکی نیاز داریم؟

اگر شما خواهان مسافرت به آن تعداد از کشورهایی که توافق‌های بین‌المللی با ایران دارند هستید، غالباً نیازی به این مدارک پیدا نمی‌کنید. اما ضرری ندارد برای جلوگیری از برخی مشکلات غیرقابل‌پیش‌بینی این مدارک را همراه خود داشته باشید. اما صدور ویزا در کشورهای مختلف معمولاً نیازمند یک‌سری مدارک است که در همه جای دنیا مورداستفاده قرار می‌گیرند. از جمله:

  • یکی از اصلی‌ترین مدارک فرم درخواست ویزا است که بعد پر کردن فرم درخواست آن را باید به سفارت خانه تحویل دهید. این نکته را مدنظر داشته باشید که فرم‌های مخصوص برای هر کشوری متفاوت است.
  • ارائه چند قطعه عکس زمینه سفید که ویژگی‌های صورت را به‌وضوح نشان می‌دهد.
  • کارت شناسایی یا اجازه اقامت یا هر مدرکی که نشانی را ثابت کند.
  • پاسپورت معتبر که اعتبار گذرنامه یا سند مسافرتی باید بیشتر از مدت اقامت باشد.
  • شناسنامه معتبر که نشان دهنده هویت اصلی شما است.
  • فتوکپی گذرنامه (صفحاتی که هویت و اعتبار را نشان می‌دهد).
  • برای درخواست ویزا ارائه بلیت رفت‌وبرگشت با رزرو تأیید شده به کشور مقصد لازم است.
  • ارائه مدارک مرتبط با رزرو هتل برای دریافت ویزا می‌تواند در روند درخواست ویزا مؤثر باشد.
  • سعی کنید 15 دقیقه قبل از قرار خود در محل حاضر شوید.
  • حتماً شما باید در قرار ملاقات درخواست ویزا خود شرکت کنید. شما نمی‌توانید کسی را به‌جای خود بفرستید.
  • فقط متقاضیان، مراقبین و همراهان کودکان زیر 18 سال مجاز به ورود به مرکز درخواست ویزا هستند.
  • یک کپی پرینت شده از درخواست ویزای خود و همچنین یک پاسپورت یا سند مسافرتی معتبر با حداقل 2 صفحه که هر دو طرف آن خالی است همراه داشته باشید.
  • تمام اسناد پشتیبانی (اصل و کپی) را به همراه داشته باشید
  • اگر هزینه ویزای خود را به‌صورت آنلاین پرداخت نکرده‌اید، پس از رسیدن به مرکز می‌توانید هزینه‌های خود را پرداخت کنید.
  • در مرکز، همچنین باید اثر انگشت و عکس خود را ارسال کنید. این به‌عنوان مجموعه اطلاعات بیومتریک شناخته می‌شود. یک اسکنر انگشت دیجیتال تصاویر هر 10 رقم را جمع آوری می کند و شما یک عکس دیجیتالی خواهید گرفت. اسکنر اثر انگشت دیجیتال از جوهر، مایع یا مواد شیمیایی استفاده نمی کند و روی پوست شما علامتی نمی گذارد.
  • عکس دیجیتال شما باید با صورت کامل و بدون عینک‌آفتابی یا عینک رنگی گرفته شود مگر اینکه به دلایل پزشکی از آن استفاده می‌کنید. صورت شما باید به‌وضوح قابل‌مشاهده باشد و هیچ مویی روی چشم‌ها نباشد.
  • اطمینان حاصل کنید که نوک انگشتان شما عاری از هر گونه تزیینی مانند، بریدگی، ساییدگی یا علائم دیگر است؛ زیرا ممکن است بر توانایی شما برای ارائه اسکن انگشت قابل‌قبول تأثیر بگذارد.
  • اگر از طرف یک کودک زیر 5 سال برای ویزا درخواست می دهید، آنها نیز باید در یک قرار ملاقات حضور داشته باشند، اما نیازی به ارائه اطلاعات اثر انگشت خود ندارند.
  • اگر قرار خود را در روز تعیین شده از دست دادید، باید بعد از 24 ساعت از تاریخ قرار اولیه خود، یک قرار جدید رزرو کنید.
  • بدون اطلاعات بیومتریک، درخواست ویزای شما پردازش نخواهد شد.

جمع‌بندی

همان‌طور که بسیاری از کشورها برای ورود به کشورشان به افراد ویزا می‌دهند، درعین‌حال به خیلی از کشورها هم می‌توان بدون ویزا مسافرت کرد. بعضی از کشورها هم ماننند منطقه شینگن دارای مناسباتی هستند که با دریافت ویزا توریستی سینگن از یک کشور مجوز ورود به چندین کشور را دریافت خواهید کرد. در این مقاله سعی کردیم به کشورهایی که بدون ویزا در سال 2024 می توان سفر کرد رابه شما معرفی کنیم. امیدواریم با مطالعه این مقاله در پیرامون این موضوع سوالات و ابهامات شمارا پاسخ داده باشیم.





1402/09/04

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن