تماس بگیرید
راتا تراول
راتـــا آرامش زندگی
شعر 021 9101 0432 تماس بگیرید
راتا

معرفی 5 دانشگاه برتر آلمان در 2023

معرفی 5 دانشگاه برتر آلمان در 2023

1402/09/05

تحصیل یا ادامه تحصیل در خارج از ایران همیشه گزینه جذابی برای محصلان و دانشجویان بوده است. برای انتخاب رشته مورد علاقه، در میان کشورها، آلمان کشوری با شرایط بهتر تحصیل و ثبات اقتصادی و اجتماعی همیشه گزینه محکمی بوده است. دانشگاههای آلمان هر ساله دانشجویان بسیاری را از نقاط مختلف جهان وارد عرصه رقابت برای دریافت موقعیت تحصیلی می‌کنند. برای انتخاب بهترین دانشگاه در آلمان، در راستای شرایط تحصیلی و رشته مورد علاقه‌تان این مقاله در نظر دارد تا پنج دانشگاه برتر را به شما معرفی کند. با ما همراه شوید.

 

مزایای تحصیل در آلمان

آلمان کشوری با صنایع قوی و اقتصاد برتر در حوزه شینگن است. دریافت ویزای تحصیلی شینگن آلمان مزایای زیادی دارد. جدا از مزایای ویزای شینگن در صورتی که به زبان آلمانی مسلط شوید و یا تا یک سطحی مدرک زبان آلمانی داشته باشید می‌توانید برای دانشگاه‌های دولتی آلمان درخواست دهید. این دانشگاه‌ها عموما رایگان هستند. جدا از اینکه به طور معمول دانشگاههای آلمان حتی با پرداخت شهریه نیز گران نیستند و خدمات شهروندی خوبی به دانشجو ارائه می‌دهند.

 

اقتصاد قابل اتکا

همانطور که گفتیم آلمان کشوری با اقتصاد بسیار قوی که نمره اول در اروپا را دارد. در جهان نیز اقتصاد آلمان از پایدارترین و قوی‌ترین کشورهاست. این ویژگی برای دانشجویانی که قصد اقامت دائم پس از تحصیل در دانشگاههای آلمان را دارند مهم است. چرا که این کشور به دنبال نیروی کار ماهر است و فرصت شغلی بالایی دارد و نرخ بیکاری در آن بسیار پایین است.

 

سفر به کشورهای حوزه شینگن

گفتیم که آلمان از کشورهای عضو اتحادیه شینگن است. کشورهایی که در حوزه شینگن قرار دارند به صورت عمومی قوانین یکسانی برای سفر به دیگر کشورهای اتحادیه شینگن دارند. بنابراین اگر ویزای تحصیلی آلمان را دریافت کنید، می‌توانید به کشورهای دیگر این حوزه و کشورهای هم‌مرز آلمان به راحتی سفر کنید.

 

برابری نیروی کار

دولت فدرال آلمان در محافظت از نیروی کار خود زبانزد است. علاوه بر ساعت کاری کمتر نسبت به دیگر کشورها، حفظ مزایا و حقوق کارگران در دستور کار این دولت قرار دارد. پس از تحصیل در دانشگاههای آلمان و پیدا کردن کار می‌توانید در انصاف دولت نسبت به شرایط کار خود مطمئن باشید.

 

استفاده از سیستم حمل و نقل

در آلمان حمل و نقل ارزان نیست اما شرایط دانشجویان متفاوت است. به دانشجویان دانشگاههای آلمان می‌توانند با کارت دانشجویی خود از مزایای حمل و نقل رایگان و یا با نرخ پایین‌تر برخوردار شوند. البته این بدان معنا نیست که حمل و نقل عمومی برای افرادی که در آلمان زندگی می‌کنند گران است. در حقیقت میان نرخ مترو و اتوبوس تفاوت وجود دارد و انواع بلیط برای سفرهای روزانه و یا ساعتی می‌توان دریافت کرد.

 

کیفیت بالای زندگی

این حقیقت است که در آلمان سطح کیفی زندگی بالاست. شهرها عموما تمیز و امن هستند و بنابر آب و هوای آلمان در فصول گرم هر شهر طبیعت زیبا و منحصر به فرد خود را دارد که به پاکیزگی هوا نیز کمک می‌کند. در نگاه اول هزینه روزمره زندگی از برخی دیگر از کشورهای اروپا در آلمان بالاتر است اما این امر نسبت به درآمد مردم آلمان و آسایش زندگی آن‌ها هزینه زندگی بالایی نیست و درواقع حتی پایین است.

 

آموزش رایگان

پیشتر گفتیم که بسیاری از دانشگاههای آلمان رایگان هستند و هزینه تحصیل در این کشور بسیار پایین است. آموزش و خدمات درمانی از صول کشور آلمان است و دولت تلاش کرده تا افرادی که آلمان زندگی می‌کنند در سطح اولیه از حقوق برابر با مزایای یکسان برخوردار باشند.

 

بیشتر بخوانید: معرفی 5 دانشگاه برتر آلمان در 2023

 

دانشگاه‌های بین‌المللی مستقر در آلمان

بسیاری از دانشگاه‌های بین‌المللی در شهرهایی چون مونیخ و برلین مستقر هستند. این دو شهر از شهرهای دانشجویی آلمان هستند. برای تحصیل در دانشگاههای آلمان می‌توانید گزینه دانشگاه‌های بین‌المللی در آلمان را نیز مد نظر داشته باشید. شما می‌توانید مدارک تحصیلی خود را به زبان آلمانی ترجمه کرده و با دیگر مدارک مورد نیاز به سفارت آلمان بروید و شانس خود را برای تحصیل در یکی از دانشگاههای آلمان امتحان کنید.

شرایط دریافت ویزا برای تحصیل در دانشگاه‌های آلمان

 

اخذ ویزای تحصیلی برای دانشگاههای آلمان

در داشتن کیفیت عالی آموزش و هزینه کم تحصیل، دانشگاههای آلمان جای هیچ رقابتی باقی نمی‌گذارند. زیرساخت‌های آموزشی و تحقیقاتی در این کشور از سطح بالایی برخوردار است. روش تدریس در دانشگاههای آلمان بسیار درست دانشجو را وارد حوزه نظری و عملی می‌کند تا نیروی کار ماهر در آینده کشور وجود داشته باشد. این مسئله برای خود دانشجو نیز پرفایده است. چرا که او نیز آینده شغلی و سطح رفاه بهتری خواهد داشت.

بنابراین اگر شما به دنبال دریافت این مزایا در کشور آلمان هستید باید دقت کنید که این کشور سه نوع ویزای تحصیلی دارد:

  1. ویزای مناسب آموزش زبان آلمانی که برای خواندن این زبان بین سه ماه تا یک سال صادر می‌شود.
  2. ویزای متقاضی تحصیل که برای دانشجویانی است که هنوز رشته مناسب خود را انتخاب نکرده‌اند و یا هنوز جواب دانشگاه درخواستیشان در میان دانشگاههای آلمان نیامده است.
  3. ویزای تحصیلی که مناسب افرادی است که درخواست پذیرششان از دانشگاههای آلمان و یا مؤسسات آموزشی تأیید شده است.

 

شهریه دانشگاههای آلمان

پیشتر گفتیم که دانشگاههای آلمان عموما رایگان هستند. در آلمان زبان مسئله مهمی است. به دلیل اینکه بیشتر دانشگاههای آلمان به زبان آلمانی تدریس می‌کنند، نسبت به درخواست و مزایایی که دانشجویان انتظار دارند مهم است که چه دانشگاهی را انتخاب می‌کنند. اگر دانشگاه آلمانی زبان باشد هم احتمال رایگان بودن آن دانشگاه برای دانشجویان خارجی در صورتی که زبان آلمانی بدانند بالا است و هم برای زندگی در آلمان کمک بیشتری به دانشجویان است.

به طور کلی اما می‌توان گفت بیشتر دانشگاههای آلمان برای دانشجویان آلمانی و غیر آلمانی رایگان است و خدماتی که در دانشگاه برای دانشجویان ارائه می‌شود ربطی به اصالت دانشجو ندارد. دانشگاه‌های خصوصی آلمان اما شهریه دارند که هر ساله شهریه آن‌ها در سایت دانشگاه اعلام می‌شود و عموما این دانشگاه‌ها به هر دو زبان آلمانی و انگلیسی تدریس می‌کنند.

سطوح بالاتر آموزش در آلمان هم ممکن است نیاز به پرداخت شهریه داشته باشد. اما دانشگاه‌هایی که شهریه دارند برای پرداخت شهریه گزینه‌هایی قرار داده‌اند که دانشجو به دلایل مالی پذیرش خود را از دست ندهد. یکی از این شرایط این است که در صورت ارائه مدرک برای تمایل به ماندن و کار کردن در آلمان به شما فرصتی داشته می‌شود تا بخشی از شهریه خود را بعد از تحصیل و پیدا کردن کار در آلمان بپردازید.

 

برترین دانشگاههای آلمان

کشور آلمان بیش از چهارصد دانشگاه دارد که پنجاه عدد از دانشگاههای آلمان در رتبه‌بندی و رنکینگ دانشگاهی، در صدر جدول دانشگاه‌های برتر قرار دارند. در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد بیش از پانصد درس به زبان انگلیسی تدریس می‌شود. از میان این پانصد دانشگاه با پنج دانشگاه برتر آلمان آشنا خواهیم شد اما پیش از آن برای آشنایی بیشتر، دانشگاه‌های مهم انگلیسی زبان را به شما معرفی می‌کنیم.

دانشگاههای آلمان که انگلیسی زبانند را بشناسیم

در آلمان بیش از 200 دانشگاه انگلیسی زبان وجود دارد. برای پذیرفته شدن در این دانشگاه‌ها باید مدرک زبان انگلیسی تافل و یا آیلتس با نمره مناسب داشته باشید. برترین دانشگاه‌های این دسته از دانشگاههای آلمان عبارت‌اند از:

  • دانشگاه بن
  • دانشگاه کلن
  • دانشگاه علمی کاربردی فول‌دا

 

دانشگاههای آلمان که آلمانی زبانند را بشناسیم

بیشتر دانشگاههای آلمان، آلمانی زبانند. بنابراین برای پذیرش در این دانشگاه‌ها باید مدرک زبان آلمانی با سطح مناسب داشته باشید. برترین دانشگاه‌های آلمانی‌زبان عبارت‌اند از:

  • دانشگاه آموزش شوابیش گموند
  • دانشگاه هایدلبرگ

 

پنج دانشگاه برتر آلمان کدامند؟

در آلمان دانشگاه‌ها چه دانشگاه‌های انگلیسی‌زبان و چه دانشگاه‌های آلمانی‌زبان، از شرایط مناسب و شیوه‌های آموزشی برتری برخوردارند که با زبان دسته‌بندی نمی‌شوند. ویژگی‌هایی که این دانشگاه‌ها را به دانشگاه‌های برتر در آلمان و جهان تبدیل کرده است به خروجی آن‌ها و دانشجویان و استادان برتری که ارائه می‌دهند هم بستگی داشته است.

 

1. دانشگاه هایدلبرگ Heidelberg

یکی از قدیمی‌ترین دانشگاههای آلمان، دانشگاه هایدلبرگ است. این دانشگاه در سال 1386 میلادی تأسیس شد. حدود 20 درصد دانشجویان دانشگاه هایدلبرگ از دانشجویان بین‌المللی هستند. مقاطع تدریسی در دانشگاه، مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا است. این دانشگاه در حوزه مطالعات و تحقیقات از برترین دانشگاه‌های جهان است.

برنامه جامع آموزشی دانشگاه هایدلبرگ در میان دانشگاههای آلمان از کیفیت بالایی برخوردار است. رشته‌های آموزشی در دانشگاه هایدلبرگ عبارت‌اند از: زیست‌شناسی، زمین‌شناسی و شیمی، ریاضیات و علوم کامپیوتری، فیزیک و اخترشناسی، مطالعات اجتماعی و رفتاری، اقتصاد و جامعه‌شناسی، حقوق، زبان‌شناسی نوین، فلسفه، معارف و ادیان‌شناسی و پزشکی است. 

دانشگاه هایدلبرگ از دانشگاه‌های برتر آلمان

 

2. دانشگاه فرایبورگ Freiburg

از قدیمی‌ترین دانشگاههای آلمان دانشگاه فرایبورگ است که سال تأسیس به 1457 میلادی در شهر فرایبورگ آلمان بازمی‌گردد. دانشگاه فرایبورگ رتبه پنجم را درمیان مراکز آموزش عالی آلمان دارد. در طول سال‌هایی که دانشگاه فرایبورگ کار کرده است افتخار این را داشته که 23 جایزه نوبل توسط دانشجویان و افراد دانشگاهی خود دریافت کرده است.

این دانشگاه برای دانشجویان غیر آلمانی دانشگاه مناسبی است. رشته‌های موجود در این دانشگاه برای دانشجویان غیر آلمانی رشته‌هایی از حوزه مهندسی، علوم انسانی و علوم تجربی است. به طور کلی رشته‌هایی چون رشته‌های حقوق، اقتصاد، ادیان، جامعه‌شناسی، فلسفه، زیست‌شناسی، ریاضیات و فیزیک، شیمی و داروسازی، پزشکی، محیط زیست و مهندسی در دانشگاه فرایبورگ آلمان تدریس می‌شود.

دانشگاه فرایبورگ دانشگاه آلمانی زبان است و در همکاری با دانشگاه‌های استراسبورگ و باز و همچنین مؤسسه فناوری کارلسروهه توانسته 15 هزار محقق و 11 هزار دانشجوی دکترا را ادغام کند. در کل در این دانشگاه 120 هزار دانشجو در حال آموزش هستند.

 

3. دانشگاه آزاد برلین

در زمان جنگ سرد و در سال 1948 دانشگاه آزاد برلین تأسیس شد. در میان دانشگاههای آلمان این دانشگاه در رتبه پنجم قرار دارد. رتبه جهانی دانشگاه آزاد برلین 120 است. این دانشگاه نیز رشته‌های هنری را در میان رشته‌های علوم انسانی و علوم اجتماعی قرار داده است. در دانشگاه آزاد برلین 33 هزار دانشجو در رشته‌های مختلف مشغول به تحصیل هستند. بیشترین دانشجویان در این دانشگاه، دانشجویان کارشناسی ارشد هستند.

تلاش دانشگاه آزاد برلین این است که دانشجویانش برای شرایط کار و زندگی بهتر آماده شوند. کسب مهارت از اولویت‌های دانشگاه است و دانشجویان را برای برطرف کردن چالش‌های پیش رویشان آماده می‌کند. در این دانشگاه رشته‌های زیست‌شناسی، زمین‌شناسی، فلسفه، تاریخ، حقوق، ریاضیات، علوم کامپیوتر، روانشناسی، فیزیک، علوم سیاسی، دامپزشکی، اقتصاد و کسب وکار، پزشکی با شانس ملحق شدن به کادر درمان و هنر ارائه می‌شود.

 

4. دانشگاه هومبولت برلین Humboldt

دانشگاه مهم دیگر در میان دانشگاههای آلمان و شهر برلین دانشگاه هومبلوت است. این دانشگاه از 9 دانشکده شکل گرفته است. از زیبایی‌های دانشگاه هومبولت این است که در اطراف آن پر از موزه و گالری و ساختمان‌های تاریخی شهر برلین است. حدود 35 هزار دانشجو در این دانشگاه تحصیل می‌کنند. حدود 5 هزار دانشجو از دانشجویان بین‌المللی هستند.

تعداد زیادی از کارکنان، استادان و استادیاران دانشگاه هومبولت از افراد غیر آلمانی هستند. از این رو جدا از آموزش رواج فرهنگ‌های مختلف در دانشگاه فضایی متفاوت را به وجود آورده است. رشته‌های موجود در دانشگاه هومبولت آلمان عبارت‌اند از: حقوق، مطالعات اجتماعی و آموزشی، علوم زیستی، ریاضیات و علوم پایه، فلسفه، زبان و ادبیات، مطالعات دینی، کسب وکار و اقتصاد، پزشکی با شانس ملحق شدن به کادر درمان.

دانشگاه هومبولت برلین از دانشگاه‌های برتر آلمان

 

5. دانشگاه RWTH آخن

در میان برترین دانشگاههای آلمان دانشگاه RWTH به دلیل داشتن رشته هنر در کنار رشته‌های دیگر دانشگاه ویژه‌ای است. چرا که این دانشگاه اصل خود را بر پایه برنامه‌های آموزشی و تحقیقاتی گذاشته است. از نکات جالب دانشگاه RWTH این است که دانشجویان در دانشگاه به دنبال راه حل‌های خلاقانه برای از بین بردن و درست کردن معضلات جهان هستند.

دانشگاه آخن در میان دانشگاههای آلمان با حدود ۴6 هزار دانشجو از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است چرا که تقریبا نزدیک به یک چهارم دانشجویان، دانشجویان غیر آلمانی هستند. بنابراین اعتبار این دانشگاه در حوزه بین‌المللی اعتبار بالایی است. رشته‌های موجود در این دانشگاه عبارت‌اند از: ریاضیات، علوم پایه و علوم کامپیوتر، مهندسی معماری، مهندسی عمران، مهندسی مکانیک، مهندسی مواد، مهندسی برق، IT، اقتصاد و کسب وکار، پزشکی و هنر.

 

کلام آخر

شرایط تحصیل و پذیرش در دانشگاههای آلمان شرایط آسانی نیست. در واقع دریافت ویزای تحصیلی در کشورهای حوزه شینگن کار آسانی نیست. اما این عامل بدان معنا نیست که بسیار سخت و پیچیده است. در واقع هدف و انتخاب درست شما نسبت به مدرک تحصیلی و رزومه کاری بسیار مهم است. بنابراین هنگام پیگیری دانشگاه و انتخاب رشته بسیار دقت کنید و انواع ویزاهای تحصیلی در آلمان را هم مد نظر قرار دهید. از این رو در این مقاله تلاش شد که گزیده‌ای از دانشگاه‌های معتبر آلمان و رشته‌های تحصیلی این دانشگاه‌ها به شما معرفی شود تا انتخاب بهتری داشته باشید.





1402/09/05

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن