تماس بگیرید
راتا تراول
راتـــا آرامش زندگی
شعر 021 9101 0432 تماس بگیرید
راتا

شرایط سنی تحصیل در آلمان

شرایط سنی تحصیل در آلمان

1402/09/21

یکی از محبوب‌ترین روش‌های مهاجرت به کشور آلمان دریافت ویزای تحصیلی این کشور است. شرایط سنی تحصیل در آلمان با سایر کشورها تفاوت چندانی ندارد، اما برخی افراد معتقد هستند که جوان‌ترها در اولویت پذیرش قرار دارند. اگر می‌خواهید در مورد حقیقت ماجرا و جزئیات این مسئله اطلاعات لازم را به دست آورید تا انتهای این مطلب از وبلاگ راتا با ما همراه باشید.

معرفی شرایط عمومی تحصیل در کشور آلمان

آلمان یکی از کشورهای پیشرفته و صنعتی اروپایی است که روش‌های مختلفی برای جذب مهاجران دارد. در بین این روش‌ها، مهاجرت تحصیلی به دلیل امکان تحصیل رایگان در دانشگاه‌های دولتی این کشور مورد توجه بیشتر دانش‌آموزان و دانشجویان بوده و این افراد می‌خواهند بدانند که شرایط تحصیل در این کشور چگونه است؟

حقیقت آن است که شرایط سنی تحصیل در آلمان با توجه به مقطع مورد نظر متفاوت بوده و تحصیل در دانشگاه‌های دولتی این کشور صرفاً به زبان آلمانی انجام می‌شود. اما در صورتی که تمایل دارید به زبان انگلیسی تحصیل کنید می‌توانید برای پذیرش در دانشگاه‌های خصوصی این کشور اقدام کنید.

شرایط سنی تحصیل در آلمان

 

مزیت تحصیل در کشور آلمان چیست؟

پیش از بررسی شرایط سنی تحصیل در آلمان باید دید که اصلاً درس خواندن در این کشور چه مزایایی را به دنبال دارد؟ شما با تحصیل در آلمان می‌توانید از مزایای زیر بهره‌مند شوید:

  • شانس بالا برای پیدا کردن موقعیت شغلی مرتبط بعد از اتمام تحصیلات
  • سطوح بالای آموزشی در دانشگاه‌های این کشور
  • امکان تحصیل رایگان در دانشگاه‌های دولتی
  • وجود دوره‌های تحصیلی به زبان انگلیسی
  • شهریه‌ی پایین‌تر دانشگاه‌های خصوصی در مقایسه با سایر کشورها
  • امکان کاره پاره وقت در زمان تحصیل
  • امکان دریافت ویزای همراه توسط خانواده محصل و داشتن کار تمام وقت
  • هزینه‌های مقرون به صرفه زندگی در آلمان
  • امکان تبدیل ویزای تحصیلی به کاری بعد از پیدا کردن شغل و...

شرایط سنی تحصیل در آلمان

همان‌طور که اشاره کردیم شرایط سنی تحصیل در آلمان با توجه به مقطع تحصیلی متفاوت بوده و به دو رده‌ی سنی زیر تقسیم می‌شود:

  • رده سنی کودک و نوجوان که مقطع تحصیلی ابتدایی تا دبیرستان را شامل می‌شود.
  • رده سنی بزرگسالان که مربوط به مقطع کارشناسی تا دکتری است.

مطابق با یک قانون کلی بهترین میانگین سنی برای درس خواندن در آلمان بین ۱۸ تا ۲۱ سالگی است. بر این اساس می‌توان گفت که افراد با کمتر از ۱۸ سال سن امکان ورود به دانشگاه‌های این کشور را نداشته و پذیرش افراد بیشتر از ۲۱ سال نیز با توجه به شرایط آن‌ها مشخص می‌شود.

 

شرایط سنی تحصیل در مدارس آلمان

محدودیت سنی شروع و پایان تحصیلی در تمامی مدارس کشور آلمان یکسان است به طوری که دانش‌آموزان در سن ۶ سالگی دوره‌ی ابتدایی خود را آغاز کرده و در سن ۱۸ سالگی نیز دبیرستان را تمام می‌کنند. به همین جهت کودکان و نوجوانان کمتر از ۶ یا بیشتر از ۱۸ سال امکان پذیرش و تحصیل در مدارس این کشور را نخواهند داشت.

 

شرایط سنی تحصیل در دانشگاه‌های آلمان در مقطع کارشناسی

 

شرایط سنی تحصیل در دانشگاه‌های آلمان در مقطع کارشناسی

اگر به دنبال تحصیل در دانشگاه‌های این کشور هستید باید شرایط سنی تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی را در نظر بگیرید. دوره‌های کارشناسی در این کشور ۴ تا ۵ سال طول می‌کشد و افراد برای پذیرش در آن‌ها باید حداکثر ۲۱ سال داشته باشند.

اگر قصد مهاجرت به آلمان را دارید و به تازگی دیپلم گرفته‌اید، می‌توانید به همراه سرپرست خود مراحل دریافت ویزای تحصیلی این کشور را طی کنید. از آنجایی که دروس این دوره به زبان آلمانی ارائه می‌شوند باید حداقل مدرک سطح B1 زبان آلمانی را هم داشته باشید.

در صورتی که مدرک زبان ندارید می‌توانید فرآیند دریافت مدرک خود را طی کرده و در نهایت مراحل مرتبط با دریافت پذیرش از دانشگاه دلخواه را پشت سر بگذارید. یکی دیگر از مهم‌ترین شرایط دریافت ویزای تحصیلی در مقطع کارشناسی اثبات تمکن مالی سرپرست شما در زمان تحصیل در کشور آلمان است.

شرایط سنی تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی ارشد

جالب است بدانید که شرایط سنی خاصی برای تحصیل در مقطع کارشناسی در آلمان تعریف نشده است؛ اما کارشناسان بر این باور هستند که افراد کمتر از ۳۰ سال شانس بیشتری برای پذیرش و دریافت ویزای تحصیلی دارند.

دوره‌ی کارشناسی ارشد در آلمان مانند ایران دو سال طول کشیده و الزامات پذیرش در آن به شرح زیر است:

  • داشتن حداقل معدل ۱۵
  • مدرک آیلتس ۶.۵ یا مدرک زبان آلمانی سطح B1 و بالاتر
  • اثبات تمکن مالی

خبر خوب این است که شما می‌توانید در مدت زمان تحصیل خود در مقطع کارشناسی ارشد به مدت ۲۰ ساعت در هفته کار پاره وقت انجام داده و به این ترتیب قسمت عمده‌ای از هزینه‌های زندگی خود را متقبل شوید.

 

شرایط سنی تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی ارشد

 

شرایط سنی تحصیل در آلمان در مقطع دکتری

جالب است بدانید که دانشگاه‌های مختلف کشور آلمان شرایط متفاوتی برای پذیرش دانشجو در مقطع دکتری دارند؛ به همین جهت برای اطلاع دقیق از این موضوع پیش از هر چیز باید به وب‌سایت موسسه‌ی مورد نظر خود مراجعه کنید.

مسئله‌ی دیگر اینکه شرایط سنی تحصیل در آلمان در مقطع دکتری محدودیت خاصی ندارد اما اگر می‌خواهید بورسیه بگیرید باید حداکثر ۳۱ سال سن داشته باشید؛ در غیراینصورت امکان استفاده از این امتیاز برای شما وجود نخواهد داشت. سایر شرایط لازم برای پذیرش در مقطع دکتری در دانشگاه‌های آلمان به شرح زیر است:

  • داشتن استاد راهنما یا سوپروایزر برای تشویق دانشگاه به پذیرش دانشجو
  • مدرک آیلتس ۷ به منظور تحصیل به زبان انگلیسی
  • اثبات تمکن مالی
  • مدارک تحصیلی ترجمه شده به زبان آلمانی
  • بیمه درمانی و...

 

شرایط سنی تحصیل در آلمان در رشته‌های مختلف

حال که با شرایط سنی تحصیل در آلمان در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری آشنا شدیم باید ببینیم که آیا رشته‌های تحصیلی مختلف در این کشور محدودیت سنی خاصی برای پذیرش دانشجو دارند یا نه. حقیقت این است که در بیشتر موارد میانگین سنی مناسب برای پذیرش در مقطع کارشناسی بین ۱۸ تا ۳۰ و در دوره‌ی ارشد نیز بین ۳۰ تا ۳۵ سال است؛ با این حال این مسئله در مورد همه‌ی رشته‌ها و دوره‌ها صدق نمی‌کند.

شرایط سنی تحصیل در آلمان در رشته‌های مختلف

 

شرایط سنی تحصیل در آلمان:‌ رشته پزشکی

بهترین زمان برای پذیرش در رشته‌ی پزشکی در آلمان بعد از اتمام دبیرستان و دریافت مدرک دیپلم است؛ اما ویزای تحصیلی این رشته به افراد تا سن ۳۰ سالگی نیز اعطا می‌شود. با توجه به این مسئله با گذشتن از سن ۳۰ سالگی شانس شما برای پذیرش در رشته پزشکی در آلمان کاهش چشمگیری خواهد داشت.

البته سن تنها شرط پذیرش نیست و شما باید حداقل معدل لازم را نیز برای این رشته که با توجه به دانشگاه مورد نظر متفاوت است، کسب کنید.

 

شرایط سنی تحصیل در آلمان: رشته دندانپزشکی

شرایط سنی تحصیل در آلمان در رشته‌ی دندانپزشکی داشتن حداقل سن ۱۸ سال و بهترین زمان برای دریافت ویزای تحصیلی آن بعد از مقطع دبیرستان است. در صورتی که با سن بیشتر برای دریافت ویزای تحصیلی دندانپزشکی آلمان اقدام کنید و بین دوره‌های شما گپ تحصیلی وجود داشته باشد، شانس گرفتن ویزا کاهش می‌یابد.

به باور بیشتر کارشناسان اگر سن شما بیشتر از ۲۶ سال باشد ورود شما به دانشگاه‌های کشور آلمان به منظور تحصیل در رشته‌ی دندانپزشکی دشوار می‌شود.

 

شرایط سنی تحصیل در آلمان: رشته‌ داروسازی

به دلیل بازار کار مناسب داروسازی و درآمد بالای آن، بیشتر افراد به دنبال پذیرش در این رشته در یکی از دانشگاه‌های کشور آلمان هستند. در صورت داشتن معدل مناسب و سن پایین‌تر از ۲۳ سال امکان تحصیل در این رشته برای شما فراهم خواهد شد.

 

شرایط سنی تحصیل در آلمان: رشته پرستاری

پرستاران در آلمان از امتیازها و فرصت‌های فوق‌العاده‌ای بهره‌مند شده و کیفیت زندگی بسیار بالایی را هم تجربه می‌کنند؛‌ به همین جهت تحصیل در رشته پرستاری در آلمان از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار بوده و دانشجویان زیادی خواهان تحصیل در آن هستند.

شما می‌توانید بدون در نظر گرفتن شرط سنی و بعد از اتمام دوره‌ی دبیرستان خود برای تحصیل در این رشته در کشور آلمان درخواست دهید. البته پیش از انجام این کار باید مدارک خود را به زبان آلمانی ترجمه کرده و تسلط کافی هم به زبان رسمی این کشور داشته باشید تا بتوانید مراحل پذیرش خود را به راحتی طی کرده و بعد از اتمام تحصیلات هم به سرعت جذب بازار کار شوید.

 

منظور از گپ تحصیلی چیست؟

در مطلب شرایط سنی تحصیل در آلمان چندین بار به عبارت گپ تحصیلی اشاره کردیم؛ اما منظور از گپ تحصیلی چیست و چه تأثیری بر دریافت ویزای تحصیلی دانشگاه‌های آلمان خواهد داشت؟ گپ تحصیلی در حقیقت فاصله‌ای است که بین دو مقطع تحصیلی وجود دارد.

گپ تحصیلی یکی دیگر از فاکتورهای مهمی است که در دریافت ویزای تحصیلی کشور آلمان اهمیت فراوانی دارد؛ بنابراین اگر می‌خواهید به این کشور مهاجرت کرده و در مقطع کارشناسی تحصیل کنید نباید بیشتر از ۳ یا ۴ سال گپ تحصیلی داشته باشید.

این عدد در مورد دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری به ترتیب شامل ۵ و ۴ سال است. البته اگر شرایط سنی تحصیل در کشور آلمان را ندارید، در صورتی که بتوانید ثابت کنید که

  • در دوره‌ی گپ تحصیلی در حال کارکردن در زمینه‌ی رشته‌ی خود بوده‌اید؛
  • به دنبال دریافت مدارک زبان معتبر بوده‌اید؛
  • مقالات معتبری را در این مدت زمان به چاپ رسانده‌اید؛

می‌توانید گپ تحصیلی خود را توجیه کرده و اقدامات لازم را برای دریافت پذیرش انجام دهید. در صورتی که نتوانید یکی از دلایل زیر را به اثبات برسانید افسر مهاجرت تصور می‌کند که هدف اصلی شما برای دریافت ویزای تحصیلی پناهنده شدن به این کشور است، نه تحصیل؛ به همین جهت به احتمال بسیار زیاد درخواست ویزای شما را رد خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: درباره انواع ویزای آلمان بیشتر بدانید!

آیا امکان دریافت ویزای همراه در کنار ویزای تحصیلی آلمان وجود دارد؟

یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های دانشجویان و دانش‌آموزانی که ویزای تحصیلی آلمان را دریافت کرده‌اند، این است که آیا می‌توان برای افراد خانواده هم ویزای همراه دریافت کرد یا نه؟

در صورتی که به سن قانونی نرسیده باشید و همچنان نیاز به مراقبت خانواده دارید می‌توانید برای آن‌ها نیز ویزای همراه دریافت کنید. اما به منظور درخواست ویزای همراه برای همسر و فرزندان، همسر شما باید بیشتر از ۱۸ سال و فرزندان نیز باید حداکثر ۱۶ ساله باشند. بعد از ورود به کشور آلمان در صورت رعایت شرط سنی، همسر و فرزندان شما نیز می‌توانند به ادامه‌ی تحصیل در این کشور بپردازند.

 

مدارک مورد نیاز برای تحصیل در کشور آلمان

مدارکی که برای تحصیل در کشور آلمان نیاز دارید به شرح زیر هستند:

  • فرم درخواست پذیرش دانشگاه
  • کپی مدارک تحصیلی قبلی
  • ریز نمرات و سوابق تحصیلی
  • مدرک بیمه درمانی
  • عکس پرسنلی
  • اثبات مهارت در زبان آلمانی یا انگلیسی
  • ترجمه‌ی مدارک به زبان آلمانی توسط موسسه‌های معتبر
  • رسید پرداخت هزینه‌های مرتبط با ثبت‌نام
  • گواهینامه‌های علمی معتبر
  • کپی پاسپورت و سایر مدارک هویتی

 

مدارک مورد نیاز برای تحصیل در کشور آلمان

 

روش انتخاب دانشگاه مناسب برای تحصیل

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در کنار شرایط سنی تحصیل در آلمان در نظر بگیرید، انتخاب دانشگاه مناسب است. برای این منظور می‌توانید به فاکتورهای گوناگونی توجه کنید که تعدادی از آن‌ها شامل موارد زیر است:

توجه به زبان آموزشی دانشگاه

در ابتدا باید با در نظر گرفتن مهارت زبانی خود و زبان آموزشی دانشگاه به سراغ انتخاب موسسه‌ی مناسب بروید. زبان آموزشی در دانشگاه‌های دولتی این کشور آلمانی است، البته در تعدادی از دانشگاه‌های خصوصی تدریس دروس به زبان انگلیسی نیز انجام می‌شود.

توجه به خصوصی یا دولتی بودن دانشگاه

همان‌طور که اشاره کردیم تحصیل در دانشگاه‌های دولتی کشور آلمان رایگان بوده اما دریافت پذیرش از آن‌ها دشوار است؛ در مقابل دانشگاه‌های خصوصی پذیرش راحت‌تری دارند، اما تحصیل در آن‌ها مستلزم پرداخت هزینه‌های مشخص است.

بررسی برنامه‌های دانشگاه

فاکتور مهم دیگری که باید در نظر بگیرید این است که کدام یک از دانشگاه‌های کشور آلمان رشته‌ی تحصیلی دلخواه شما را ارائه می‌دهد. به همین جهت باید بعد از بررسی‌های دقیق موسسه‌ی دلخواه خود را انتخاب کنید.

نکته: انواع دانشگاه‌ها در آلمان در ۴ دسته‌ی کلی به شرح زیر قرار می‌گیرند:

  • دانشگاه (University): این دانشگاه‌ها بر روی تحقیقات و دانش نظری تمرکز می‌کنند.
  • کالج‌های هنر، فیلم و موسیقی (Colleges of Art, Film, and Music): همان‌طور که مشخص است این کالج‌ها به آموزش و تمرین هنر، فیلم و موسیقی می‌پردازند. در حقیقت پذیرش در این دانشگاه‌ها با توجه به استعداد متقاضیان صورت گرفته و این افراد باید در آزمون‌های مرتبط با این کالج‌ها شرکت کنند.
  • دانشگاه‌های علمی و کاربردی (Universities of applied science): این دانشگاه‌ها دارای رویکرد کاربردی بوده و رایج‌ترین رشته‌های ارائه شده توسط آن‌ها تجارت، خدمات اجتماعی، فناوری و رسانه است.
  • دانشگاه‌های تعاونی (Cooperative Universities): در این دانشگاه‌ها دروس آکادمیک با کار عملی در یک شرکت ترکیب شده و برنامه‌های مطالعاتی دوگانه نیز ارائه می‌شود.

در نظر گرفتن مناطق مختلف کشور آلمان

در بخش‌های شرقی این کشور هزینه‌های زندگی در مقایسه با مناطق غربی پایین‌تر است. تعدادی از دانشجویان برای تجربه‌ی زندگی آرام و بدون دردسر به سراغ تحصیل در مناطق روستایی می‌روند؛ اما حقیقت این است که در مناطق شهری شانس پیدا کردن فرصت‌های مختلف برای کارآموزی، شغل و شرکت در رویدادهای فرهنگی گوناگون بیشتر است.

تحقیق در مورد نظرات دانشجویان

یکی از بهترین روش‌ها بررسی نظرات دانشجویان در مورد دانشگاه است. با این کار می‌توانید در مورد کیفیت آموزش و امکانات تحصیلی موسسه‌ی دلخواه خود اطلاعات مفیدی را به دست آورید.

 

بیشتر بخوانید: معرفی 5 دانشگاه برتر آلمان در 2023

 

هزینه‌ی تحصیل در آلمان

حال که با شرایط سنی تحصیل در آلمان آشنا شدیم باید ببینیم که تحصیل در این کشور چقدر هزینه دارد. حقیقت این است که با پذیرش در دانشگاه‌های دولتی آلمان می‌توانید به صورت رایگان در این کشور درس بخوانید و تنها مستلزم به پرداخت هزینه‌ی ثبت‌نام که بین ۱۰۰ تا ۳۵۰ یورو متغیر است، هستید.

البته پذیرش در دانشگاه‌های خصوصی این کشور مستلزم پرداخت هزینه‌های مشخصی است که برای اطلاع دقیق از آن می‌توانید به وب‌سایت موسسه‌ی مورد نظر خود مراجعه کنید.

 

هزینه‌های زندگی در کشور آلمان

هزینه‌های یک دانشجو فقط به شهریه‌ی دانشگاه یا هزینه‌ی ثبت‌نام محدود نمی‌شود؛ بلکه باید به هزینه‌های زندگی در این کشور نیز توجه کنید. جالب است بدانید که نمی‌توان هزینه‌های زندگی یک فرد را در آلمان به طور دقیق پیش‌بینی کرد اما می‌توان آن را بین ۸۵۰ تا ۱۲۰۰ یورو در نظر گرفت که جزئیات آن مطابق با جدول زیر خواهد بود:

هزینه‌ها

مبالغ پرداختی

حمل و نقل ماهانه

بین ۳۰ تا ۹۰ یورو

اجاره خانه با یک اتاق

 بین ۶۲۷.۷۹ تا ۸۲۹.۳۸ یورو

رستوران و مواد غذایی

بین ۵۰ تا ۱۵۰ یورو

امکانات تفریحی

بین ۱۲ تا ۳۴.۱۱ یورو

پرداخت قبوض

۲۳۷.۰۱ یورو

نکته: هزینه‌های ذکر شده در جدول بالا با توجه به شهر محل سکونت شما متفاوت خواهد بود.

 

سخن پایانی

یکی از روش‌های آسان و بدون دردسر مهاجرت به کشور آلمان، پذیرش در یکی از دانشگاه‌های این کشور و دریافت ویزای تحصیلی است؛ اما باید به شرایط سنی تحصیل در آلمان که در این مطلب به بررسی آن پرداختیم، توجه کنید. اگر قصد مهاجرت به کشور آلمان را دارید می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و دریافت مشاوره در زمینه‌ی اخذ ویزا از طریق شماره تلفن‌های  021 8607 4495  و 021 8607 4687 با کارشناسان راتا تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

شرایط سنی تحصیل در آلمان چیست؟

برای تحصیل در مدارس آلمان باید بین ۶ تا ۱۸ سال و برای تحصیل در دانشگاه‌های این کشور هم باید حداقل ۱۸ سال داشته باشید.

شرایط سنی تحصیل در آلمان در رشته پزشکی چیست؟

در مجموع محدودیتی در این زمینه وجود ندارد اما شانس افراد بیشتر از ۳۰ سال برای دریافت ویزای تحصیلی این رشته کاهش می‌یابد.

حداقل معدل مورد نیاز برای پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان چند است؟

حداقل معدل مورد نیاز برای پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه‌های آلمان ۱۵ است.

چطور می‌توان بورسیه تحصیلی دکتری در آلمان را دریافت کرد؟

برای دریافت بورسیه تحصیلی مقطع دکتری سن شما باید حداکثر ۳۱ سال باشد.





1402/09/21

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن