تماس بگیرید
راتا تراول
راتـــا آرامش زندگی
شعر 021 9101 0432 تماس بگیرید
راتا

درباره انواع ویزای آلمان بیشتر بدانید!

درباره انواع ویزای آلمان بیشتر بدانید!

1402/09/05

آلمان از کشورهای شمال اروپا و عضو اتحادیه شینگن است. امروزه یکی از موفق‌ترین کشورها در حوزه امنیت، ثبات اقتصادی و بالا بودن امید به زندگی در راستای فرصت‌های شغلی و لذت‌های زندگی است. همین خصایص مهاجران بسیاری را هر ساله به کشور آلمان جذب می‌کند. بسیاری نیز تلاش می‌کنند تا با فرصت‌های مختلف ویزای آلمان را تهیه کنند. اما این فرصت‌ها چیست و انواع ویزای آلمان برای اقدام چگونه است؟ در این مقاله قرار است همین مطلب را بررسی کنیم. پس با ما همراه شوید.

از آلمان چه می‌دانیم؟

بسیاری از افراد به دلیل سیاست‌های اقتصادی و زندگی اروپایی رویای مهاجرت و ماندن در اروپا را دارند. در میان کشورهای اروپایی، آلمان کشورش مدرن و ثروتمندترین کشور اروپاست. این کشور با نظام سیاسی جمهوری فدرال دموکراتیک، موقعیت مناسبی برای زندگی شهروندانش فراهم کرده است. این کشور زیبا دارای 16 ایالت فدرالی است که به صورت واحد زیر نظر دولت عمل می‌کنند اما در جزییات برخی قوانین خاص خود را دارند.

مهاجرت به آلمان

از مسائل کاری تا تحصیلی و انواع دلایل دیگر می‌توانند دلیل مهاجرت افراد باشند. در این میان و در جست و جوهای زیاد متوجه می‌شویم که شرایط زندگی برای رسیدن به این اهداف در کشوری چون آیمان از کیفیت بالایی برخوردار است. اما به همان اندازه مهاجرت به این کشور شرایط خود را دارد و آسان هم نیست.

انواع ویزای آلمان در دوسته کلی مهاجرتی و غیرمهاجرتی قرار دارند. به این معنا که این ویزاها، ویزاهای کوتاه‌مدت و بلندمدت هستند. از آنجایی که گفتیم آلمان عضو اتحادیه شینگن است. در تقسیم‌بندی اولیه همان قوانین شینگن را برای ویزا دنبال می‌کند که به اختصار توضیح می‌دهیم.

ویزای شینگن و اقامت در آلمان

پیشتر گفتیم که قوانین حوزه شینگن برای سفر و اقامت در آلمان دایر است. بنابراین هدف و زمان مورد نظر شما از سفر به آلمان تعیین کننده نوع ویزای شما خواهد بود. بر اساس قوانین مهاجرت نیز دو نوع مجوز اقامت وجود دارد: اقامت موقت و اقامت دائم. دلایل بشردوستانه، سیاسی، کارآفرینی سودمند و از این دست می‌توانند زمینه اقامت موقت شما باشند. با این دسته‌بندی شینگن در میان انواع ویزای آلمان آشنا شوید.

● ویزای نوع A شینگن

این ویزا، همان ویزای ترانزیت فرودگاهی است. هنگامی که قصد توقف در فرودگاه آلمان برای عبور از آن و سفر به منطقه خارج از شینگن را دارید و نیاز است که در کشور واسطه که در اینجا آلمان است ساعاتی منتظر هواپیمای بعدی باشید؛ باید این ویزا را تهیه کنید. با داشتن این ویزا نهایتا 12 ساعت می‌توانید در فرودگاه آلمان بمانید. اگر به هر دلیل این ساعت نیاز باشد افزایش پیدا کند باید با سفارت آلمان هماهنگ شود.

● ویزای نوع B  شینگن

این ویزا، همان ویزای ترانزیت است. ویزای ترانزیت یکی از انواع ویزای آلمان است که برای تردد در میان کشورهای عضو اتحادیه شینگن صادر می‌شود. اعتبار این ویزا نهایت 5 روز است و با آن می‌توان از یک کشور شینگن به کشور دیگر عضو اتحادیه شینگن سفر کرد.

انواع ویزای آلمان

● ویزای نوع  C شینگن

این ویزا، همان ویزا توریستی شینگن است. با این ویزا در میان انواع ویزای آلمان می‌توان در دوره 180 روزه، 90 روز در کشور آلمان اقامت داشت. این ویزا برای همه کشورها نیاز نیست. اما شهروندان ایران برای چنین اقامتی نیاز به این ویزا دارند. برای گردشگری و یا شرکت در دوره‌های آموزشی یا سمینارها و همچنین ملاقات با اقوام باید این این ویزا را تهیه کنید.

● ویزای نوع D شینگن

این ویزا، همان ویزای اقامت بلند مدت است که به دسته‌ها و انواع دیگری تقسیم می‌شود. پیشتر گفتیم که انواع ویزای آلمان به هدف شما برای اقامت بستگی دارد. بنابراین اگر به دنبال ویزای اقامت دائم آلمان هستید باید بر مبنای هدف خود ویزای مورد نظر را انتخاب کرده و مدارک آن را تهیه کنید.

 ویزاهای اقامت بلندمدت آلمان چیست؟

افراد علاقه‌مند به ویزاهای بلندمدت و یا همان ویزای ملی آلمان با توجه به شرایط و مدارک کسب شده در زندگی‌شان می‌توانند درخواست اخذ ویزای ملی آلمان را دهند. برای انتخاب بهتر با انواع ویزای آلمان که برای اقامت بلندمدت است آشنا می‌شویم.

ویزای تحصیل در آلمان

در میان انواع ویزای آلمان، ویزای تحصیلی برای ورود به این کشور متقاضیان بسیاری دارد. با یادگیری زبان آلمانی تحصیل در دانشگاه‌های آلمان که اعتبار جهانی دارند، کم‌هزینه و در برخی موارد حتی رایگان است. دانشجویان متقاضی می‌توانند برای گذراندن دوره‌های آموزش زبان در یک مؤسسه آموزش عالی، دوره‌های کالج و دکترا برای دوره تمام‌وقت درخواست ویزای تحصیلی دهند. ویزای تحصیل در آلمان به دو دسته تقسیم می‌شود:

1. ویزای تحصیلی

این ویزا برای افرادی است که برای تحصیل در آلمان در دانشگاه یا گذراندن دوره تحصیلی در یک مؤسسه پذیرفته شده‌اند. ویزای اقامت تحصیلی یکی از انواع ویزای آلمان است که با اخذ آن می‌توان دست کم یک سال و نهایتا دو سال در آلمان اقامت داشت. اما اگر در این زمان دانشجو موفق به دریافت مدرک خود نشد می‌تواند برای تمدید ویزا اقدام کند.

دانشجویان با داشتن این ویزا می توا‌ند به جز انجام مشاغل دانشجویی، در طول مدت سال 120 روز به صورت پاره‌وقت و یا 240 روز به صورت نیمه‌وقت کار کنند. این شرایط کار قانونی دانشجو است و اگرچه شرایط کاری با درآمد بالا به شما در طول مدت دانشجویی ارائه نخواهد داد؛ اما بنا به شرایط دانشگاه و نوع پذیرش زندگی دانشجویی نیز متفاوت خواهد بود.

شرایط دریافت ویزای تحصیلی

  • ارائه مدرک دیپلم متوسطه یا مدرک معتبر از یک مؤسسه آموزش عالی
  • ارائه مدرک توانایی مالی برای تأمین زندگی خود در طول تحصیل
  • ارائه مدرک زبان بنابر شرایط دانشگاه و نوع پذیرش. در صورت ارائه مدرک زبان آلمانی سطح مورد نیاز B2 است.

2. ویزای تقاضای تحصیل

این ویزا برای افرادی است که در انتظار پذیرش دانشگاه هستند و یا اینکه رشته مورد نظر خود را پیدا و یا انتخاب نکرده‌اند. این ویزا برای آن دسته متقاضیانی است که هنوز رشته خود را انتخاب نکرده اند یا هنوز در انتظار تایید پذیرش هستند. با دریافت این ویزا فرد می‌تواند به مدت نهایتا 9 ماه در آلمان بماند و در این مدت به دنبال پذیرش در یک مؤسسه آموز عالی باشد و یا کلاس‌های آمادگی دانشگاه را ثبت‌نام کند.

در کلاس‌های آمادگی دانشگاه زبان و دروس مقدماتی دیگر که نیاز است پیش از ورود به دانشگاه بدانید به شما تدریس می‌شود. با این ویزا همچون ویزای تحصیلی اجازه کار ندارید. درواقع این ویزا به شما نه ماه فرصت داده تا شرایط درسی خود را آماده کنید و با رشته انتخابی خود به دانشگاه بروید. هنگامی که در دوره‌های آمادگی برای کالج یا دانشگاه پذیرفته شدید باید به اداره محلی اتباع خارجی بروید و درخواست مجوز اقامت برای تحصیل در آلمان بدهید.

شرایط دریافت ویزای تقاضای تحصیل

  • ارائه مدرکی پایان دوره متوسطه
  • ارائه مدرک زبان بنابر شرایط دانشگاه و نوع پذیرش. در صورت ارائه مدرک زبان آلمانی سطح مورد نیاز B2 است.
  • ارائه مدرک توانایی مالی برای تأمین زندگی خود در طول تحصیل
  • تحصیل در دانشگاه‌های آلمان به زبان انگلیسی و آلمانی بوده و دانشجو باید مدرک تحصیلی قبلی خود را به دانشگاه ارائه داده و پذیرش تحصیلی بگیرد.

نکته مهم در انواع ویزاهای تحصیلی

به جز این دو دسته از انواع ویزای آلمان که برای تحصیل در این کشور توضیح دادیم؛ سه نوع دیگر ویزای تحصیل در آلمان وجود دارد:

1)  ویزای دوره زبان آلمانی

این ویزا، یک ویزایی با اعتبار 3 ماه تا یک سال است که کلاس‌های فشرده آموزش زبان آلمانی برای افراد غیر آلمانی برگزار می‌کند. افراد باید در این کلاس‌ها حداقل 18 ساعت در هفته حضور پیدا کنند.

2) ویزای تحقیقاتی

افراد محقق و پژوهشگر که نیاز به ادامه تحقیق خود در آلمان دارند می‌توانند برای اخذ این ویزا اقدام کنند. این افراد می‌بایست از طرف یک پژوهشکده و یا یک شرکت یا مؤسسه تحقیقاتی درخواست کار و قرارداد کاری داشته باشند و به عنوان مدرک آن را به سفارت ارائه دهند.

3) ویزای کارآموزی یا آوسبیلدونگ

این ویزا در زیرگروه با ویزای کاری مشترک است. چرا که پایه دریافت ویزای کارآموزی، گذراندن دوره  آموزشی کسب مهارت است. افرادی که این ویزا را دریافت می‌کنند همزمان با یادگیری مهارت، حقوق نیز دریافت می‌کنند. پس از یادگیری نیز می‌توانند در کشور آلمان یا هر کشور دیگری با مدرک معتبر آموزششان کار پیدا کنند. این دوره‌های پر مزایا بین یک تا سه سال به طول می‌انجامند.

ادامه تحصیل رشته در دانشگاه آلمان

اگر پیشتر ویزای تحصیلی در یکی از کشورهای عضو اتحادیه شینگن دریافت کرده‌اید و می‌خواهید بخشی از واحدهای خود را در آلمان بگذرانید کافی است با در جریان گذاشتن مقامات مربوطه و اداره فدرال مهاجرت آلمان به این کشور بیایید. اگر این اقامت تحصیلی کمتر از 360 روز در آلمان به طول می‌انجامد نیاز به مجوز اقامت آلمانی برای ادامه تحصیل خود در آلمان ندارید. مقامات ذیصلاح را در جریان می‌گذارید و دوره تحصیلی را در دانشگاه مربوطه هماهنگ می‌کنید و باقی ادامه تحصیلتان که کمتر مدت زمان گفته شده است را در آلمان می‌گذرانید.

پس از دریافت مدرک دانشگاهی چه می‌شود؟

پس از اتمام دانشگاه و دریافت مدرک می‌توانید برای اخذ ویزای جویندگان کار در میان انواع ویزای آلمان درخواست دهید. در این شرایط 18 ماه فرصت اقامت در آلمان و یافتن شغل دارید. این ویزا برای یافتن شغل مناسب شماست بنابراین تا پیشنهاد مورد نظر به دست شما برسد می‌توانید هر شغلی در راستای تأمین مخارج خود داشته باشید.

در صورتی که کار مورد نظر شما یافت شد می‌توانید درخواست دهید که ویزای نیروی کار متخصص برای شما صادر شود و یا اینکه به اتحادیه اروپا برای دریافت کارت آبی درخواست دهید. اگر در مؤسسه آموزش عالی در آلمان تحصیل کردید پس از گذران حداقل دو سال کاری می‌توانید درخواست اقامت دائم کنید. 

ویزای کار در آلمان

آلمانی کشوری صنعتی است. از این رو کمبود نیروی ماهر برای کار دارد. همین دلیل موجب شده که افراد دارای تخصص جذب ویزای کاری آلمان شوند. افراد با ویزای کاری در میان انواع ویزای آلمان می‌توانند دو سال در آلمان اقامت داشته باشند و پس از آن درخواست کارت آبی دهند. درخواست کارت آبی به اتحادیه اروپا داده می‌شود و به معنای درخواست اقامت دائم در آلمان است. انواع ویزای آلمان در حوزه کاری به این شرح است:

● ویزای خوداشتغالی

ویزای خوداشتغالی خود به دو دسته ویزای استخدام آزاد و خود اشتغالی تقسیم می‌شود. در وضعیت خود اشتغالی افرادی چون وکلا، پزشکان، دندان‌پزشکان و از این دست که نیاز به کارفرما ندارند پوشش داده می‌شوند. در وضعیت ویزای استخدام آزاد افرادی چون هنرمندان، افراد ادبیاتی و افرادی که در فرهنگ و اقتصاد تأثیر گذارند مورد حمایت قرار می‌گیرند.

  • ویزای جویندگان شغل

افراد ماهر در مهندسی چون کامپیوتر، مکانیک و برق این فرصت را دارند که با ویزای جویندگان شغل وارد آلمان شوند. این افراد شش ماه فرصت دارند که در آلمان کار پیدا کنند. افرادی که خواهان دریافت این نوع ویزا را در میان انواع ویزای آلمان دارند باید شرایط و مدارک زیر را دارا باشند:

  • ارائه مدرک آموزش فنی و حرفه‌ای یا همان آوسبیلدونگ و یا ارائه مدرک دانشگاهی.
  • ارائه کامل مدارک کاری برای بررسی کامل و معادل‌سازی در آلمان. اگر در مشاغل نظام‌مند سابقه کار دارید باید مجوز شغلتان را هم به مدارک اضافه کنید.
  • اگر در ایران دوره فنی و حرفه‌ای را گذرانده باشد تا برای سطح بالاتری از آموزش مهارت وارد آلمان شوید؛ نیاز است که مدرک زبان آلمانی در سطح B1 داشته باشید.
  • ارائه یک حساب بانکی مسدود شده تا زمانی که به آلمان وارد شوید. شما باید به شکلی به سفارت آلمان اثبات کنید که تا زمان پیدا کردن کار در آلمان و گذران دوره آزمایشی از پس هزینه خود برخواهید آمد.

● ویزای AU pair

این ویزا امکان حضور در آلمان و زندگی در خانه یک خانواده آلمانی را به فرد می‌دهد. به این صورت که این فرد باید کارهای خانه را انجام دهد. خوراک و اقامت او در خانه تأمین است و خانواده آلمانی مقداری نیز به او حقوق پرداخت خواهند کرد.

شرایط اخذ انواع ویزای آلمان

شرایط دریافت ویزای کاری

  • ارائه مدارک شغلی و ارائه مجوز فعالیت شغلی برای مشاغل نظام‌مند. این مدارک برای تأیید و معادل‌سازی در آلمان مورد بررسی قرار می‌گیرند.
  • ارائه مدارک مورد تأیید برای استخدام در صورت پیشنهاد کار از سوی کارفرما در آلمان.
  • در صورت نزدیکی به سن بازنشستگی و یا سن بالای ۴۵ سال که اولین بار است برای کار به آلمان می‌رود. یا باید شغل با درآمد سالانه حدود 48 هزار یورو داشته باشید و یا مدارکی ارائه دهید که نشان بدهد می‌توانید پس از بازنشستگی خود را تأمین کنید.

نکته: بیشتر درباره کارت آبی توضیح دادیم که می‌توانید درخواست کارت آبی دهید اگر مدرک تحصیلی معتبر دارید  و احتمال دارد اتحادیه اروپا این کارت را برای شما جایز بداند.

اداره کار فدرال آلمان درخواست متقاضیان را برای استخدام بررسی می‌کند. هنگامی که از میان انواع ویزای آلمان به سراغ ویزای کاری می‌روید؛ برای اداره کار فدرال آلمان هم مهم می‌شود که شغل درخواستی شما از لحاظ حقوق، ساعت کاری و دیگر شرایط با باقی کارگران و کارمندان آلمانی برابر باشد.

ویزای متخصصان فناوری اطلاعات

از مهمترین صنایع آلمان، صنعت فناوری اطلاعات یا همان IT است. آلمان کشوری صنعتی و دارای صنایع پیشرفته و سرمایه‌گذاری مالی و نیروی کار است. تخصص در حوزه‌ای چون فناوری اطلاعات فرصت خوبی است برای ویزای مناسب برای اقامت دائم در آلمان و یا دریافت کارت آبی از اتحادیه اروپا. متخصصان فناوری اطلاعات می‌توانند به دنبال کار در شرکت‌های مربوط به این رشته در آلمان بگردند و با پیشنهاد شرکت، نسبت به دریافت نوع ویزای خود اقدام کنند.

ویزای درمان در آلمان

برای شهروندان ایرانی این امکان وجود دارد که در صورت نیاز به درمان درخواست ویزای درمانی دهند. در صورت صادر شدن ویزا این افراد می‌توانند به مدت سه ماه در آلمان اقامت داشته و از خدمات درمان و تجهیزات پزشکی پیشرفته آن استفاده کنند. با توجه به نوع درمان مدت اقامت در آلمان هزینه درمان به عهده خود شماست مگر در شرایط ویژه که کمک هزینه درمان از سوی دولت آلمان به شما ارائه شود.

ویزای ازدواج

در صورتی که همسر شما شهروند آلمانی است و یا اقامت دائم آلمان دارد با این ویزا می‌توانید به همسر خود بپیوندید. البته سفارت آلمان در مورد صحت این مسئله که آیا ازدواج به دلیل گرفتن اقامت است یا نه حساس بوده و اگر ازدواج سوری رخ داده باشد و سفارت متوجه شود، درخواست ویزا ریجکت شده و یا حتی اگر فرد به آلمان هم رفته باشد دیپورت خواهد شد.

ویزای سرمایه‌گذاری

ویزای سرمایه‌گذاری در آلمان دو ساله است و نیاز به مدرک زبان آلمانی ندارد. این ویزا برای افرادی است که تمایل دارند سرمایه خود را وارد کشور آلمان کنند و در شرکت‌های آلمانی یا بین‌المللی آن را به کار گیرند. همچنین کسانی که وارد کار صادرات و واردات با آلمان می‌شوند می‌توانند برای این ویزا درخواست دهند. ویزای سرمایه‌گذاری مزیتی نسبت به دیگر انواع ویزای آلمان دارد و آن برخوردار شدن از خدمات درمانی و تحصیلی رایگان در آلمان است.  

ویزای حق خانواده

افرادی که در آلمان اقامت قانونی دارند این فرصت را دارند که خانواده خود را به آلمان منتقل کنند. البته این در صورتی است که به دولت آلمان اثبات کنند که از لحاظ مالی توانایی حمایت مالی خانواده و فراهم کردن شرایط زندگی برای آن‌ها را دارند. به نوعی به عنوان حامی افراد خانواده خود چه از نظر مالی و چه از نظر اجتماعی درخواست چنین ویزایی را می‌دهند.

افرادی هم که فرزند متولد آلمان دارند برای سفر به کشور خودشان و برگشت به آلمان باید همین ویزا را از میان انواع ویزای آلمان انتخاب کنند. افراد دارای ویزای حق خانواده دارای خدمات رایگان در موارد تحصیلی، درمانی و از این دست می‌شوند.

کلام آخر

بسیار از توانگر بودن کشور آلمان و شرایط خوب زندگی در این کشور گفتیم. اما این به معنای آسان بودن زندگی در آلمان نیست. این کشور آب و هوای ویژه‌ای دارد و بسته به ایالتی که در آن مستقر می‌شوید این شرایط متفاوت و در برخی موارد سخت است. روحیه مردم آلمان نیز با آنچه ما در کشورمان داریم متفاوت است. منظور این است که خوبی‌ها را در نهایت کنار سختی‌ها باید به دست آورد. اگر تصمیم شما برای دریافت یکی از انواع ویزای آلمان قطعی است؛ این مقاله را بخوانید. در این مقاله انواع ویزای آلمان و شرایط هر ویزا را توضیح دادیم. زیرشاخه‌های هر ویزا را تا بدان‌جا که شد باز کردیم تا برای درخواست ویزا اطلاعات کافی درباره انواع ویزای آلمان داشته باشید.





1402/09/05

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن