تماس بگیرید
راتا تراول
راتـــا آرامش زندگی
شعر 021 9101 0432 تماس بگیرید
راتا

چگونه با کد ملی خود استعلام پاسپورت بگیریم؟

چگونه با کد ملی خود استعلام پاسپورت بگیریم؟

1402/08/30

پاسپورت یا گذرنامه یک شناسنامه بین‌المللی است که مجوز ورود و خروج از کشور است. در گذشته و پیش از اینترنتی شدن اطلاعات، انجام بسیاری از کارهای اداری همچون اخذ گذرنامه و پیگیری آن کار سختی بود. اما امروزه کاری چون استعلام پاسپورت به سختی گذشته و با انتظار در صف‌های طولانی انجام نمی‌شود. اگر برای گذرنامه درخواست داده شده و به هر دلیلی پاسپورت به آدرس مورد نظر پست نشده، راه‌های ساده‌ای برای پیگیری آن از خانه وجود دارد. در این استعلام پاسپورت با کد ملی را بررسی می‌کنیم که راه ساده‌ای برای پیگیری گذرنامه است.

 

چه کسانی می‌توانند درخواست صدور گذرنامه دهند؟

در ابتدا برای ثبت درخواست گذرنامه باید بدانید که همه نمی‌توانند برای داشتن گذرنامه درخواست دهند چرا که طبق قوانین در برخی از موارد گذرنامه به افراد تعلق نمی‌گیرد. در یک قانون کلی تمامی افرادی که به سن قانونی رسیده باشند می‌توانند درخواست گذرنامه دهند. اما در این قانون کلی، تبصره‌هایی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

  • اگر فرد زیر 18 سال در خانه دارید. با اجازه والدین می‌توانید برای او گذرنامه تهیه کنید.
  • سربازان و یا افرادی که مشمول خدمت سربازی شده‌اند نمی‌توانند گذرنامه تهیه کنند مگر اینکه از اداره وظیفه عمومی، دستور کتبی ارائه دهند.
  • بر طبق قوانین ایران که البته در دیگر نقاط جهان مرسوم نیست. بانوان متأهل برای داشتن گذرنامه نیاز به اجازه کتبی همسرشان دارند و در صورت اجازه ندادن همسر به عنوان یک ایرانی به ایشان گذرنامه تعلق نمی‌گیرد. و باید برای اثبات نیاز خود به گذرنامه به دادگاه مراجعه کنند.

 

نحوه استعلام پاسپورت با کد ملی

 

مدارک مربوط به ارائه درخواست صدور گذرنامه

در هنگام درخواست گذرنامه باید مدارکی ارئه شود. مهم است که این مدارک دقیق و درست باشد. هر مشکل و نقص مدرکی می‌تواند صدور گذرنامه را مختل کند. این مدارک را برای شما نام می‌بریم تا در هنگام درخواست گذرنامه و در روند استعلام پاسپورت دچار مشکل نشوید و گذرنامه‌تان حتما به دستتان برسد.

  • اصل شناسنامه و کارت ملی. در نبود هر یک از این دو گزینه نیاز به تأییدیه ثبت احوال است.
  • اگر پیشتر گذرنامه داشتید باید اصل آخرین گذرنامه را به عنوان یکی از مدارک تحویل دهید.
  • نیاز به تصویر بیومتریک خود دارید. در دفتر پلیس+10 این تصویر از شما گرفته می‌شود.
  • برای افراد زیر 18 سال نیاز به اجازه محضری از سوی پدر و یا قیم قانونی کودک دارید.
  • اگر به غیر از خود برای فرد دیگری درخواست گذرنامه می‌دهید اگر کودک هم باشد باید در دفتر حضور داشته باشد. اگر بالای 15 سال است باید شناسنامه عکس‌دار با خود داشته باشد.
  • برای کودک زیر 15 سال می‌بایست مدارکی چون گواهی اشتغال به تحصیل، دفترچه بیمه و یا گذرنامه عکس‌دار ارائه کنید.
  • کودک زیر 6 سال باید همراهتان باشد و یک قطعه عکس از او ارائه شود.
  • در مورد بازنشستگان نظامی که از بازنشستگی آنها 5 سال کامل نگذشته است باید که نامه‌ای از حفاظت یگان مربوطه ارائه شود.
  • اگر بازنشسته نظامی هستید که 5 سال کامل از بازنشستگی شما می‌گذرد باید اصل و کپی کارت کانون بازنشستگان را با باقی مدارک به همراه داشته باشید.
  • برای نظامیان شاغل باید که نامه تأییدیه حفاظت یگان مربوطه به دبیرخانه اداره گذرنامه ارائه شود. این نامه باید در اداره گذرنامه ثبت شود. سپس می‌توان به دفاتر خدمات الکترونیکی پلیس+10 مراجعه کرد.

بیشتر بخوانید: پاسپورت یا گذرنامه چیست؟

مدارک خاص بانوان

  • اجازه محضری همسر (در صورت داشتن همسر غیر ایرانی نیاز به اجازه وجود ندارد.)
  • در صورت فوت همسر، ارائه اصل گواهی فوت و یا اصل شناسنامه باطل شده.
  •  در صورت طلاق از همسر ارائه اصل طلاقنامه

 

مدارک خاص آقایان

  • ارائه اصل و کپی کارت پایان خدمت یا معافیت هوشمند (در صورت مشمولیت ارائه نسخه کتبی موافقت سازمان وظیفه عمومی) همچنین مردان با بالای 50 سال نیازی به ارائه کارت پایان خدمت ندارند.
  • در صورت دانشجو و یا محصل بودن باید نامه از محل تحصیل دریافت و به سازمان وظیفه عمومی داده شود.

 

مدارک مربوط به ارائه درخواست تمدید گذرنامه

برای تمدید گذرنامه نیز اگر شرایط قانونی مشکلی نداشته باشد با داشتن مدارک مورد نیاز می‌توان به پلیس۱۰+ مراجعه کرد و یا وارد سایت گذرنامه به آدرس egozar.epolice.ir شد. مدارک مورد نیاز برای اینکه بعدا در پروسه استعلام پاسپورت دچار مشکل نشوید از این قرار است:

  • برای صدور گذرنامه دو فرم وجود دارد که باید کامل پر و تحویل داده شود.
  • اصل شناسنامه و کارت ملی
  • ارائه اصل آخرین گذرنامه
  • عکس بیومتریک که پیشتر توضیح داده شد در پلیس+10 از شما گرفته می‌شود.
  • برای گذرنامه افراد زیر 18 سال اجازه محضری قیم لازم است.
  • اگر در خارج از ایران به دنیا آمده‌اید باید مدرک چگونگی ورود به خاک ایران را ارائه کنید.
  • اصل و کپی کارت کانون بازنشستگان برای بازنشستگانی که 5 سال کامل از بازنشستگی آن‌ها گذشته باشد.
  • ارائه مجوز کتبی موافقت حفاظت یگان مربوطه در شرایطی که بازنشسته هنوز 5 سال از بازنشستگی‌اش نگذشته باشد.

در صورت ارائه دقیق مدارک برای دخواست و یا تمدید گذرنامه می‌بایست گذرنامه در زمان مشخص به دست شما برسد. اگر این اتفاق رخ نداد می‌توانید یکی از راه‌هایی که در ادامه مقاله توضیح می‌دهیم را انتخاب کرده و استعلام پاسپورت خود را بگیرید.

 

استعلام پاسپورت

 

 

استعلام پاسپورت چگونه است؟

در گذشته تمامی کارهای مربوط به گذرنامه، از درخواست تا پیگیری آن در دفاتر دولتی و اداره گذرنامه انجام می‌شد. با پیشزفت تکنولوژی ادارات مربوطه و دفاتر پیشخوان اقدام به طراحی سایت برای انجام بسیاری از کارهای مربوط به گذرنامه کردند که هم کار درخواست‌دهندگان راحت‌تر انجام شود و هم از ازدحام جمعیت در دفاتر مربوطه جلوگیری گردد. امروزه می‌توان بدون مراجعه حضوری برای درخواست، تمدید و استعلام پاسپورت اقدام کرد.

بیشتر بخوانید: ویزا چیست و چه تفاوتی با پاسپورت دارد؟

دلایل نیاز به استعلام پاسپورت

چندین دلیل می‌توانید دلیل نرسیدن گذرنامه شما به دستتان باشد. تمامی این دلایل در روش‌های استعلام پاسپورت مشخص خواهد شد تا بتوانید برای رفع و رجوع کردن آن اقدام کنید. اشتباهات کوچک در روند درخواست گذرنامه نیز می‌تواند تحویل آن را به تعویق بیاندازد و یا تحویل انجام نشود. از مهم‌ترین دلایل می‌تواند این گزینه‌ها باشد:

  • در صورتی که مامور پست برای تحویل گذرنامه به آدرس وارد شده بیاید و کسی نباشد. بسته مرسوله به اداره پست ارجاع داده می‌شود. همچنین با اطلاعات ناقص در آدرس نیز ممکن است مأمور پست نتواند آدرس را پیدا کند.
  • اشتباه وارد کردن آدرس محل سکونت به هنگام پر کردن فرم‌ درخواست گذرنامه
  • این احتمال وجود دارد که تأخیر در روند چاپ و پست گذرنامه به وجود بیاید. در پروسه بسته‌بندی پاسپورت مانند مرسوله‌های دیگر امکان تأخیر وجود دارد.
  • در صورت بروز مشکل قانونی مانند ممنوع‌الخروج شدن فرد نمی‌تواند گذرنامه داشته باشد و این مسئله گاهی بعد از درخواست گذرنامه و روند استعلام پاسپورت مشخص می‌شود. که در این شرایط نیز با کد ملی خود می‌توانید غیرحضوری پیگیر درخواست گذرنامه‌تان شوید.

 

استعلام پاسپورت با کد ملی

برای درخواست گذرنامه می‌توان به پلیس+10 مراجعه کرد و یا با سرچ عبارت ثبت نام گذرنامه اینترنتی وارد سایت مربوطه شد و برای ثبت‌نام یا تمدید پاسپورت اقدام نمود. برنامه‌هایی نیز وجود دارند که می‌توان آن‌ها را بر روی گوشی نصب کرد و با عضو شدن در آن‌ها استعلام پاسپورت را انجام داد.

 

روش‌های پیگیری گذرنامه

هنگامی که فرد برای صدور گذرنامه و یا تمدید آن اقدام می‌کند بعد از گذشت دو هفته و یا نهایت 20 روز باید گذرنامه خود را در صورتی که مشکل قانونی نداشته باشد، دریافت کند. در صورتی که گذرنامه به آدرس داده شده ارسال نشد می‌تواند برای پیگیری گذرنامه و استعلام پاسپورت با یکی از این روش‌های غیر حضوری وارد عمل شود.

  • استعلام پاسپورت با کد ملی در یکی از سامانه‌های اینترنتی
  • استعلام پاسپورت از طریق برنامه پلیس من
  • استعلام پاسپورت‌ از طریق سامانه رهگیری مرسولات سازمانی
  • استعلام پاسپورت‌ از طریق سامانه رهگیری مرسولات پستی
  • استعلام پاسپورت از طریق پیشخوان 24
  • استعلام پاسپورت با سامانه پیامکی ۱۱۰۰

 

برنامه پلیس من

برنامه پلیس من بعد از ثبت‌نام و یا درخواست تمدید، برنامه مناسبی برای پیگیری و استعلام پاسپورت است و برای استفاده از آن نیازی به مراجعه مجدد حضوری به پلیس+10 وجود ندارد. در این برنامه با کد ملی خود می‌توانید گذرنامه‌تان را پیگیری کنید.

استعلام پاسپورت با کد ملی با برنامه پلیس من بسیار آسان است. در ابتدا این برنامه را در گوشی خود دانلود کنید. سپس گزینه گذرنامه را انتخاب کنید. کار بعدی این است که گزینه استعلام گذرنامه را بزنید. در این قسمت باید کد ملی و شماره تماس خودتان و یا فردی که درخواست گذرنامه داده است را وارد کنید. مبلغ 5200 تومان در این قسمت باید پرداخت شود تا دریافت بارکد پستی گذرنامه و استعلام پاسپورت امکان‌پذیر گردد.

دلایل نیاز به استعلام پاسپورت

 

سامانه رهگیری مرسولات سازمانی

اداره پست سامانه‌ای طراحی کرده است که شرایط استعلام پاسپورت را برای درخواست‌دهندگان گذرنامه آسان‌تر کند. در مرورگر خود وارد سایت najatracking.post.ir شوید. بالای صفحه در داخل مربع گزینه گذرنامه را انتخاب کنید. با انتخاب گزینه گذرنامه، دو مربع دیگر بر روی صفحه نمایان می‌شود.

در مربع سمت راست صفحه کد ملی خود را وراد کنید. در مربع سمت چپ صفحه اعداد کنترلی که برای شما نشان داده شده است را وارد کنید. پس از وارد کردن آنچه گفته شد در پایین صفحه با نشانک روی کلمه جستجو کلیک کنید. اگر گذرنامه شما به دست اداره پست رسیده باشد اطلاعات آن برای شما نمایان خواهد شد. در صورت مشکل با شماره 193 تماس بگیرید تا پشتیبان اداره پستی به شما کمک کند.

 

سامانه رهگیری مرسولات پستی

سایت دیگری که برای استعلام پاسپورت طراحی شده است سایتی به آدرس tracking.post.ir است. در این سامانه باید کد 24 رقمی مرسوله پستی را وارد کنید تا بتوانید از وضعیت گذرنامه خود آگاه شوید. اگر فرد کد 24 رقمی مرسوله پستی را ندارد. کافی است برنامه پلیس من را در گوشی نصب کند و با کد ملی استعلام پاسپورت و دریافت کد 24 رقمی را انجام دهد. سپس وارد سامانه شده و کد مرسوله پستی را وارد کند. از شماره 193 نیز می‌توان کد 24 رقمی را دریافت کرد.

 

پیشخوان ۲۴

همانطور که پیشتر گفتیم وضعیت استعلام پاسپورت در گذشته با مراجعه حضوری به اداره گذرنامه بود. این کار برای افراد بسیار زمان‌بر و سخت بود. امروزه با طراحی سامانه‌ها و برنامه‌های مخصوص کارهای اینچنینی بسیار آسوده‌تر شده و با چند کلیک کار انجام می‌شود. برنامه و سایت پیشخوان 24 از سامانه‌هایی است که می‌توانید پیگیری وضعیت گذرنامه خود را در آن انجام دهید.

می‌توانید اپلیکیشن پیشخوان 24 را بر روی گوشی خود دانلود کنید و یا از طریق آدرس سایت pishkhan24.org وارد این سامانه شوید. با باز شدن صفحه در دو مربع کد ملی و شماره تلفن همراه خود و یا فرد متقاضی گذرنامه را وارد می‌کنید. سپس بر روی گزینه پیگیری گذرنامه کلیک می‌کنید. به همین سادگی استعلام پاسپورت خود را انجام می‌دهید. از اداره گذرنامه کار سخت و وقت‌گیری است. در گذشته تمام افراد از روش حضوری استعلام می‌گرفتند.

 

سامانه پیامکی ۱۱۰۰

سامانه پیامکی 1100 نیز برای پیگیری گذرنامه طراحی شد. در این سامانه می‌بایست عدد 1 را وارد می‌کردید و سپس با کسر مبلغ 150 تومان مراحل استعلام پاسپورت انجام می‌شد. البته این سامانه پیامکی مدتی پاسخگو نبود و ممکن است که مجدد جواب ندهد بنابراین استفاده از سایت و برنامه را برای پیگیری گذرنامه به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 

نکات مهم در استعلام پاسپورت

  1. پیشتر کد دستوری #193* برای استعلام پاسپورت کار می‌کرد اما امورز دیگر کار نمی‌کند.
  2. آدرس سایت ir نیز مدتی است که دیگر نتیجه پیگیری گذرنامه را نمایش نمی‌دهد.
  3. کد دستوری #110* نیز یکی از کدهای استعلام پاسپورت با کد ملی است. اما این خدمات در حال حاضر انجام نمی‌شود. ممکن است که در آینده در دسترس قرار گیرد و یا کلا پیگیری گذرنامه از این کد دستوری حذف گردد.
  4. برای پیگیری گذرنامه شماره تلفن ویژه و مخصوصی وجود ندارد. تنها راه طرح مسأله در مورد گذرنامه با تلفن تنها از راه تماس با اداره گذرنامه امکان‌پذیر است. شما می‌توانید شماره‌های اداره گذرنامه را از 118 بگیرید و با آن تماس حاصل کنید.

 

نتیجه‌گیری

برای دریافت ویزا از کشور مقصد و یا خروج از کشور و سفر به کشوهایی که نیاز به ویزا ندارند باید که برای دریافت ویزا اقدام کرد. بدون گذرنامه امکان خروج از کشور به صورت قانونی وجود ندارد. در این مقاله شرایط و مدارک مورد نیاز برای اخذ پاسپورت و همچنین تمدید گذرنامه گفته شد. همچنین برای استعلام پاسپورت پس از درخواست، راهکارهای پیگیری گذرنامه با کد ملی و مراجعه غیرحضوری توضیح داده شد. گفته شد که چرا ممکن است صدور گذرنامه قطع و یا به تعویق بیافتد و یا مشکلاتی برای تحویل آن رخ دهد. امید است که این مقاله برای دریافت اطلاعات لازم پیش از درخواست و یا تمدید و همچنین استعلام پاسپورت برای شما مؤثر بوده باشد.

 

 





1402/08/30

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن