تماس بگیرید
راتا تراول
راتـــا آرامش زندگی
شعر 021 9101 0432 تماس بگیرید
راتا

ویزای آوسبیلدونگ آلمان چیست؟

ویزای آوسبیلدونگ آلمان چیست؟

1402/11/21

یکی از روش‌های آسان ورود به بازار کار آلمان و مهاجرت به این کشور از طریق ویزا آوسبیلدونگ (Ausbildung) است که به واسطه‌ی آن در کنار توسعه و بهبود مهارت‌های کاری خود می‌توانید زمینه‌ی اقامت دریافت اقامت اروپا را نیز فراهم کنید. به‌علاوه باید بدانید که بعد از اتمام دوره شانس شما برای استخدام در همان شرکت برگزارکننده دوره به همراه حقوق نسبتاً بالا افزایش می‌یابد.

آوسبیلدونگ آلمان چیست؟

جمهوری فدرال آلمان یک سیستم آموزشی خاص به نام دوره و ویزای کارآموزی آلمان یا آوسبیلدونگ دارد که در طی آن مهارت‌های فنی و حرفه‌ای و دانش تئوری هر رشته به متقاضیان خارج از اتحادیه‌ی اروپا آموزش داده می‌شود.

 این دوره ممکن است بین دو تا سه سال طول بکشد، البته در طی این مدت زمان شما بین ۹۵۰ تا ۱۲۰۰ یورو حقوق دریافت کرده و بعد از اتمام دوره‌ می‌توانید در کنار دریافت گواهینامه مشغول به کار شده و مقدمات دریافت ویزای کاری و در نهایت اقامت اروپا را هم برای خود فراهم کنید.

شرایط اخذ پذیرش ویزای آوسبیلدونگ آلمان چیست؟

برای دریافت ویزای کارآموزی آلمان شرایط پذیرش خاصی وجود دارد که به شرح زیر است:

  • مدرک زبان آلمانی B2: از آنجایی که زبان مورد استفاده در آموزشگاه‌های برگزار کننده آوسبیلدونگ، آزمون‌های برگزار شده، آموزش‌های عملی و مکالمات شما همه به زبان آلمانی انجام می‌شوند؛ مهم‌ترین شرط دریافت ویزا آوسبیلدونگ داشتن مدرک زبان آلمانی سطح B2 است.
  • مدرک دیپلم ترجمه‌شده‌ی دبیرستان: برای اینکه صلاحیت شما به منظور تحصیل در دوره‌های آوسبیلدونگ تأیید شود باید حداقل مدرک دیپلم داشته باشید و ترجمه‌ی آن را در زمان ارسال درخواست خود ارائه دهید. البته با مدارک تحصیلی بالاتر مثل فوق دیپلم هم می‌توان برای دریافت ویزای کارآموزی آلمان اقدام کرد.
  • ارائه مدارک سابقه‌ی کار در صورت وجود: در تعدادی از دوره‌های آوسبیلدونگ آلمان به نام شولیشه متقاضیان باید مدارک سابقه‌ی کاری خود را ارائه دهند.
  • رزومه‌ی سبک آلمانی: کارفرمایان در کشور آلمان بر روی رزومه حساسیت زیادی دارند؛ بنابراین باید در زمان ارسال درخواست خود رزومه‌ی سبک آلمانی هم داشته باشید.
  • تمکن مالی: دریافت ویزا آوسبیلدونگ آلمان به تمکن مالی حدود ۱۰۰۰ یورو نیاز دارد؛ در حالی که این شرط برای شرکت در دوره‌ها وجود ندارد.

 

مشاوره رایگان

 

شرایط آوسبیلدونگ آلمان برای خارجی‌ها

در صورتی که می‌خواهید با استفاده از ویزای آوسبیلدونگ به آلمان مهاجرت کنید باید شروط زیر را برآورده کرده و بعد درخواست خود را به سفارت یا اداره مهاجرت این کشور ارسال کنید:

شرایط عمومی ویزای کارآموزی آلمان

توضیحات

بیمه درمانی معتبر

پیش از شروع آموزش یا برای سال اول

تمکن مالی

۱۰۰۰ یورو در ماه

مدارک تحصیلی

حداقل ۹ سال تحصیل یا مدرک دیپلم

حداقل سن

۱۸ سال به بالا

میزان تسلط به زبان آلمانی

مدرک سطح B2

قرارداد شرکت آموزشی

قرارداد یا تاییدیه کتبی شرکت آموزشی در آلمان

 

مهم‌ترین شرایط اخذ ویزای آوسبیلدونگ آلمان

همان‌طور که ملاحظه می‌کنید یکی از مهم‌ترین شروط اخذ ویزا آوسبیلدونگ آلمان داشتن مدرک زبان B2 است؛ چرا که بدون یادگرفتن زبان آلمانی در این سطح عملاً نمی‌توان از این دوره هیچ استفاده‌ای کرده و در برقراری ارتباط با سایرین و بعداً پیدا کردن شغل مشکل خواهید داشت.

شرایط کار با اخذ ویزای آوسبیلدونگ آلمان چیست؟

با دریافت ویزا آوسبیلدونگ آلمان می‌توانید در کنار شرکت در کلاس‌های عملی و تئوری خود به مدت ۱۰ ساعت در هفته کار کرده و هزینه‌های زندگی خود را نیز تأمین کنید.

به‌علاوه بعد از اتمام دوره‌ی کارآموزی می‌توانید در همان شرکت دوره‌ی آوسبیلدونگ خود مشغول به کار شده یا اینکه مجوز اقامت خود را به مدت یک سال دیگر تمدید کرده و تا پیدا کردن شغل مناسب صبر کنید.

مدارک لازم برای اوسبیلدونگ آلمان

همان‌طور که در قسمت‌های قبل اشاره کردیم برای ویزا آوسبیلدونگ آلمان باید مدارک مشخصی را ارائه دهید که در مجموع شامل موارد زیر هستند:

  • نمره آزمون زبان آلمانی
  • گواهی تمکن مالی
  • دیپلم دبیرستان و ریز نمرات
  • رزومه به سبک آلمانی که بهتر است به شکل جدول و در فرمت Europass باشد.
  • ارائه انگیزه‌نامه که در آن هدف اصلی از شرکت در دوره‌ی آموزشی ذکر شده است.
  • مدارک هویتی از قبیل شناسنامه و پاسپورت

کشور آلمان یکی از کشورهای منطقه حوزه شینگن است، شما با دریافت ویزای آوسبیلدونگ به این منطقه وارد شده و می توانید برای مقاصد دیگر سفر بدون دریافت ویزای توریستی شینگن سفر نمایید. 

 

آوسبیلدونگ پرستاری در آلمان

 

الزامات و شرایط ویزای آوسبیلدونگ آلمان

مدت زمان دوره آوسبیلدونگ با توجه به موسسه‌ی انتخابی، سوابق تحصیلی و کاری شما بین ۲ تا ۴ سال متغیر بوده و دریافت ویزای آن هم مستلزم فراهم کردن شروط زیر است:

ارائه‌ی مدرک تحصیلی معادل پایه‌ی نهم و دوازدهم دبیرستان در کشور آلمان

شرکت در بعضی از دوره‌ها و دریافت ویزای آوسبیلدونگ آلمان نیازمند دارا بودن مدرک معادل پایه‌ی نهم و در سایر دوره‌ها مدرک دوازدهم یا همان دیپلم است.

ارائه‌ی مدارک مورد نیاز برای ویزا آوسبیلدونگ

شما باید همه‌ی مدارک مورد نیاز خود را که شامل موارد زیر هستند در دارالترجمه‌های معتبر به زبان آلمانی ترجمه کرده و از آن‌ها کپی‌های قانونی تهیه کنید:

  • بیمه معتبر پزشکی
  • مدرک تمکن مالی
  • تاییدیه‌ی شرکت و موسسه‌های آموزشی
  • انگیزه‌نامه
  • رزومه
  • سوابق تحصیلی و مدارک مورد نیاز

مدرک زبان آلمانی

همان‌طور که اشاره کردیم برای درخواست ویزای کارآموزی آلمان داشتن مدرک زبان آلمانی B2 الزامی است؛ البته در بعضی از موارد مدرک سطح B1 نیز پذیرفته می‌شود. در مجموع باید بدانید که شرط پذیرش مدرک آلمانی دارا بودن مشخصات و ویژگی‌های زیر است:

  • مدت زمان آموزش زبان آلمانی باید بین ۶ تا ۸ ماه باشد.
  • دوره‌ای مورد قبول است که بین ۸۰ تا ۲۰۰ ساعت آموزش باشد.
  • گواهی‌نامه‌های گوته B1/B2، Telc B1/B2 و DAF 3/4 مورد تأیید هستند.

الزامات مالی

الزامات مالی مورد نیاز ویزا آوسبیلدونگ شامل موارد زیر است:

  • دارا بودن پوشش بیمه‌ی پزشکی به منظور مراقبت در برابر حوادث احتمالی در سال اول یا پیش از شروع کار در این کشور
  • تاییدیه سازمان آماده‌سازی
  • تمکن مالی حدود ۸۶۳ یورویی در هر ماه که باید پیش از شروع دوره در حساب شما باشد.

 

مراحل اخذ ویزای آوسبیلدونگ آلمان 

ارسال درخواست ویزای کارآموزی آلمان و دریافت آن از چند مرحله مشخص تشکیل شده که طی کردن آن‌ها ممکن است یک سال طول بکشد. برای این منظور باید:

  1. در اولین قدم وقت مصاحبه خود را با سفارت آلمان تنظیم کنید چرا که حداقل مدت زمان انتظار برای این کار بین ۱۲ تا ۱۴ ماه متغیر است.
  2. بعد از آن باید به دنبال پیدا کردن دوره‌ی آوسبیلدونگ مناسب باشید. برای این انجام این کار می‌توانید بین وب‌سایت‌های مرتبط جستجو کرده و ضمن اطلاع از شرایط موردنیاز دوره‌ها با توجه به آن به دنبال تقویت کردن زبان آلمانی تخصصی خود بروید.
  3. بعد از انتخاب کردن دوره می‌توانید با توجه به آن به سراغ تقویت زبان آلمانی یا یادگیری آن بروید.
  4. بعد از دریافت مدرک B2 زبان باید به سراغ ترجمه کردن مدارک خود بروید و همه‌ی آن‌ها را در دارالترجمه‌های رسمی به زبان آلمانی ترجمه کنید.
  5. در مرحله‌ی بعد نوبت به تایید کردن مدارک آکادمیک یا دیپلم در ZAB می‌رسد که مورد بررسی قرار گرفته و فرآیند مقایسه آن با سطوح تحصیلی آلمانی معادل انجام می‌شود.
  6. در زمان بررسی مدارک تحصیلی توسط ZAB می‌توانید به سراغ تنظیم رزومه آلمانی خود بروید. همان‌طور که در قسمت‌های قبل اشاره کردیم شرکت‌های آلمانی به این مسئله توجه ویژه‌ای داشته و در صورتی که سبک رزومه‌ی شما با نمونه‌های آلمانی مطابقت نداشته باشد، آن را رد خواهند کرد.
  7. بعد از اتمام ارزیابی مدارک می‌توانید فرآیند ثبت نام در دوره‌ی دلخواه خود را انجام دهید. درخواست ارسال شده باید اطلاعات شما را به صورت دقیق و به ترتیب سال نمایش داده و هیچ عکسی هم از شما در آن یا در رزومه ارسالی موجود نباشد.
  8. بعد از تأییدیه اولیه به مصاحبه با کارفرما دعوت شده و در آن توانایی‌های زبانی، دانش،‌ هدف و علاقه شما سنجیده خواهد شد.
  9. مرحله‌ی نهایی شامل مصاحبه برای دریافت ویزای آلمان و ویزا آوسبیلدونگ است.

 

اعتبار آوسبیلدونگ در آلمان

شاید تا پیش از این تصور نمی‌کردید اما عمده‌ی نیروهای کار ماهر و مشاغل حرفه‌ای در کشور آلمان در صورتی می‌توانند کار خود را پیش ببرند که یکی از دوره‌های آوسبیلدونگ را با موفقیت سپری کرده باشند.

به‌علاوه هیچ مدرک کاری در جهان به اندازه‌ی دوره‌های آوسبیلدونگ در آلمان از ارزش و اعتبار برخوردار نیست؛ به طوری که دوره‌ی PTU اوکراین، بلاروس و روسیه هم به هیچ‌عنوان نمی‌توانند از نظر کیفیت آموزشی با آوسبیلدونگ رقابت کنند.

 

ویزای اوسبیلدونگ فنی

 

انواع آوسبیلدونگ در آلمان چیست؟

در مجموع سه نوع آوسبیلدونگ در جمهوری فدرال آلمان وجود دارد که شامل موارد زیر است:

  • دوگانه
  • مدرسه محور
  • مطالعات دوگانه

در بین موارد فوق، عمده‌ی مهاجران به دنبال آوسبیلدونگ دوگانه هستند چرا که همزمان با آموزش می‌توان حقوق دریافت کرد. مشخصات دقیق انواع آوسبیلدونگ به شرح زیر است:

انواع آوسبیلدونگ

مشخصات

دوگانه

●       سه روز کارآموزی در شرکت

●       دو روز آموزش حرفه‌ای در مدرسه

●       همراه با دریافت حقوق

مدرسه محور

●       آموزش دانش محور و درون مدرسه‌ای

●       دارای دوره‌های عملی در رشته‌های حوزه بهداشت

مطالعات دوگانه

●       تحصیل در دانشگاه

●       گذراندن دوره‌های علمی

●       دریافت حقوق در طول دوره

●       دریافت مدرک لیسانس در پایان دوره

 

آوسبیلدونگ دوگانه (duale)

شما با انتخاب این دوره آوسبیلدونگ مدت زمان مشخصی را به کارآموزی در شرکت و بقیه‌ی زمان را نیز صرف آموزش تئوری رشته‌ی خود در مدرسه‌ی حرفه‌ای خواهید کرد. در این مدت زمان شما از طرف کارفرما بین ۷۰۰ تا ۱۲۰۰ یورو حقوق دریافت کرده و در انتها نیز مدرک دیپلم حرفه‌ای یا گواهینامه‌ی کارآموزی دریافت خواهید کرد.

مهم‌ترین حوزه‌های آوسبیلدونگ دوگانه شامل موارد زیر است:

  • مشاغل لیبرال مثل دستیار دندانپزشک و پزشک و دامپزشک و...
  • کشاورزی مثل باغبانی، جنگل‌بانی و...
  • مهارتی مثل نانوایی، آرایشگری، ناخن‌کاری، نقاشی و...
  • خدمات عمومی مثل کارمند مالیاتی، نقشه‌بردار، دفتر اسناد رسمی و...
  • صنعت و تجارت مثل کارمند بیمه و بانک، مدیریت دفتر، مکانیک صنعتی و...

 

آوسبیلدونگ مدرسه محور (schulische)

آوسبیلدونگ مدرسه محور یا شولیشه در مدرسه فنی حرفه‌ای با آموزش‌های عملی برگزار می‌شود. البته تمرکز اصلی بر روی دروس تئوری بوده و ساعات کار عملی کمتر هستند. در این روش معمولاً حقوقی به فرد متقاضی تعلق نگرفته و او باید در بیشتر موارد مبلغی حدود ۲۵۰ یورو نیز به عنوان شهریه‌ی ماهانه پرداخت کند.

مهم‌ترین حوزه‌های آوسبیلدونگ شولیشه به شرح زیر است:

  • فنی شامل دستیار فناوری اطلاعات و دستیار فنی داروسازی
  • حوزه بهداشت مثل پرستار،‌ فیزیوتراپ و...
  • هنر مثل طراح مد، گرافیک،‌ رسانه و...
  • زبان خارجی مثل مترجم و خبرنگار
  • خدمات اجتماعی شامل مددکار و مربی

 

آوسبیلدونگ مطالعات دوگانه (Duales Studium)

یکی از جدیدترین متدهای آوسبیلدونگ، مطالعات دوگانه است که در آن متقاضیان به دانشگاه رفته و در انتهای دوره‌ی خود مدرک لیسانس دریافت می‌کنند. البته باید توجه کنید که حضور در دوره‌های آوسبیلدونگ مطالعات دوگانه به مدرک زبان آلمانی سطح C1 نیاز دارد.

 

تمکن مالی برای آوسبیلدونگ

همان‌طور که ملاحظه کردید دوره‌ی آوسبیلدونگ دوگانه نیازی به پرداخت شهریه یا هزینه‌ی آموزش ندارد، اما آلمان از کشورهای پیشرفته اروپایی است که زندگی کردن در آن می‌تواند هزینه‌بر باشد؛ به همین جهت ارائه‌ی گواهی تمکن مالی (حدود ۸۶۳ یورو)  پیش از شروع دوره و دریافت ویزای کارآموزی آلمان ضروری است.

روند آموزش در دوره آوسبیلدونگ آلمان

معمولاً در دوره‌های آوسبیلدونگ نیمی از زمان به یادگیری مهارت‌های حرفه‌ای و نیم دیگری از آن در مدارس با یادگیری مهارت‌های تئوری سپری می‌شود. معمولاً هزینه‌های مرتبط با دوره توسط مراکز آوسبیلدونگ پرداخت شده و اشتغال به کار شما نیز در پایان دوره تضمین می‌شود.

شرایط عمومی ویزای کارآموزی آلمان

متقاضیان از سراسر کشورهای جهان از جمله ایران با داشتن صلاحیت‌های مورد نظر می‌توانند ویزای کارآموزی آلمان را دریافت کرده و در دوره‌های آوسبیلدونگ شرکت کنند. بدون در نظر گرفتن سن، شرط عمومی دریافت این ویزا تسلط کافی به زبان آلمانی (B2) و داشتن مدرک تحصیلی دیپلم یا معادل نهم یا دهم دبیرستان است.

شرایط سنی آوسبیلدونگ در آلمان

محدودیت سنی برای دریافت ویزا آوسبیلدونگ آلمان وجود ندارد؛ اما حداقل سن مورد نیاز برای دریافت آن ۱۸ سال است. به‌علاوه در بازه‌ی سنی ۱۸ تا ۳۲ سال احتمال پذیرش بالاتر بوده و بالاتر رفتن سن احتمال رد شدن درخواست را افزایش می‌دهد.

البته در بعضی از رشته‌های پرتقاضا مثل پرستاری میانگین سنی از بازه‌ی ذکر شده بیشتر بوده و حتی به ۴۰ نیز می‌رسد.

 

حداقل سن برای دوره‌های کارآموزی آوسبیلدونگ در آلمان

همان‌طور که ملاحظه کردید حداقل سن متقاضیان شرکت در دوره‌های آوسبیلدونگ باید ۱۸ سال باشد؛ چرا که دریافت ویزای کارآموزی آلمان به امضا کردن مدارک و شرایط خاصی نیاز دارد که فرد برای درک‌ آن‌ها باید به سن قانونی رسیده باشد.

 

حداکثر سن برای دوره‌های کارآموزی آوسبیلدونگ در آلمان

حداکثر و محدوده‌ی سنی برای شرکت در دوره‌های آوسبیلدونگ تعریف نشده است اما در این کشور معمول است که افراد در سنین پایین مثلاً از ۱۵ تا ۲۵ سالگی به دنبال آموختن مهارت‌های جدید و پیدا کردن یک موقعیت شغلی مناسب باشند.

با این وجود در حال حاضر وضعیت متفاوت بوده و همان‌طور که اشاره کردیم افراد با سن بالاتر نیز توسط شرکت‌های آلمانی مختلف استخدام می‌شوند.

محدودیت سنی برای آموزش دوره آوسبیلدونگ

همان‌طور که اشاره کردیم بازه‌ی سنی شرکت‌کنندگان در دوره‌های آوسبیلدونگ معمولاً بین ۱۸ تا ۳۲ سال است؛ اما به دلیل تغییرات صورت گرفته در سال‌های اخیر متقاضیان با میانگین سنی بالاتر مانند ۳۵ و حتی ۴۰ نیز پذیرفته می‌شوند.

رشته‌های کارآموزی خاص متقاضیان مسن

متقاضیان با سن بیشتر از ۲۵ معمولاً در مکان‌هایی با کمبود معلم و کارگر ماهر استخدام خواهند شد. مشخص است که حوزه‌های پرستاری، فناوری اطلاعات،‌ مکاترونیک، نظافت،‌ هتل‌ها و رستوران‌ها همه به افراد ماهری نیاز دارند که بیشتر از ۲۵ سال سن دارند. به‌علاوه آمارها نشان می‌دهند که متقاضیان بیشتر از ۳۰ و حتی ۴۰ سال نیز به صورت مداوم برای کار کردن در این موقعیت‌های شغلی پذیرفته می‌شوند.

مدرک فنی دوره کارآموزی آوسبیلدونگ آلمان

در صورتی که بتوانید دوره‌ی کارآموزی آوسبیلدونگ را در آلمان با موفقیت طی کنید،‌ مدرکی به نام کارگر ماهر دریافت می‌کنید که امکان اشتغال در همه‌ی فرصت‌های شغلی مرتبط را برای شما فراهم خواهد کرد.

اعتبار بالای مدرک دریافتی به شما اجازه می‌دهد که در صورت دارا بودن شرایط لازم بعد از مدت زمان مشخصی برای اقامت دائم آلمان درخواست دهید.

شرایط کار پس از آوسبیلدونگ آلمان

بعد از اتمام دوره‌ی کارآموزی خود می‌توانید به مدت نامحدود و به شکل قانونی در شرکت‌های آلمانی مختلف کار کنید. به‌علاوه در کنار مدرک مهارت خود می‌توانید مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد را هم طی کرده و در نهایت به عنوان یک استاد کار فعالیت کنید.

یکی دیگر از گزینه‌های پیش روی شما بعد از اتمام دوره‌ی تحصیل، خود اشتغالی است. البته اگر تمایل دارید می‌توانید به ایران هم باز گردید و کار خود را در کشور خودمان پیگیری کنید.

شرایط اقامت پس از آوسبیلدونگ آلمان

دریافت ویزا آوسبیلدونگ به معنی اجازه‌ی سکونت در کشور آلمان در تمام طول دوره‌ی آموزشی است. به‌علاوه در صورتی که بعد از اتمام دوره شغل مناسبی پیدا کرده و مشغول به کار شوید اجازه‌ی اقامت شما تا دو سال دیگر نیز تمدید خواهد شد.

با این وجود با پیدا کردن کار مرتبط با رشته‌ی گذرانده شده می‌توانید زمینه‌ی تبدیل ویزای آموزشی خود را به ویزای کاری فراهم کند.

حقوق و درآمد در دوره کارآموزی آوسبیلدونگ

در کارآموزی‌های آوسبیلدونگ دوگانه و مطالعات دوگانه در کنار تحصیل، در یک شرکت آلمانی نیز مشغول به کار می‌شوید که به شما حقوق ماهیانه پرداخت می‌کند. این حقوق معمولاً بین ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ یورو متغیر بوده و در دوره‌ی مطالعات دوگانه بیشتر هم می‌شود.

این مبلغ به صورت سالیانه افزایش یافته و مقدار آن نیز با توجه به شهر محل سکونت و رزومه‌ی شما تغییر خواهد کرد.

بالاترین حقوق پرداختی در این دوره

در بین دوره‌های مختلف آوسبیلدونگ بالاترین حقوق متعلق به افرادی است که در دوره‌های آموزشی کنترل ترافیک هوایی شرکت می‌کنند. متقاضیان در طول دوره‌ی خود بین ۶۰۰۰ تا ۸۰۰۰ یورو حقوق دریافت خواهند کرد.

مدت زمان کارآموزی

مدت زمان دوره‌ی کارآموزی آوسبیلدونگ معمولاً بین ۲ تا ۳ سال طول می‌کشد؛ البته اگر در آموزشگاه و محل کار عملکرد قابل قبولی از خود نشان دهید می‌توانید این دوره را چند ماه کوتاه‌تر کنید. البته باید بدانید که دوره‌هایی از آوسبیلدونگ نیز وجود دارند که گذراندن آن‌ها ۴ سال طول می‌کشد.

در مجموع مدت زمان کارآموزی شما با توجه به موسسه آموزشی، شرکتی که در آن کار می‌کنید و بخشی که در آن مشغول به کار هستید متفاوت خواهد بود.

سوالات خود را از ما بپرسید

امکان اخذ ویزای همراه در دوره کارآموزی آوسبیلدونگ آلمان

در صورتی که قصد دارید با استفاده از ویزا آوسبیلدونگ به آلمان مهاجرت کنید باید بدانید که در همان ابتدا امکان دریافت ویزای همراه و آوردن اعضای خانواده وجود ندارد. شما باید بعد از رفتن به این کشور و شروع دوره‌ی خود با ارائه‌ی مدارک معتبر نشان دهید که توانایی مالی تأمین هزینه‌های زندگی را دارید تا بعداً‌ بتوانید درخواست پیوست اعضای خانواده خود را ارسال کنید.

از آنجایی که حقوق دریافتی از آوسبیلدونگ به تنهایی کفاف زندگی شما را نمی‌دهد باید همزمان با آغاز دوره، تعهدنامه Verpflichtungserklärung را که نشان‌‌دهنده‌ی تقبل هزینه‌های زندگی خانواده است، امضا کنید.

تضمین کار پس از دوره آوسبیلدونگ آلمان

آلمان در حال حاضر بازار کار بسیار مناسبی برای کارگران ماهر داشته و تقاضا برای استخدام در این موقعیت‌های شغلی بالا است. مطمئن باشید که در سال‌های آینده این تقاضا برای استخدام افزایش می‌یابد؛ اما تضمین مشغول شدن شما به کار بعد از پایان یافتن دوره به نمرات و مهارت‌های کسب‌شده و میزان مشارکت شما بستگی خواهد داشت.

مراحل مهاجرت به آلمان از طریق آوسبیلدونگ

در صورتی که قصد دارید از طریق ویزا آوسبیلدونگ به آلمان مهاجرت کنید باید مراحل زیر را با دقت فراوان دنبال کنید:

  1. در ابتدا باید از طریق وب‌سایت‌های معتبر به دنبال یک دوره‌ی آموزشی و کارآموزی معتبر بگردید.
  2. بعد از آن باید مدارک اثبات تمکن مالی خود را در مدت زمان دوره‌ی آموزشی در جمهوری فدرال آلمان تهیه کنید.
  3. از دیگر مدارک لازم مدارک هویتی هستند.
  4. در این مرحله نوبت به دریافت تاییدیه‌های لازم از طرف انجمن کار آلمان فدرال می‌رسد.
  5. در آخر بعد از دریافت تاییدییه باید گواهی بیمه‌ی سلامت پزشکی خود را ارائه کنید.
  6. بعد از دریافت ویزای کارآموزی آلمان اجازه‌ی ورود به این کشور و شرکت در دوره‌ی آموزشی برای شما صادر می‌شود.
  7. با اتمام دوره و پیدا کردن موقعیت شغلی متناسب با مدرک دریافتی می‌توانید مراحل دریافت مجوز اقامتی دائم و در آخر تابعیت و شهروندی این کشور را طی کنید.

زمان ثبت نام آوسبیلدونگ

آماده‌سازی مدارک و برآورده‌کردن الزامات لازم برای آوسبیلدونگ به برنامه‌ریزی و دقت بالا نیاز دارد. شرکت‌های آلمانی معمولاً یک سال پیش از شروع برنامه برای دریافت کارآموز اعلام آمادگی می‌کنند؛ بنابراین بعد از ثبت نام حدود یک سال تا فراهم کردن پیش‌نیازها زمان خواهید داشت.

لیست حوزه‌های کارآموزی آوسبیلدونگ در آلمان

امروزه امکان شرکت در بیشتر از ۳۳۰ حوزه‌ی کارآموزی در کشور آلمان و کسب مهارت‌های لازم وجود دارد که تعدادی از مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند:

فهرست رشته‌های آوسبیلدونگ حوزه‌ی حقوق و مدیریت دولتی

منشی قضایی

کارمند مالیات

منشی دفتر اسناد رسمی

کارمند بیمه

ثبت اختراع حقوقی

آژانس مسافرتی

تاجر حمل و نقل

منشی حمل و نقل هوایی

کارمند متخصص خدمات بازار کار

معاون اداری

متخصص مبلمان، آشپزخانه و خدمات اثاث‌کشی

کارمند پیک و خدمات سریع و پستی

 

فهرست رشته‌های آوسبیلدونگ حوزه‌ی مهندسی

پولیش کار

آبکاری برقی

حکاکی

اسلحه‌سازی

مهندس تانک و دستگاه

مهندسی تولید

مکانیک جراحی

مونتاژکننده تجهیزات

تکنسین فلزات

کارگر کابل

متخصص پلاستیک و لاستیک

مکانیک ابزار برش

تولید و پولیش جواهرات

متالوژی محصولات

 

فهرست رشته‌های آوسبیلدونگ حوزه‌ی مدیریت و اقتصاد

کارمند ارتباطات اداری

کارشناس ارتباطات اداری

مدیریت فروش و مشاوره مشتریان

کارمند رادیو و تلویزیون

مدیریت بازرگانی

منشی صنعتی

کارمند ورزش و تناسب اندام

کارمند بازاریابی

کارمند تجاری داروسازی

فروشنده خودرو

بانکدار

مشاور املاک

فروشنده کتاب

فروشنده خودرو

 

فهرست رشته‌های آوسبیلدونگ حوزه‌ی معدن

فناوری معدن

معدنچی

مکانیک پردازش

ماشین کار

 

نکات مهم در مورد دوره‌های آوسبیلدونگ در آلمان

نکات جالبی در مورد دوره‌های آوسبیلدونگ وجود دارند که پیش از دریافت ویزای کارآموزی آلمان باید از آن‌ها مطلع شوید:

  • در صورتی که تمایل به انجام کار پاره وقت دارید می‌توانید در حین آموزش خود بدون هیچ مشکلی تا ۱۰ ساعت در هفته کار کرده و به این ترتیب یک منبع مالی برای هزینه‌های احتمالی خود پیدا کنید.
  • برنامه یا دوره‌ی کارآموزی در آلمان به زبان انگلیسی وجود ندارد؛ به علاوه آموزش‌های انجام شده و زبان رسمی در محل کار نیز آلمانی است. به همین جهت باید حتماً به سطح مناسبی در زبان آلمانی دست پیدا کنید.
  • در مجموع حدود ۳۳۰ برنامه و دوره‌ی آموزشی آوسبیلدونگ در آلمان وجود دارد که می‌توانید از بین آن‌ها دوره‌ی مورد علاقه خود را انتخاب کنید.
  • در صورتی که در حال حاضر با ویزای دانشجویی در این کشور مشغول به تحصیل هستید می‌توانید ویزای خود را به آوسبیلدونگ تغییر داده و در دوره‌های کارآموزی دلخواه خود شرکت کنید.

مزایای مهاجرت به آلمان از طریق آوسبیلدونگ

دریافت ویزای کارآموزی آلمان می‌تواند مزایای فوق‌العاده‌ای را برای شما به همراه داشته باشد که تعدادی از آن‌ها به شرح زیر هستند:

  • شما با شرکت در دوره‌های آوسبیلدونگ مهارت‌های عملی بیشتری در مقایسه با دوره‌های آکادمی به دست می‌آورید به‌علاوه می‌توانید از مزایا و حقوق شرکتی نیز بهره‌مند شوید.
  • تعداد مرخصی‌هایی که به شما اختصاص داده می‌شود مثل سایر کارکنان بین ۲۴ تا ۳۰ روز در سال است؛ اما استفاده از آن‌ها فقط در زمان کارکردن امکان‌پذیر است.
  • بسیاری از اساتید دوره‌های آوسبیلدونگ در حرفه‌ی مرتبط مشغول به کار هستند و تجربه‌های واقعی دارند که بسیار برای متقاضیان کمک کننده خواهد بود.
  • حتی افرادی که به دانشگاه نرفته‌اند هم می‌توانند با شرکت در دوره‌های آوسبیلدونگ مهارت لازم را برای کار کردن در موقعیت‌های شغلی گوناگون یکی از بهترین کشورهای اروپایی به دست آورند.
  • شرکت‌کنندگان در دوره‌های آوسبیلدونگ از همان ابتدای دوره، کارمند شرکتی محسوب شده و برحسب توانایی‌ها و شایستگی‌هایی که از خود نشان می‌دهند؛ مسئولیت‌های مختلفی را عهده‌دار خواهند شد.
  • افرادی که دوره‌های آوسبیلدونگ را گذرانده‌اند در مقایسه با سایرین مهارت‌ بالاتری برای ورود به بازار کار و شانس بیشتری هم برای استخدام خواهند داشت.
  • آوسبیلدونگ یکی از کوتاه‌ترین مسیرها برای اخذ پاسپورت آلمانی است.

خدمات آوسبیلدونگ آلمان توسط راتا

شما می‌توانید صفر تا صد درخواست ویزا آوسبیلدونگ خود و انتخاب دوره‌ی مناسب را به مشاوران راتا واگذار کنید. کارشناسان ما با تجربه‌ی درخشان و پرونده‌های موفقیت‌آمیز خود در زمینه‌ی دریافت ویزای کارآموزی آلمان می‌توانند مقدمات مهاجرت بدون دردسر شما را به یکی از بهترین کشورهای اروپایی فراهم کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و دریافت مشاوره می‌توانید با شماره تلفن‌های 02186074495 و 02186074687 تماس بگیرید.





1402/11/21

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن