تماس بگیرید
راتا تراول
راتـــا آرامش زندگی
شعر 021 9101 0432 تماس بگیرید
راتا

تحصیل در رشته حقوق در آلمان چگونه است؟

تحصیل در رشته حقوق در آلمان چگونه است؟

1402/10/10

در حال حاضر بسیار از افرادی که به وکیل‌شدن علاقه دارند و دوست دارند در زمینه حقوق تحصیل کنند، آلمان را به عنوان کشور مقصد خود انتخاب می‌کنند. شرایط اقتصادی مناسب در این کشور به همراه بازارکار فوق‌العاده و سطح بالای آموزش باعث شده تا افراد زیادی از سراسر دنیا به دنبال دریافت ویزای تحصیلی آلمان باشند. اگر شما هم قصد تحصیل در رشته حقوق در آلمان را دارید، با ما در این مطلب از راتاتراول همراه باشید تا کلیه‌ی اطلاعات لازم را در این زمینه به دست آورید.

آشنایی با رشته حقوق در آلمان

پیش از طی کردن مراحل مرتبط با تعیین وقت سفارت آلمان بهتر است با جزئیات و شرایط تحصیل رشته حقوق آلمان آشنا شوید. حقیقت این است که تحصیل در رشته حقوق در مقایسه با رشته‌هایی مثل مهندسی، زبان‌شناسی و... ساده‌تر بوده و در آن مباحث مربوط به اجتماع، سیاست، فلسفه و اخلاق به متقاضیان آموزش داده می‌شود.

در حقیقت حقوق یکی از بهترین رشته‌های دانشگاهی در کشور آلمان بوده که متقاضیان برای شرکت در آن باید در دو امتحان شرکت کنند. شما بعد از گذراندن چهار سال دوره‌ی کارشناسی خود باید اولین آزمون را پشت سر بگذارید. بعد از آن نیز در یک دوره‌ی کارآموزی دو ساله به نام Referndarzeit در دادگاه‌های جنایی و مدنی شرکت کرده و آماده‌ی آزمون دوم می‌شوید.

در صورت موفقیت در آزمون‌های ذکرشده می‌توانید برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر رشته حقوق در آلمان درخواست داده یا اینکه مشغول به کار شوید.

 

آشنایی با رشته حقوق در آلمان

چرا تحصیل رشته حقوق آلمان را انتخاب کنیم؟

در وهله‌ی اول شاید یکی از مهم‌ترین پرسش‌های شما این باشد که مزیت تحصیل رشته حقوق در آلمان چیست؟ شما با پذیرش گرفتن در رشته حقوق در موسسات کشور آلمان از مزایای مختلف زیر بهره‌مند می‌شوید:

شرایط مناسب کار و زندگی

آلمان به دلیل سیستم بهداشت، کار و اقتصاد عالی در بین برترین کشورهای دنیا برای زندگی قرار دارد. با توجه به این موضوع تحصیل رشته حقوق آلمان می‌تواند مقدمات لازم برای یافتن شغل و زندگی در این کشور اروپایی را برای شما فراهم کند.

فرصت‌های شغلی گوناگون

براساس آمارهای موجود آلمان یکی از کشورهایی است که نرخ بیکاری در آن بسیار پایین است؛ بنابراین بعد از اتمام تحصیلات خود در این کشور به راحتی می‌توانید جذب بازار کار شده و در یکی از موقعیت‌های شغلی وکالت، مشاور حقوقی و مواردی از این دست فعالیت کنید.

کیفیت بالای آموزش

در آلمان دانشگاه‌های زیادی وجود دارند که جز برترین دانشگاه‌های دنیا هستند، علاوه بر این سطح آموزش و کیفیت آن در این کشور نیز بسیار بالا است؛ بنابراین شما بعد از اتمام تحصیل رشته حقوق آلمان صاحب مدرکی با اعتبار بالا در سراسر دنیا می‌شوید و احتمال استخدام شما در یک موقعیت شغلی مناسب نیز افزایش می‌یابد.

بیشتر بخوانید: شرایط تحصیل در آلمان با دیپلم 2024 {شرایط+ مدارک+ هزینه}

شرایط تحصیل در رشته حقوق در آلمان

شما می‌توانید در یکی از مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکتری در رشته حقوق در کشور آلمان تحصیل کنید. در مجموع دوره‌ی کارشناسی به تدریس واحدهای عمومی در این زمینه اختصاص داده شده و در مقاطع بالاتر امکان انتخاب گرایش دلخواه وجود دارد.

تحصیل رشته حقوق آلمان در مقطع لیسانس

رشته حقوق در آلمان در مقطع کارشناسی بین سه تا چهار سال طول کشیده و تحصیل در دانشگاه‌های دولتی این کشور که دوره‌های خود را به زبان آلمانی ارائه می‌کنند، رایگان است. در صورت تمایل به تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی باید مبلغ مشخصی را که توسط موسسه تعیین می‌شود به عنوان شهریه‌ی خود پرداخت کنید.

باید بدانید که مهلت ثبت‌نام شما در این رشته در ترم‌‌های تابستانه ۱۵ ماه ژانویه و در ترم‌های زمستانه هم ۱۵ ماه جولای است.

شرایط تحصیل در رشته حقوق در آلمان

تحصیل رشته حقوق آلمان در مقطع فوق لیسانس

بعد از اتمام دوره‌ی کارشناسی و دریافت مدرک، متقاضیان می‌توانند ادامه‌ی تحصیل داده و به مدت ۱ تا ۲ سال در گرایش موردعلاقه‌ی خود که شامل موارد زیر است، درس بخوانند:

  • حقوق اروپا
  • مالیات و حقوق بین‌المللی
  • کسب و کار
  • اقتصاد
  • مسائل مالی

تحصیل رشته حقوق آلمان در مقطع دکتری

تحصیل رشته حقوق در آلمان در مقطع دکتری مستلزم برآورده کردن شرایط زیر است:

  • مدرک چهارساله حقوق یا معادل اولین آزمون قانونی حقوق در این کشور
  • گذراندن دو دوره آموزش حقوق در صورت دریافت مدرک از کشوری دیگر
  • ارسال درخواست پذیرش از اساتید راهنمای تعیین شده توسط دانشگاه

جالب است بدانید که دوره‌های دکتری ارائه شده در دانشگاه‌های آلمان معمولاً به زبان‌های انگلیسی و آلمانی بوده و در مجموع بین ۳ تا ۴ سال به طول می‌انجامند.

مدارک موردنیاز برای پذیرش در رشته حقوق در آلمان

حال که با شرایط کلی تحصیل رشته حقوق آلمان آشنا شدید، بهتر است بدانید که برای پذیرش به چه مدارکی نیاز دارید. مجموع مدارک موردنیاز شما برای پذیرش در دانشگاه‌های این کشور به شرح زیر هستند:

  • توصیه‌نامه
  • انگیزه‌نامه
  • ترجمه ریزنمرات دبیرستان و سایر مقاطع تحصیلی
  • مدرک زبان آلمانی یا انگلیسی

بعد از دریافت پذیرش و پیش از اقدام برای دریافت ویزای تحصیلی این کشور باید مدارک زیر را به سفارت تحویل دهید:

  • ترجمه مدارک تحصیلی
  • نامه پذیرش دانشگاه
  • مدرک درخواست ویزا
  • بیمه‌نامه درمانی
  • نامه تمکن مالی
  • مدرک زبان

بیشتر بخوانید: هزینه تحصیل در مقاطع مختلف در آلمان

هزینه تحصیل رشته حقوق آلمان

اگر می‌خواهید از هزینه‌های رشته حقوق در آلمان مطلع شوید، این بخش را از دست ندهید. جالب است بدانید که هزینه‌ی تحصیل شما در این کشور در رشته‌ی حقوق در هر ترم بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ یورو متغیر بوده و با در نظر گرفتن ۱۰ تا ۱۲ ترمه بودن دوره‌ی تحصیلات، هزینه‌های کلی شما تا پایان دوره به ۲۵۰۰ تا ۳۶۰۰ یورو می‌رسد.

 

هزینه تحصیل رشته حقوق آلمان

در مجموع هزینه‌ تحصیل رشته حقوق آلمان را می‌توان در جدول زیر خلاصه کرد:

دوره

هزینه‌های مربوطه

۱۰ تا ۱۲ ترم

۲۷۵ یورو هزینه ثبت‌نام

۱۲ ترم

هزینه‌ی کل دوران تحصیل معادل ۳۳۰۰ یورو

۱۲ ترم به همراه هزینه‌ی آزمون مجدد

۵۸۲۲۰ یورو

البته باید به هزینه‌های فوق، خرج و مخارج مربوط به زندگی در کشور آلمان را نیز اضافه کنید که برای یک دانشجوی تنها بدون در نظر گرفتن هزینه‌ی اقامت بین ۸۵۰ تا ۱۲۰۰ یورو متغیر است. جزئیات مربوط به هزینه‌های زندگی دانشجویی در کشور آلمان مطابق با جدول زیر است:

هزینه‌های کلی

مخارج

حدود ۲۳۷ یورو در ماه

پرداخت قبوض

بین ۱۲ تا ۳۴ یورو در هر ماه

استفاده از امکانات تفریحی

بین ۵۰ تا ۱۵۰ یورو

رستوران و تهیه‌ی موادغذایی

حدود ۶۲۷ تا ۸۲۹ یورو در ماه

اجاره خانه یک خوابه

۳۰ تا ۹۰ یورو در ماه

حمل و نقل

 

چطور می‌توان هزینه تحصیل رشته حقوق آلمان را کاهش داد؟

یکی از مهم‌ترین مزایای تحصیل رشته حقوق در آلمان این است که دانشجویان می‌توانند ۱۲۰ روز تمام وقت یا ۲۴۰ روز به صورت نیمه وقت کار دانشجویی انجام دهند. با این کار قسمتی از هزینه‌های شما تأمین می‌شود. اما مسئله‌ای که باید در نظر بگیرید اگر درآمد شما از ۴۵۰ یورو در ماه بیشتر شود به شما مالیات تعلق می‌گیرد.

البته می‌توان با دریافت بورسیه‌ی تحصیلی هم میزان هزینه‌ها را کاهش داد که جزئیات آن در قسمت بعد شرح داده شده است.

بورسیه رشته حقوق در آلمان

معروف‌ترین بورسیه‌های تحصیلی آلمان برای رشته‌ی حقوق به شرح زیر هستند:

  • بورسیه مکس پلانک: این بورسیه مختص دانشجویان مقطع دکتری و پسا دکتری است که قسمتی از شهریه‌ی دانشگاه را متقبل شده و هزینه‌های زندگی دانشجویان را هم ماهانه بین ۱۳۶۵ تا ۲۳۰۰ یورو پوشش می‌دهد.
  • بورسیه DAAD: این بورسیه به افراد مهاجر از آفریقا، آمریکای لاتین و آسیای جنوبی که می‌خواهند در مقطع ارشد تحصیل کنند، اختصاص داده شده است. با دریافت این بورسیه ماهانه مبلغ ۸۵۰ یورو برای تأمین هزینه‌ها و سالانه مبلغ ۴۶۰ یورو بابت هزینه‌ی سفر و تحقیقات به متقاضیان اختصاص داده می‌شود.

بیشتر بخوانید: شرایط سنی تحصیل در آلمان

همه چیز در مورد آزمون ورودی رشته حقوق آلمان

برای اینکه بعد از اتمام تحصیلات خود بتوانید ویزای کاری آلمان دریافت کنید باید در آزمون‌های مختلفی شرکت کنید. در صورت تمایل به تحصیل در دانشگاه باید در آزمون‌های مرتبط با آن‌ها نیز شرکت کرده و نمره‌ی قبولی کسب کنید.

بعد از دریافت مدرک تحصیلی خود باید نمره‌ی قبولی اولین امتحان ایالتی را به دست آورید تا بتوانید وارد دوره‌ی دو ساله‌ی کارآموزی شده و حقوق دریافت کنید. بعد از آن نوبت به شرکت در دومین آزمون ایالتی می‌رسد که قبولی در آن به منزله‌ی صلاحیت شما به عنوان یک وکیل و صدور اجازه‌ی حضور در دادگاه به عنوان قاضی، دادستان یا مامور دولت است.

البته نکته‌ای که باید در نظر بگیرید این است که شما فقط دو بار اجازه‌ی شرکت در هر کدام از آزمون‌های ایالتی را خواهید داشت؛ بنابراین باید نهایت دقت و تلاش خود را در این زمینه به کار ببرید.

 

همه چیز در مورد آزمون ورودی رشته حقوق آلمان

چارت تحصیلی رشته حقوق در آلمان

رشته حقوق در آلمان متشکل از عناوین درسی گوناگونی است که تعدادی از آن‌ها به شرح زیر هستند:

  • حقوق جزا که به تجزیه و تحلیل رفتار مجرمان و اجرای قوانین کیفری می‌پردازد.
  • قانون مدنی که روابط حقوقی بین افراد را تنظیم می‌کند.
  • برنامه‌های کاربردی: دغدغه‌های اصلی در بخش حقوق اقتصادی، جزا و حقوق اداری را بررسی می‌کند.
  • حقوق عمومی که تمرکز اصلی آن بر روی موضوعاتی مانند حاکمیت و دولت و روابط بین شهروندان و دولت است.

سایر دروس تحصیلی شما شامل موارد زیر خواهند بود:

  • جامعه‌شناسی حقوقی
  • روش‌شناسی حقوق
  • تاریخچه حقوقی اخیر
  • تاریخ مشروطه
  • تاریخ حقوقی کهن
  • قانون و دین
  • قانون یهود
  • سابقه جنایی
  • فلسفه حقوقی و...

بهترین دانشگاه‌های رشته حقوق در آلمان

اگر به دنبال پذیرش در بهترین دانشگاه‌های رشته حقوق در آلمان هستید، باید درخواست خود را برای یکی از موارد زیر ارسال کنید:

۱. دانشگاه هومبولت برلین (Humbolt University of Berlin)

این دانشگاه که قدمتی ۲۰۰ ساله دارد یکی از معتبرترین دانشگاه‌های کشور آلمان و قاره‌ی اروپا محسوب می‌شود. شهرت جهانی هومبولت برلین می‌تواند آینده‌ی کاری شما را بعد از فارغ‌التحصیلی تضمین کند.

۲. دانشگاه بن (University of Bonn)

دانشکده حقوق دانشگاه بن ارائه‌دهنده‌ی برنامه‌های گوناگونی در زمینه‌ی قوانین عمومی و خانواده و مواردی از این قبیل است و سابقه‌ای درخشان در زمینه‌ی تحقیق و آموزش دارد. جالب است بدانید که دانشگاه بن در حال حاضر با ۷۰ دانشگاه دیگر در سراسر جهان همکاری بین‌المللی دارد.

۳. دانشگاه لودیگ ماکسیملیان مونیخ (Ludwig Maximilian University of Munich)

لودیگ ماکسیمیلیان واقع در مرکز اروپا بوده و از موسسه‌های پیشرو تحقیقاتی در این قاره محسوب می‌شود. این دانشگاه قدمتی بیشتر از ۵۰۰ سال داشته و استانداردهای آموزش و تحقیقاتی آن درخشان هستند. براساس آمارهای منتشرشده توسط موسسه‌های بین‌المللی، لودیگ ماکسیمیلیان توانسته رتبه‌ی ۶۴ را در بین دانشگاه‌های تحقیقاتی دنیا به خود اختصاص دهد.

۴. دانشگاه هایدلبرگ (Heidelberg University)

یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های ارائه‌دهنده‌ی رشته‌های پزشکی و علوم انسانی در کشور آلمان است که براساس گزارشات منتشر شده توسط مجله‌ی تایمز رتبه‌ی ۴۲ را به خود اختصاص داده است. جالب است بدانید که تعدادی از اساتید این دانشگاه موفق به دریافت جایزه‌ی نوبل شده‌اند.

۵. دانشگاه فرانکفورت (Goethe University Frankfurt)

دانشگاه فرانکفورت یکی از برترین دانشگاه‌های بین‌المللی تحقیقات در آلمان است که در آن دانشکده‌های گوناگونی اعم از داروسازی، روان‌شناسی، حقوق و... وجود دارد.

۶. دانشگاه آزاد برلین‌ (Free University of Berlin)

در دانشگاه آزاد برلین حدود ۱۲ درصد دانشجویان مقطع کارشناسی و ۲۷ درصد دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد از دسته دانشجویان بین‌المللی هستند. علاوه بر این برنامه‌های درسی این دانشگاه در قالب ۱۱ دانشکده مختلف ارائه می‌شود که یکی از آن‌ها حقوق است.

۷. مدرسه حقوقی بوکرئوس (Bucerius Law School)

در سال ۲۰۰۰ اولین مدرسه‌ی حقوقی کشور آلمان به نام بوکرئوس در شهر هامبورگ تأسیس شد. این مدرسه از همان روزهای ابتدایی تأسیس خود همواره به دنبال این بوده که با سایر دانشگاه‌ها در زمینه‌ی تحقیقات خود همکاری‌های مداوم و همه‌جانبه داشته باشد.

۸. دانشگاه مونستر (The University of Monster)

یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل رشته حقوق آلمان مونستر است که در ایالت نوردراین وستفالن واقع شده است. سطح بالای این دانشگاه در جهان توانسته جوایز متعددی را برای آن به ارمغان بیاورد.

۹. دانشگاه آلبرت لودویگ فرایبورگ (Albert Ludwig University of Freiburg)

یکی از قدیمی‌ترین و در عین حال برترین دانشگاه‌های ارائه دهنده رشته حقوق در آلمان، آلبرت لودویگ فرایبورگ است که توانست در سال ۲۰۲۲ رتبه‌ی ۱۷۲ را از میان برترین دانشگاه‌های دنیا به خود اختصاص دهد.

۱۰. دانشگاه کلن (University of Cologne)

دانشگاه کلن اصالت و قدمتی طولانی داشته و در مجموع حدود ۴۵ هزار دانشجو در ۶ دانشکده آن مشغول تحصیل و کسب دانش هستند. جالب است بدانید که رئیس جمهور حال حاضر آلمان زمانی در این دانشگاه مشغول تحصیل بوده است.

آینده کاری فارغ‌التحصیلان رشته حقوق در آلمان

دو فاکتور میزان دستمزد و تعداد فرصت‌های شغلی که بعد از فارغ‌التحصیلی پیش روی متقاضیان قرار دارند نشان می‌دهند که بازار کار آلمان برای افرادی که در دانشگاه، رشته‌ی حقوق خوانده‌اند از شرایط مناسبی برخوردار است.

در حقیقت شما بعد از اتمام تحصیلات خود می‌توانید در موقعیت‌های شغلی گوناگونی مشغول به کار شوید که تعدادی از آن‌ها شامل موارد زیر است:

  • وکیل ثبت اختراع
  • وکالت
  • منشی دادگستری
  • قاضی و...

آینده کاری فارغ‌التحصیلان رشته حقوق در آلمان

نگاهی به میزان درآمد یک وکیل در آلمان

درآمد شما به عنوان یک وکیل در کشور آلمان به عوامل گوناگونی از جمله میزان مهارت، سابقه و شهر محل خدمت بستگی دارد. با این حال میانگین درآمد با توجه به سابقه‌ی کار را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید:

میزان درآمد

سابقه

۳۸۰۰ یورو

۰ تا ۲ سال

۵۰۷۰ یورو

۲ تا ۵ سال

۷۵۰۰ یورو

۵ تا ۱۰ سال

۹۱۴۰ یورو

۱۰ تا ۱۵ سال

۹۹۶۰ یورو

۱۵ تا ۲۰ سال

۱۰۸۰۰ یورو

بیشتر از ۲۰ سال

 

دریافت اقامت آلمان بعد از اتمام تحصیلات

افراد زیادی با کسب ویزای تحصیلی آلمان در حقیقت به دنبال دریافت اقامت این کشور هستند. حقیقت امر این است که شما بعد از اتمام دوره‌ی تحصیل رشته حقوق آلمان می‌توانید تا ۱۸ ماه همچنان در این کشور مانده و به دنبال کار بگردید.

خبر خوب این که با پیدا کردن کار می‌توان ویزای تحصیلی را به ویزای کاری آلمان تبدیل کرده و در صورتی که بتوان ۴ سال این ویزا را تمدید کرد، می‌توان شرایط و مقدمات لازم را برای کسب اقامت دائم فراهم کرد.

سخن پایانی

در این مطلب با کلیه‌ی اطلاعات لازم در مورد تحصیل رشته حقوق آلمان و موقعیت‌های شغلی پیش روی شما بعد از اتمام تحصیلات آشنا شدیم. از آنجایی که دریافت ویزای تحصیلی این کشور یکی از بهترین روش‌های ممکن برای اخذ اقامت دائم آن است، باید در کلیه‌ی مراحل مرتبط با آن از کمک کارشناسان خبره‌ی مجموعه راتاتراول استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید با شماره تلفن‌های ۰۲۱۸۶۰۷۴۶۸۷ و ۰۲۱۸۶۰۷۴۴۹۵ تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

۱. مزیت تحصیل رشته حقوق در آلمان چیست؟

آموزش باکیفیت، موقعیت‌های شغلی فراوان و هزینه‌های پایین تحصیل در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی از جمله مزایای تحصیل رشته حقوق در آلمان است.

۲. بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل رشته حقوق آلمان چیست؟

دانشگاه‌های مونستر، کلن، فرانکفورت، بن و هایدلبرگ از جمله بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل رشته حقوق آلمان هستند.

۳. هزینه رشته حقوق در آلمان چقدر است؟

جزئیات مرتبط با تحصیل رشته حقوق و زندگی دانشجویی در کشور آلمان در متن شرح داده شده است.

۴. آیا می‌توان بعد از اتمام تحصیل رشته حقوق آلمان اقامت دائم این کشور را دریافت کرد؟

بله؛ در صورتی که بتوانید بعد از اتمامت تحصیلات خود موقعیت شغلی مرتبطی پیدا کنید می‌توانید بعد از چندسال زندگی مقدمات دریافت اقامت دائم این کشور را برای خود فراهم کنید.

۵. بهترین شهرهای آلمان برای تحصیل در رشته حقوق چیست؟

از جمله بهترین شهرهای آلمان برای تحصیل در رشته حقوق می‌توان به مونیخ، برلین، فرانکفورت و اشتوتگارت اشاره کرد.





1402/10/10

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن