تماس بگیرید
راتا تراول
راتـــا آرامش زندگی
شعر 021 9101 0432 تماس بگیرید
راتا

انواع ویزای کاری آلمان ‌ شرایط - مدارک و مراحل درخواست

انواع ویزای کاری آلمان ‌ شرایط - مدارک و مراحل درخواست

1402/09/05

اگرچه روند دریافت انواع ویزا کاری آلمان ساده است، اما داشتن اطلاعات دقیق و درک شرایط می‌تواند در این زمینه به شما کمک زیادی کند. این مقاله به عنوان راهنمای شما درباره این نوع ویزا عمل می‌کند و اطلاعاتی را در مورد دریافت انواع ویزای کار آلمان در سال 2023 ارائه می‌دهد. ما جنبه‌های مختلفی از جمله انواع ویزای کار آلمان و رویه‌های مربوط به آن را با رعایت آخرین قوانین پوشش خواهیم داد.

برای یادآوری لازم به ذکر است که آلمان در حال حاضر با کمبود نیروی کار مواجه است و به عنوان یک مقصد ایده آل برای اشتغال می‌باشد. سهولت اخذ ویزا برای ایرانیان، حقوق رقابتی، استانداردهای بالای زندگی و امکان اقامت دائم، این کشور را به گزینه‌ای جذاب برای مهاجران جویای کار تبدیل کرده است. قدم اول ما برای مهاجرت به آلمان بررسی فرصت‌های شغلی موجود در این کشور است.

کدام حرفه‌ها در آلمان مورد تقاضا هستند؟

اولین قدم در فرآیند مهاجرت کاری به آلمان این است که مشخص کنید آیا شغل شما در داخل کشور تقاضا دارد و آیا بازار کار مطلوب است یا خیر. برخی از مشاغل در بازار کار آلمان در حال رونق هستند و به دلیل کمبود کارگران ماهر، آلمان به راحتی پذیرای مهاجرانی است که در این زمینه‌ها تخصص دارند.

آلمان بیشترین تقاضا را برای مشاغل در زمینه‌های زیر دارد:

پزشک، پرستار، رادیولوژیست، دندانپزشک و...

حوزه بهداشت

توسعه دهندگان نرم افزار، کارشناسان امنیت سایبری و تحلیلگران داده

فناوری اطلاعات و فناوری

مهندسی مکانیک، برق و عمران و...

مهندسی

معلمان، استادان و محققان دانشگاهی

آموزش

ساخت و ساز، لوله کشی و نجاری

مشاغل ماهر

تکنسین‌های انرژی خورشیدی و بادی، مهندسان و مدیران پروژه

متخصص در انرژی‌های تجدیدپذیر

با این حال، اگر تخصص شما خارج از این بخش‌ها باشد، لزوماً به این معنا نیست که آلمان به مهارت‌های شما نیاز ندارد. در اینجا، ما مهم‌ترین زمینه‌ها را برجسته کرده‌ایم. در ادامه به معرفی انواع ویزای کار آلمان می‌پردازیم:

انواع ویزای کار آلمان چیست؟

انواع ویزای کار آلمان به طور کلی به دو نوع کوتاه مدت و طولانی مدت تقسیم می‌شوند. ویزای کوتاه مدت برای دوره‌های مختلف از چند روز تا چند ماه معتبر است و در درجه اول برای سفرهای کاری کوتاه در نظر گرفته شده است. از سوی دیگر، ویزای بلندمدت بسته به نوع ویزا، برای مدت‌هایی از چند ماه تا چند سال صادر می‌شود. در زیر، مهم‌ترین انواع ویزای کار آلمان را لیست کرده‌ایم:

  1. ویزای کار (Employement Visa)
  2. ویزای جستجوی کار (Jobseeker Visa)
  3. ویزای آوسبیلدونگ (Ausbildung Visa)
  4. ویزای خوداشتغالی و فریلنسری (Self-employed and Freelancer)
  5. بلوکارت آلمان (Blue Card)
  6. Au Pair and Internship
  7. برنامه انتقال درون شرکتی (ICT)

در زیر توضیح مختصری در مورد هر یک از این ویزاها ارائه خواهیم داد:

1. ویزای کار آلمان

اگر قصد دارید در آلمان کار کنید، باید ویزا و مجوز کار دریافت کنید که مستلزم دریافت پیشنهاد شغلی از یک کارفرمای آلمانی است. کارگران ماهر می‌توانند با دریافت پیشنهاد شغلی ویزای کار و مهاجرت به آلمان را دریافت کنند. شرایط اصلی این ویزا شامل تجربه کاری مرتبط، مدرک تحصیلی یا مهارت معتبر، مدرک زبان آلمانی و منابع مالی کافی است.

2. ویزای جستجوی کار آلمان

اگر قادر به یافتن کار در آلمان از ایران نیستید، می‌توانید برای ویزای جستجوی کار درخواست دهید، که به شما اجازه می‌دهد تا شش ماه در آلمان بمانید و به دنبال کار باشید. این ویزا شرایط خاصی از جمله داشتن مدرک تحصیلی معتبر، مدرک زبان آلمانی، تمکن مالی برای پوشش هزینه‌های شش ماهه زندگی در آلمان و حداقل 5 سال سابقه کاری مرتبط دارد.

انواع ویزای کاری آلمان

3. ویزای کاری آلمانی آوسبیلدونگ

این نوع ویزا به دوره‌های کارآموزی اطلاق می‌شود که در آن شما هم تحصیل می‌کنید و هم در یک مؤسسه مهارت محور کار می‌کنید. در این مدت بورسیه دریافت می‌کنید و با گذراندن دوره به راحتی می‌توانید وارد بازار کار آلمان شوید. این برنامه‌ها به ویژه برای نوجوانان و جوانانی که به دنبال کسب سریع مهارت‌های عملی برای اشتغال در آلمان هستند، ارزشمند است. برای دریافت ویزای Ausbildung آلمان باید حداقل مدرک دیپلم، مدرک زبان آلمانی و منابع مالی کافی داشته باشید. حداقل سن برای دریافت این ویزا کاری آلمان 17 سال است.

4. ویزای خوداشتغالی و فریلنسر

خوداشتغالی شامل سرمایه گذاری در این کشور با طرح تجاری و سرمایه برای راه اندازی کسب و کار در آلمان است. از شرایط ضروری برای اخذ این ویزا می‌توان به داشتن سابقه کاری مرتبط، سرمایه مورد نیاز و طرح تجاری خوب اشاره کرد. ویزای فریلنسر نوع دیگری از ویزای کار آلمان است که به شما اجازه می‌دهد به عنوان فریلنسر در این کشور کار کنید. برای دریافت این ویزا، باید مهارت‌های خود را نشان دهید، توانایی خود را در ارائه خدمات با کیفیت در زمینه انتخابی خود اثبات کنید و مجوزهای لازم را دریافت نمایید.

5. بلوکارت آلمان

این نوع ویزا کاری آلمان یک مجوز اقامت است که به شما اجازه می‌دهد در آلمان کار و زندگی کنید. برای واجد شرایط بودن برای کارت آبی، باید مدرک دانشگاهی و یک پیشنهاد شغلی تأیید شده از یک کارفرمای آلمانی داشته باشید. حقوق قراردادی شما باید حداقل 56800 یورو در سال یا برای موقعیت‌های با کمبود نیروی کار حداقل 44304 یورو در سال باشد. با بلو کارت می‌توانید تا 3 ماه پس از پایان قرارداد کاری خود در آلمان بمانید. علاوه بر این، ممکن است پس از 33 ماه یا در برخی موارد پس از 21 ماه واجد شرایط اقامت دائم در آلمان باشید.

6. Au Pair and Internship

این ویزا کارآموزی برای افراد زیر 27 سال در نظر گرفته شده است که مایل به تجربه فرهنگ آلمانی و کار در یک خانواده آلمانی هستند. فردی که ویزا Au Pairs دارد، در انجام کارهای خانه کمک می‌کند و در مقابل، از خانواده میزبان مسکن، غذا و دستمزد دریافت می‌کند. ویزای Au Pair برای حداقل 6 ماه و حداکثر 1 سال اعطا می‌شود و هیچ گزینه‌ای برای تمدید وجود ندارد. این ویزا فرصتی عالی برای افراد برای یادگیری زبان آلمانی در یک محیط عملی فراهم می‌کند و می‌تواند به عنوان پله‌ای برای اخذ سایر ویزاها و اقامت در آلمان باشد.

برنامه‌های کارآموزی تجربیات کاری عملی را ارائه می‌دهند که به دانشجویان امکان کسب درآمد و کسب تجربه کاری ارزشمند را می‌دهد که می‌تواند مبنایی برای اخذ انواع ویزای کار آلمان باشد.

7. برنامه انتقال درون شرکتی (ICT)

برنامه انتقال درون شرکتی روشی برای مهاجرت کاری به آلمان است که کارمندان را قادر می‌سازد در شعبه شرکت یا سازمان خود در آلمان یا سایر کشورهای اروپایی کار کنند. واجد شرایط بودن برای این برنامه معمولاً مستلزم داشتن یک موقعیت مدیریتی یا تخصصی و انتصاب به اروپا توسط شرکت است. اگر شرایط لازم را داشته باشید، یک کارت ICT به شما اعطا می‌شود که به شما امکان کار و اقامت در آلمان و سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا را می‌دهد.

دریافت انواع ویزای کار آلمان بدون مدرک تحصیلی طبق قوانین جدید آلمان

اکنون امکان اخذ ویزای کار آلمان با مدرک دیپلم وجود دارد. افرادی که دارای مدرک فنی و حرفه‌ای دو ساله هستند نیز می‌توانند برای ویزای کاریابی آلمان اقدام کنند. بسیار مهم است که مدرک در آلمان به رسمیت شناخته شده و در وب سایت Anabin یا ZAB معادل سازی شود. این دو وب سایت و پایگاه داده می‌توانند اعتبار مدرک شما را در آلمان تعیین کنند. مهم است توجه داشته باشید که دیپلم و مدارک فنی حرفه‌ای از ایران به طور خودکار برای شما به رسمیت شناخته نمی‌شود.

بنابراین به طور کلی مدرک دانشگاهی لازم است و حداقل مدرک تحصیلی برای ایرانیان برای دریافت ویزای کاریابی آلمان مدرک فوق لیسانس می‌باشد. البته تمامی مدارک تحصیلی باید از طریق این دو وب سایت برابرسازی شود و می‌تواند در صورت تأیید اعتبار مورد استفاده قرار گیرد.

می‌توانید مدرک خود را از طریق این دو وب سایت برابرسازی کنید:

https://anabin.kmk.org/anabin.html

https://www.kmk.org/zab/central-office-for-foreign-education.html

نکته مهم دیگر در رابطه با مدارک تحصیلی برای کار در آلمان این است که طبق قوانین جدید محدودیت‌های کمتری برای همسویی شغل شما با رشته تحصیلی شما وجود دارد. اکنون می‌توانید در مشاغل مرتبط یا مشابه با رشته تحصیلی خود کار کنید.

ویزای کار آلمان با مدرک فنی حرفه‌ای

 آلمان به عنوان یک نیروگاه صنعتی همواره به دنبال جذب افراد متخصص است. اگر دارای مدرک فنی حرفه‌ای و مهارت‌های مرتبط هستید، می‌توانید برای ویزای کار در آلمان اقدام کنید. برای دریافت ویزای کار آلمان با مدرک فنی حرفه‌ای باید شرایط خاصی از جمله حداکثر سن 40 سال، تمکن مالی و مدرک زبان آلمانی را داشته باشید. پس از اخذ این ویزا، باید یک دوره کارآموزی یا برنامه آموزشی مهارتی را تکمیل کنید تا مهارت‌های خود را ارتقا دهید و در بازار کار رقابتی وارد شوید. این دوره‌ها معمولاً بین 1 تا 2 سال طول می‌کشند. پس از اتمام دوره کارآموزی، متقاضیان می‌توانند شغل مناسبی با میانگین حقوق 48000 یورو پیدا کنند. در زمینه‌های فنی و حرفه‌ای، مشاغل مورد تقاضا شامل ساخت و ساز، جوشکاری ماهر، مهندسی الکترونیک، لوله کشی و برق صنعتی می‌باشد.

شرایط مهاجرت کاری به آلمان چیست؟

شرایط مهاجرت کاری به آلمان بسته به نوع ویزا و شرایط خاص شما متفاوت است. در قسمت قبل به طور مختصر شرایط هر نوع ویزا را بیان کردیم. در بخش زیر به برخی از سؤالات متداول در مورد شرایط مهاجرت می‌پردازیم:

شرایط سنی برای انواع ویزای کار آلمان چیست؟

اکثر روش‌ها و انواع ویزای کاری آلمان شرایط سنی مشخصی ندارند. اما برای ویزای Au Pair متقاضیان باید زیر 27 سال و برای ویزای Ausbildung باید بالای 18 سال سن داشته باشند. به طور کلی داشتن سن مناسب (معمولاً بین 18 تا 45 سال) می‌تواند شانس شما را برای دریافت ویزا افزایش دهد.

برای دریافت ویزای کار آلمان چه مدرک زبانی لازم است؟

در حالی که برخی از روش‌ها ممکن است در شرایط خاص گواهی زبان را اجباری نکنند، تأکید بر این امر ضروری است که برای مهاجرت به آلمان و کار در این کشور، داشتن مهارت در زبان آلمانی بسیار مهم است. سطح زبان مورد نیاز برای انواع ویزای کار آلمان به طور معمول توسط کارفرما تعیین می‌شود، اما به طور کلی، مدرک زبان آلمانی با سطح B1 یا B2 برای کار در این کشور مناسب است.

هزینه مهاجرت به آلمان از طریق کار چقدر است؟

هزینه‌های اخذ اقامت کاری در آلمان را می‌توان به دو گروه طبقه بندی کرد:

  • منابع مالی
  • هزینه‌های دولتی برای بررسی پرونده، صدور ویزا و اجازه اقامت

منابع مالی نشان دهنده سرمایه‌ای است که شما نیاز دارید تا به دولت آلمان نشان دهید که می‌توانید هزینه‌های زندگی خود و خانواده خود را در طول اقامت خود تأمین کنید. اکثر روش‌های مهاجرت کاری به آلمان نیاز به اثبات منابع مالی دارند. مقدار مورد نیاز به نوع ویزا، تعداد اعضای خانواده و عوامل دیگر بستگی دارد. در زیر، ما توانایی مالی مورد نیاز برای روش‌های مختلف کار را فهرست کرده‌ایم:

720 یورو

ویزای جستجوی کار در آلمان

853 یورو

ویزای کاری موقت آلمان

863 یورو

ویزای اوسبیلدونگ آلمان

 

شما می‌توانید توانایی مالی خود را از طریق صورت حساب بانکی و نامه حمایت از یک مقیم آلمان نشان دهید. برای دریافت ویزای کار و اجازه اقامت، باید هزینه‌های دولتی زیر را نیز بپردازید:

 

75 یورو

صدور ویزا

100 یورو

صدور Blue Card

113 یورو

صدور مجوز اقامت

124 یورو

صدور مجوز اقامت (خوداشتغالی)

147 یورو

صدور مجوز اقامت (نیروهای متخصص)

 

لطفاً توجه داشته باشید که این هزینه‌ها جدا از هزینه‌های وکیل مهاجرتی است. استخدام وکیل مهاجرت برای پرونده شما هزینه‌های مربوط به خود را خواهد داشت.

شرایط اخذ انواع ویزای کاری آلمان

وضعیت، قوانین و فرهنگ کار در آلمان چگونه است؟

آلمانی‌ها به نظم و انضباط و پایبندی به قانون معروف هستند. بنابراین، بهتر است قبل از مهاجرت به آلمان از طریق کار، با شرایط کار، قوانین و فرهنگ این کشور آشنا شوید.

در آلمان، روزهای کاری از دوشنبه تا شنبه، با هر روز کاری شامل 7 تا 8 ساعت است. به کارمندان 24 روز مرخصی در سال تعلق می‌گیرد که می‌توان از آن برای مصارف مختلف از جمله زایمان، بیماری، مراقبت از کودک و... استفاده کرد و این ایام جبران می‌شود.

از ژوئیه 2022، حداقل دستمزد ساعتی 10.45 یورو است و متوسط حقوق ماهانه خالص حدود 4000 یورو است. بدهی مالیات بر درآمد شما می‌تواند تا 45٪ از درآمد شما باشد و نیمی از حق بیمه به عهده شماست.

مدارک مورد نیاز برای اخذ انواع ویزای کار آلمان چیست؟

مدارک مورد نیاز بسته به نوع ویزا، روش مهاجرت و شرایط فردی شما متفاوت است. با این حال، ضروری‌ترین مدارک برای تضمین ویزا و اقامت کاری در آلمان معمولاً عبارتند از:

  • دو قطعه عکس پاسپورت
  • بیمه سلامت
  • سوابق شخصی
  • گواهی عدم سو پیشینه
  • پاسپورت معتبر
  • اثبات پرداخت هزینه‌های دولتی مربوط به صدور ویزا
  • رزومه تحصیلی (CV) با جزئیات مدارک تحصیلی و تجربه کاری شما
  • بیانیه شخصی که هدف از مهاجرت و مدت اقامت مورد نظر در آلمان را توضیح می‌دهد
  • قرارداد کار یا پیشنهاد شغلی، با مشخص کردن حقوق ناخالص سالانه و شرح شغل جامع در آلمان

چگونه در آلمان کار پیدا کنیم؟

شما قبلاً با یک روش برای یافتن کار در آلمان (ویزای جستجوی کار) آشنا شده‌اید، اما راه‌های کاریابی در آلمان فراتر از آن است. می‌توانید از وب‌سایت‌های کاریابی آلمان، پورتال‌های دولتی مانند Job Bank، آژانس‌های کاریابی آلمان در ایران و سایر منابع برای جستجوی کار در این کشور استفاده کنید. برخلاف انتظارات، یافتن شغل در آلمان زیاد چالش برانگیز نیست.

شرایط اخذ اقامت دائم آلمان پس از کار در این کشور چیست؟

حال بیایید به موضوع جالب اقامت دائم آلمان بپردازیم. مهم‌ترین شرایط دریافت این اقامت عبارتند از:

  • داشتن درآمد کافی برای تأمین هزینه‌های زندگی بدون اتکا به کمک‌های مردمی.
  • ایجاد اقامتگاه مشخص در آلمان.
  • ایفای تعهدات مالیاتی، حفظ بیمه درمانی و کمک به صندوق بازنشستگی.
  • دستیابی به مهارت زبان حداقل در سطح B1 طبق استاندارد CEFR.
  • قبولی در آزمون زندگی آلمانی برای نشان دادن آگاهی از فرهنگ آلمان و نظم حقوقی-اجتماعی.

سخن پایانی

اگر رویای کار در اروپا را دارید و نگران شرایط چالش برانگیز مهاجرت هستید، توصیه می‌کنیم آلمان را در نظر بگیرید. این کشور با کمبود نیروی کار ماهر مواجه است و به همین دلیل گرفتن انواع ویزای کار آلمان را نسبتاً آسان می‌کند. تنها چیزی که نیاز دارید تخصص و مهارت لازم به همراه داشتن شرایط لازم است.

در این مقاله هفت نوع ویزای کار آلمان را معرفی کرده‌ایم که هر کدام شرایط خاص خود را دارند. با این حال، عوامل کلیدی مانند سن مناسب، تجربه کاری مرتبط، تضمین یک پیشنهاد شغلی، توانایی مالی و مدرک زبان آلمانی به عنوان برخی از مهم‌ترین پیش‌نیازهای مهاجرت کاری به آلمان، قابل اجرا در همه روش‌ها هستند.

گروه راتا در کنار شماست تا بتوانید در کوتاه‌ترین مدت و با هزینه مناسب انواع ویزای کاری آلمان و ویزا توریستی شینگن را دریافت نمایید و آینده خود را بسازید.





1402/09/05

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن