تماس بگیرید
راتا تراول
راتـــا آرامش زندگی
شعر 021 9101 0432 تماس بگیرید
راتا

برق کانادا چند ولت است؟

برق کانادا چند ولت است؟

1402/10/05

در صورتی که قصد سفر یا مهاجرت به کانادا را دارید لازم است در مورد وضعیت برق آن اطلاعات لازم را به دست آورید چرا که در صورت ناهماهنگی ولتاژ‌ امکان استفاده از وسایل برقی ضروری شما در این کشور وجود نخواهد داشت و بردن آن‌ها کاملاً بی‌فایده خواهد بود. اگر ویزای توریستی کانادا را دریافت کردید و در حال بستن چمدان‌های خود هستید؛ می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد برق کانادا و ولتاژ آن تا انتهای این مطلب از وبلاگ راتاتراول با ما همراه باشید.

ولتاژ الکتریکی مورد استفاده در کانادا

در کانادا، کبک و تمام قسمت‌های آمریکای شمالی ولتاژ استاندارد ۱۲۰ ولت با فرکانس استاندارد ۶۰ هرتز است؛ برخلاف اروپا که در آن ولتاژ استاندارد مورد استفاده ۲۲۰ ولت است. با توجه به این موضوع در صورتی که از اروپا به این کشور سفر کنید قادر به اتصال وسایل برقی خود به برق کانادا نیستید و باید از یک آداپتور یا مبدل استفاده کنید.

پریز برق کانادا

پریز و دو شاخه سازگار با برق کانادا از نوع B است که به نام NEMA 1-15 نیز شناخته می‌شود. در حقیقت این پریز همان پریز نوع A است با این تفاوت که در آن پین اتصال به زمین نیز به کار رفته است.

به دلیل غیرمعمول بودن خروجی‌های نوعی B زمینی در بعضی از کشورها، می‌توان ارت یک شاخه آن را قطع کرده و این دو شاخه‌ها را به یک پریز بدون ارت متصل کرد؛ البته از آنجایی که این پریزها عایق ندارند، بسیار خطرناک هستند.

سایر مشخصات پریز برق کانادا را می‌توان به صورت زیر خلاصه کرد:

  • از ولتاژهای ۱۰۰-۱۲۷ پشتیبانی می‌کند.
  • با جریان ۱۵ آمپر سازگاری دارد.
  • در مجموع سه پین دارد.
  • در آمریکا، کانادا و مکزیک رایج است.
  • به پین اتصال به زمین مجهز شده است.
  • دو شاخه‌های نوع A و B با پریز برق کانادا سازگار هستند.

تفاوت برق ایران و کانادا

تفاوت کلی برق کانادا و ایران در جدول زیر خلاصه شده است:

پارامتر

برق ایران

برق کانادا

ولتاژ

۲۲۰ ولت

۱۲۰ ولت

نوع پریز

C

A و B

فرکانس

۵۰ هرتز

۶۰ هرتز

تفاوت پریز

یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های برق کانادا و ایران پریزهای مورد استفاده در کشور ما است که برخلاف کانادا از نوع C است. این پریزها در آمریکای جنوبی، اروپا، آسیا و همه‌ی کشورهای اروپایی به غیر از انگلستان، ایرلند، مالت و قبرس مورد استفاده قرار گرفته و در مجموع دو عدد پین دارند و فاقد پین زمین هستند.

دو شاخه پریز نوع C گرد بوده و در آن دو پایه‌ی ۱۴ میلیمتری به طول ۱۹ با فاصله‌ی ۱۸.۶ میلی‌متر قرار گرفته است. باید بدانید که پریزهای نوع C در مقایسه با سایر پریزهای موجود در دنیا قدیمی و غیراستاندارد بوده و استفاده از آن‌ها تقریباً در همه‌ی کشورها در سراسر جهان منسوخ شده است.

تفاوت ولتاژ و فرکانس

ولتاژ و فرکانس هم از دیگر تفاوت‌ها برق کانادا و ایران محسوب می‌شود؛ به صورتی که ولتاژ و فرکانس استاندارد در ایران به ترتیب ۲۲۰ ولت و ۵۰ هرتز و در کانادا ۱۲۰ ولت و ۶۰ هرتز است. با توجه به این موضوع برای استفاده از وسایل برقی خود در کانادا نیاز به مبدل ولتاژ و تبدیل‌ خواهید داشت.

تبدیل برق کانادا به ایران

تبدیل برق کانادا به ایران

با توجه به سه شاخه بودن پریزهای برق در کانادا نمی‌توانید از وسایل برقی ایران در آنجا استفاده کنید مگر اینکه به سراغ تبدیل برق بروید. با تبدیل‌های برق دو شاخه به سه شاخه قابلیت اتصال به این پریزها برای شما فراهم می‌شود؛ اما بهتر است همواره به تفاوت فرکانس و ولتاژ موجود توجه کنید.

متفاوت بودن ولتاژ دستگاه و برق می‌تواند در بهترین حالت خرابی دستگاه با توقف موقتی عملکرد آن را به دنبال داشته باشد؛ اما در بدترین حالت امکان برق گرفتگی و آتش‌سوزی نیز وجود خواهد داشت.

نکته ۱: دستگاه‌های قدرتمند (همه‌ی دستگاه‌های تولیدکننده سرما یا گرما)‌ مثل سشوار، کتری و... نمی‌توانند ولتاژهای متفاوت را به دلیل جریان بالا تحمل کنند؛ پس بهتر است آوردن این وسایل و استفاده از آن‌ها را فراموش کنید.

نکته ۲: دستگاه‌های کم‌توان مدرن مثل شارژر USB، شارژر لپ‌تاپ و... به احتمال زیاد به صورت خودکار ولتاژهای گوناگون را شناسایی کرده و با آن‌ها سازگار می‌شوند.

سخن پایانی

در این مطلب با برق کانادا و تفاوت ولتاژ، فرکانس و پریزهای آن با ایران آشنا شدیم. با توجه به تفاوت‌ها موجود بهتر است از بردن وسایل برقی قدرتمند (تولیدکننده سرما یا گرما) به این کشور خودداری کنید؛ چرا که تفاوت ولتاژی موجود می‌تواند خرابی و حتی مشکلات جدی‌تری مثل برق‌گرفتگی و آتش‌سوزی را به دنبال داشته باشد. در مقابل به دلیل شناسایی خودکار ولتاژ توسط دستگاه‌های کم‌توان امکان استفاده از آن‌ها در کشورهای گوناگون وجود خواهد داشت.

 

سوالات متداول

۱. ولتاژ‌ برق کانادا چقدر است؟

برق کانادا از نوع ۲۲۰ ولت با فرکانس ۶۰ هرتز است.

۲. نوع پریز برق و دو شاخه در کانادا چیست؟

پریزهای برق و دو شاخه‌ی موجود در کانادا از نوع A و B است.

۳. آیا امکان استفاده از وسایل برقی ایران در کانادا وجود دارد؟

وسایل برقی قدرتمند به دلیل تفاوت ولتاژی نمی‌توانند در کانادا استفاده شوند.

۴. ویژگی اصلی پریز برق نوع B چیست؟

در این نوع پریز سه پین به همراه یک عدد پین اتصال به زمین به کار رفته است.

۵. پریز برق نوع B در کدام کشورها استفاده می‌شود؟

پریز برق کانادا و کشورهای آمریکای شمالی از نوع B است.





1402/10/05

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن